Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "بن علي هاجر"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    استجابات الفاعلين الإجتماعيين للتكنولوجيا : دراسة سوسيولوجية حول تحديات التحول الرقمي في مؤسسة بريد الجزائر
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-11) بن علي هاجر; إشراف الأستاذة بلمكي فتيحة
    شهدت المؤسسة البريدية الجزائرية العديد من التحولات الرقمية في ظل التغيرات المتسارعة التي يعيشها العالم، برقمنة خدماتها وبتبني التحول الرقمي ضمن معاملتها، وكنتيجة لذلك فرض التحول ضرورة المواطنين في التكيف معه باعتبارهم فاعلين ناشطين في العملية التكنولوجية، غير أن طبيعة ووتيرة التفاعل الرقمي تختلف بين الأفراد على مستويات عدة حسب طبيعة الظروف الاقتصادية والاجتماعية. تهدف هذه الدراسة الى تحليل ردود أفعال الفاعلين الاجتماعيين المستفيدين من الخدمات البريدية واستجاباتهم تجاه الرقمنة الحديثة, سواء من ناحية التحديات أو كيفية التعامل, وعلى هذا الأساس تمت معالجة الدراسة, بحيث اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي, باستخدام أدوات البحث الميداني والمتمثلة في الاستبيان والمقابلة, حيث تم تجميع البيانات من عينة زبائن بريد الجزائر, ومن ثم تحليلها باستعمال مجموعة اختبارات احصائية للوصول الى النتائج والتأكد من الفرضيات, حيث تم الاعتماد على العينة القصدية والتي بلغ قوامها 120 فرد, وقد توصلت نتائج الدراسة بأن استعداد الأفراد للتعامل مع التكنولوجيا يتفاوت حسب متغيرات اجتماعية, مؤكدة أن النجاح الرقمي في المؤسسة البريدية لا يعتمد فقط على الجوانب التقنية بل يجب أن يكون مراعي لحجم قدرات الأفراد في التفاعل التكنولوجي. The Algerian postal institution has undergone numerous digital transformations in the shed light of the rapid global changes by digitizing its services and adopting digital transformation on its operations. As a result, this transformation has necessitated citizens to adapt, considering them as active participants in the technological process. However, the nature and pace of digital interaction vary among individuals across several levels, depending on the nature of economic and social circumstances. This study aims to analyse the responses of social individuals benefiting from postal services towards modern digitization, whether in terms of the challenges or the way of interaction. Accordingly, the study was processed on the descriptive-analytical method using field research tools represented by questionnaire and interview. The data was collected from a purposive sample of 120 Algerian post customers and analysed using a set of statistical tests to reach conclusions and verify hypotheses. The study results revealed that individual’s readiness to engage with technology varies according to social variables, confirming that digital success in the postal institution does not rely solely on technical aspects but must also consider the extent of individual’s capabilities in interacting with technology

Centre Universitaire Maghnia

Copyright © 2024