مقبول اكرام2025-02-272024-06-20https://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/1809Summery: This study aims to verify the effectiveness of using mind maps in learning Linguistics modules in general, and Applied Linguistics module in particular, for First Year Master’s students, at the Department of Arabic Language and Literature, specializing in Applied Linguistics, at University Centre of Maghnia, using the questionnaire tool to verify the desired goal. Our study ended with a set of results, most notably: the adoption of the mental map strategy by a significant group of First Year Master’s students, specializing in applied linguistics, in the Department of Arabic Language and Literature, at Maghnia University Centre, emphasizing its positive role and effectiveness in facilitating the process of learning Linguistic modules in general. Applied Linguistics module was chosen as a sample for our study in particular. الملخّص: تهدف هذه الدّراسة إلى التحقق من مدى فاعلية الخريطة الذهنيّة في تعلم المقاييس اللّغوية بشكل عام، ومقياس اللّسانيات التطبيقيّة بوجه خاص، عند طلبة السّنة الأولى ماستر، بقسم اللّغة والأدب العربي، تخصص لسانيات تطبيقيّة، بالمركز الجامعي-مغنية-، مستعملين أداة الاستبانة للتحقّق من الهدف المبتغى. وانتهت دراستنا هذه بمجموعة من النّتائج أبرزها: اعتماد فئة معتبرة من عيّنة طلبة السّنة أولى ماستر، تخصص لسانيات تطبيقيّة، بقسم اللّغة والأدب العربي، بالمركز الجامعي-مغنية-، على إستراتيجيّة الخريطة الذهنيّة، مؤكدين على دورها الإيجابي ونجاعتها في تسهيل عمليّة تعلّم المقاييس اللّغوية، بما أفضى إلى تحصيلهم الجيّد في امتحانات المقاييس اللّغوية بشكل عام، ومقياس اللّسانيات التطبيقيّة المختار كعيّنة لدراستنا بوجه خاص.otherEffectiveness - Mind Map - Learning - Linguistics Modules - First Year Master - Applied Linguistics الفاعليّة -الخريطة الذهنيّة – التعلم - المقاييس اللّغوية - السّنة أولى ماستر - لسانيات تطبيقيّة.فاعليّة استعمال الخريطة الذّهنية في تعلّم المقاييس اللّغويةThesis