موسى محمد2025-07-162025-06-11https://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/3171Summary Listening is recognised as a complex cognitive process and an essential skill for second and foreign language learning and acquisition. One well-established approach to supporting and listening development among second and foreign language learners is by applying learning strategies. The primary purpose of this study is to document the use of metacognitive strategies in developing working memory during listening. The population of interest encompasses first-year EFL students and EFL teachers at the Department of English, the University Centre of Maghnia. This study surveys 60 students and 10 teachers to explore their attitudes towards the topic under investigation. It follows the exploratory design with which a mixed methodology is employed. This requires utilising two instruments: a student questionnaire and a teacher interview. Accordingly, two different methods of analysis are used: quantitative analysis using the SPSS software (V.26) and qualitative analysis using content analysis. The results indicate a generally positive attitude towards the role of metacognitive strategies in improving students’ listening memorisation and comprehension. Results are discussed from a theoretical and pedagogical perspective, indicating a strong link between metacognition awareness, memory, and listening. This study further recommends the integration of metacognitive instruction in EFL classrooms to enhance the long-term effects of metacognitive strategies on listening skills. الملخص يُعرف الاستماع بأنه عملية معرفية معقدة ومهارة أساسية لتعلم واكتساب اللغة الثانية والأجنبية. إحدى الطرق المعروفة لتشجيع ودعم تطوير الاستماع بين متعلمي اللغة الثانية والأجنبية هي تطبيق استراتيجيات التعلم. الغرض الأساسي من هذه الدراسة هو توثيق استخدام الاستراتيجيات ما وراء المعرفية في تطوير الذاكرة العاملة أثناء الاستماع. يشمل السكان محل الاهتمام طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الأولى ومعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة مركز مغنيه. ويتم اختيار 60 طالبًا و10 معلمين لاستكشاف مواقفهم تجاه الموضوع قيد البحث. ويستلزم ذلك تنفيذ منهجية مختلطة يتم من خلالها استخدام أداتين بحثيتين: استبيان الطالب ومقابلة المعلم. وبناء على ذلك، يتم استخدام طريقتين مختلفتين للتحليل: التحليل الكمي باستخدام برنامج SPSS والتحليل النوعي باستخدام تحليل المحتوى. وتشير النتائج إلى وجود موقف إيجابي عام تجاه دور الاستراتيجيات ما وراء المعرفية في تعزيز مهارات الحفظ والفهم لدى الطلاب في الاستماع. تمت مناقشة النتائج من منظور نظري وتربوي، مما يشير إلى وجود صلة قوية بين الوعي الميت إدراكي والذاكرة وفهم الاستماع. توصي هذه الدراسة أيضًا بدمج التعليم ما وراء المعرفي في الفصول الدراسية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز التأثير طويل المدى للاستراتيجيات ما وراء المعرفية على مهارات الاستماع.enمهارة الاستماع، الاستراتيجيات ما وراء المعرفية، الذاكرة العاملة، طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، الفهم السمعي، التعليم ما وراء المعرفي EFL studentslistening comprehensionlistening skillmetacognitive instructionmetacognitive strategiesworking memoryThe Use of Metacognitive Learning Strategies in Developing First-Year EFL Students' Short and Long- term Working Memory During ListeningThesis