أمبارك سهام2025-07-152025-06-25https://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/3142الملخص أصبح الأدب المعاصر مساحة مثالية تُطرح فيها الصراعات بين السلطة العلمانية والتدين، حيث تتم مواجهتها، التساؤل حولها، وإعادة تخيلها بشكل متكرر. وتُعد رواية قانون الأطفال (2014) للكاتب إيان ماكيوان مثالاً على هذا الديناميك، إذ تقدّم استكشافًا دقيقًا للعلاقة بين القانون والأخلاق والدين في سياق المجتمع البريطاني المعاصر. وانطلاقًا من هذا الأساس، تهدف هذه الرسالة إلى تحليل الرواية من خلال إطار نظري ما بعد علماني، بهدف دراسة كيفية تعامل المجتمعات التعددية مع النزاعات الأخلاقية، لا سيما عندما يتم إقصاء الإيمان لصالح العقلانية العلمانية. تستند هذه الدراسة إلى المنظورات النظرية لما بعد العلمانية كما طوّرها كل من تشارلز تايلور، وتلال أسد، ويورغن هابرماس، لتحليل تصوير الرواية لقيود النظام العلماني عندما يواجه قناعات دينية. وتعتمد المنهجية على مقاربة نوعية تحليلية، تمزج بين النقد الأدبي والأطر النظرية متعددة التخصصات المرتبطة بالفكر ما بعد العلماني. يُظهر التحليل الأدبي الأولي كيف تسلط قانون الأطفال الضوء على الدور المحدود للقانون العلماني عند التعاطي مع قضايا دينية معقدة أخلاقيًا. وتُستخدم نظرية استجابة القارئ لإبراز التفسيرات المتنوعة التي يقدمها القرّاء لمثل هذه المشاهد الأدبية، بينما تكشف النظرية النسوية عن تأثير العوامل الجندرية على الأحكام القضائية. كما تساهم النظرية التحليلية النفسية في استكشاف الآثار النفسية للمقاومة الداخلية التي تعيشها البطلة. من خلال تطبيق نظرية ما بعد العلمانية عبر عدسات نظرية متعددة، تقدّم هذه الدراسة قراءة معمّقة لرواية ماكيوان. إن إدماج تايلور لمفهومي الذات المحصنة والذات المنفتحة في الرواية، إلى جانب النقد الأنثروبولوجي الذي يقدمه أسد للعلمانية، يسلّطان الضوء على الحوار غير المنجز بين الأصوات الدينية والعلمانية، وهو الحوار الذي يراه هابرماس ضروريًا لتحقيق التعايش المجتمعي. تشير نتائج هذا البحث إلى أن ما بعد العلمانية تُثري الفهم المعاصر لكيفية تصوير الأدب للتوترات بين المؤسسات العلمانية والأقليات الدينية. وفي النهاية، تقترح هذه الدراسة إعادة تأويل لرواية قانون الأطفال، يُبرز الحاجة إلى أرضية تفاهم مشتركة كوسيلة لتحقيق التوافق بين المنظورات الدينية والعلمانية. Abstract Contemporary literature has become an ideal setting in which the conflicts between secular authority and religious devotion are confronted, questioned, and frequently reimagined. Ian McEwan’s novel The Children Act (2014) exemplifies this dynamic; an intricate exploration of law, morality, and religion within the context of modern British society. Building on this foundation, this dissertation aims to examine McEwan’s novel from a post-secular theoretical framework in order to analyze how pluralistic societies deal with ethical disputes, particularly when belief is dismissed and secular rationality is privileged. Using the post-secular theoretical views of Charles Taylor, Talal Asad, and Jürgen Habermas, this study investigates the novel’s representation of secular limitations when confronted with religious convictions. The study’s methodology employs a qualitative method of analysis, combining literary criticism with interdisciplinary theoretical frameworks, which revolve around post-secular thought. The initial literary analysis demonstrates how The Children Act highlights the insufficient role of the secular law in the face of a morally complex religious cases. In this vein, reader-response theory illustrates the readers’ various interpretations of such literary scenes. Moreover, the feminist theory reveals how the gendered factors influence the judicial judgements. Furthermore, the psychoanalytic theory explores the psychological consequences of the protagonist’s internal resistance. By applying post-secular theory through multiple interdisciplinary lenses, this study offers a nuanced reading of McEwan’s novel. Taylor’s philosophical incorporation of the buffered and porous self in The Children Act, along with Asad’s anthropological critique of secularism, shed light on the unrealized dialogue between secular and religious voices, which Habermas identifies as essential for achieving social coexistence. The findings of this research indicates that post-secularism enhances the modern understanding of how literature portrays the tensions between secular institutions and religious minorities. Ultimately, the study establishes a reinterpretation of McEwan’s The Children Act, where the need for a mutual ground of understanding can be seen as a means of bringing secular and religious perspectives into harmony.enما بعد العلمانية، إيان ماكيوان، قانون الأطفال، المؤسسات العلمانية، الإيمان الدينيPost-secularismIan McEwanThe Children Actsecular institutionsreligious belief.Post-secularismreligious belief.Beyond Neutrality: Exploring the Need for a Post-Secular Society in Ian McEwan’s The Children ActThesis