بن صابر ليندا2025-07-152025-06-22https://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/3140الملخص تتناول هذه الدراسة موضوع القلق الاختباري وتأثيره على الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ التعليم الثانوي. يهدف البحث إلى معرفة كيف يؤثر التوتر أثناء الاختبارات على اعتقاد المتعلمين بقدرتهم على النجاح، مع التركيز على السياق الجزائري. تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام استبيان ومقابلات مع أساتذة. أظهرت النتائج أن ارتفاع مستويات القلق يؤثر سلباً على كفاءة المتعلم الذاتية، مما يؤدي إلى أداء ضعيف حتى لدى الطلبة الجيدين أكاديمياً. توصي الدراسة بضرورة تبني استراتيجيات داعمة تقلل من التوتر النفسي أثناء الاختبارات وتعزز ثقة المتعلم بنفسه. Summary This study explores the impact of test anxiety on the self-efficacy of secondary school students. It aims to investigate how anxiety during examinations affects learners’ belief in their ability to succeed, with a focus on the Algerian context. The research adopts a descriptive analytical approach, using a questionnaire and teacher interviews. Findings reveal that high levels of test anxiety negatively affect students’ self-efficacy, resulting in poor performance even among academically strong students. The study recommends implementing supportive strategies to reduce anxiety and boost students’ confidence during exams.enالقلق الاختباري-الكفاءة الذاتية-التعليم الثانوي-أداء التلاميذ-تعلم اللغة Test anxiety-Self-efficacy-Secondary education-Student performance-Language learningThe Effect of Test Anxiety on Learners’ Self-Efficacy: A Case Study at Mufdi Zakaria Secondary SchoolThesis