طهراوي مختار2024-12-022023-12-21TDC19https://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/773الملخص تهدف هذه الدراسة لمعالجة إشكالية ما مدى دور المناهج الرياضية للتنبؤ في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسة المصرفية بنك سوسييتي جينيرال تلمسان، وبهذا الغرض تم تطبيق كل من المنهجيتين الرياضيتين؛ منهجية التنقيب على البيانات ومنهجية النماذج الرمادية، تم تطبيق المنهجية الأولى للتنبؤ بسلوك الزبون المرتقب طالب القرض هل هو جيد بالنسبة للقرض أو سيء، وذلك باختبار 3 خوارزميات تصنيف؛ بايز الساذج، الشبكة البايزية و شجرة القرار j48، على عينة من الزبائن مقدرة ب300 زبون، وتوصلنا إلى أن شجرة القرار j48 هي الأمثل للتصنيف في هذه الحالة بنسبة تصنيف صحيحة بنسبة 81% أما منهجية النماذج الرمادية فتم استخدامها للتنبؤ بحجم القروض الشهرية المستقبلية لهذا البنك، وذلك بتطبيقها على عينة من القروض الشهرية ممتدة من جانفي 2022 إلى ديسمبر 2022، بهدف التنبؤ بالقروض الشهرية ل5 أشهر الأولى من سنة 2023 وتوصلنا إلى كفاءة النموذج مقارنة بتنبؤات مستشاري البنك، وتوصلنا أخيرا إلى أن للمناهج الرياضية للتنبؤ المستخدمة في هذه الدراسة أثر إيجابي على الأداء التسويقي للمؤسسة محل الدراسة الملخص باللغة الانجليزية This study aims to address the issue of the role of mathematical forecasting methods in improving the marketing performance of the SocieteGenerale Bank of Tlemcen. To this end, both mathematical methods were applied; the data mining methodology and the gray models methodology. The first methodology was applied to predict the behavior of the prospective customer applying for the loan, whether he is good for the loan or bad, by testing 3 classification algorithms; naive Bayes, Bayesian network, and j48 decision tree, on a sample of customers estimated at 300 customers, and we found that j48 decision tree is the optimal for classification in this case with a correct classification rate of 81%. As for the gray models methodology, it was used to predict the future monthly volume of loans for this bank, by applying it to a sample of monthly loans extending from January 2022 to December 2022, with the aim of predicting monthly loans for the first 5 months of 2023, and we reached the efficiency of the model compared to the bank's consultants' predictions. Finally, we concluded that the mathematical forecasting methods used in this study have a positive impact on the marketing performance of the institution under study.otherالكلمات المفتاحية: التنقيب،التصنيف، النماذج الرمادية، الأداء، التسويق، البنكKeywords: miningclassificationgray modelsperformancemarketingbankدور المناهج الرياضية للتنبؤ في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسةThesis