DSpace 8

DSpace is the world leading open source repository platform that enables organisations to:

  • easily ingest documents, audio, video, datasets and their corresponding Dublin Core metadata
  • open up this content to local and global audiences, thanks to the OAI-PMH interface and Google Scholar optimizations
  • issue permanent urls and trustworthy identifiers, including optional integrations with handle.net and DataCite DOI

Join an international community of leading institutions using DSpace.

The test user accounts below have their password set to the name of this software in lowercase.

  • Demo Site Administrator = dspacedemo+admin@gmail.com
  • Demo Community Administrator = dspacedemo+commadmin@gmail.com
  • Demo Collection Administrator = dspacedemo+colladmin@gmail.com
  • Demo Submitter = dspacedemo+submit@gmail.com
Photo by @inspiredimages
 

Communities in DSpace

Select a community to browse its collections.

Recent Submissions

Thumbnail Image
Item
الرقابة الجمركية اللاحقة كآلية لحماية الاقتصاد من جريمة التهريب
(University Centre of Maghnia, 2025-04-24) عزوز رشيد
ملخص: تظهر فعالية نظام الرقابة الجمركية اللاحقة كأحد أنظمة رقابة ما بعد الجمركة في حماية الاقتصاد من خلال تحقيق مجموعة من الأهداف الرئيسية و الفرعية الدائرة بين الوقاية و الردع، و التي لها دور مباشر في الحد من انعكاسات جرائم التهريب الضريبي الجمركي و جريمة تهريب العملة على الخزينة العمومية واحتياطي النقد الأجنبي، و ذلك شريطة توفير السبل و الآليات التي من شأنها رفع الأداء الرقابي لهذا النظام. Résumé : L’efficacité du système de contrôle douanier a posteriori, en tant que mécanisme clé de la surveillance post-dédouanement, se manifeste dans sa capacité à protéger l’économie nationale. Cela se réalise à travers l’atteinte d’objectifs principaux et secondaires, articulés autour de la prévention et de la dissuasion. Ce système joue un rôle direct dans la réduction des répercussions des infractions liées à la fraude douanière fiscale et au la contrebande de devises sur le Trésor public et les réserves en devises étrangères. Toutefois, cette efficacité demeure conditionnée par la mise en place de moyens et de mécanismes adaptés permettant d’optimiser la performance de ce dispositif de contrôle. Abstract : The effectiveness of the post-clearance customs control system, as one of the post-customs control mechanisms, is reflected in its contribution to safeguarding the national economy. This effectiveness is realized through the pursuit of both primary and secondary objectives, centered on prevention and deterrence. The system plays a direct role in mitigating the effects of offenses related to customs tax evasion and the illicit trafficking of foreign currency on the public treasury and foreign exchange reserves. However, its success remains conditional upon the implementation of appropriate tools and mechanisms that enhance its overall control performance.
Thumbnail Image
Item
الشبابيك الإسلامية ودورها في تمويل خزينة المؤسسة دراسة حالة البنك الوطني الجزائري – مغنية-
(University Centre of Maghnia, 2022-07-13) زيتي أعمر، موس عبد الجليل
الملخص: جاءت هذه الدراسة لإبراز أهمية ودور الشبابيك الاسلامية في تمويل خزينة المؤسسات التي تعمل على تحقيق التنمية والتقدم الاقتصادي الاسلامي، فسعت الدولة الجزائرية إلى تشجيع وإلزامية إنشاء الصيرفة الاسلامية واعتماد شبابيك في مختلف القطاعات المصرفية، بتمويلها وتقديم مختلف أشكال الدعم لها، لكن رغم ذلك لا تزال الصيرفة الاسلامية تعاني من عدة مشاكل وأهمها مشكلة التمويل واعتماده في الواقع المصرفي،لذلك تهدف هذه الدراسة كذلك إلى إبراز دور البنوك الاسلامية في تمويلها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم دراسةحالةالبنك الوطني الجزائري. Summary : This study has come to underline the importance and the role of the Islamic counters in the financing of the treasury of the institutions working for the development and the Islamic economic progress. Islamic banking suffers from several problems, the most important of which is the problem of financing and its adoption in banking reality. This study therefore also aims to highlight the role of Islamic banks in their financing. To achieve the objectives of the study, the case of the National Bank of Algeria was studied.
Thumbnail Image
Item
مساهمة تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة في مؤسسة اتصالات الجزائر – مغنية-
(University Centre of Maghnia, 2022-07-13) بوبكر رحمة، بناي وفاء
الملخص:هدفت هذه الدراسة إلى إبراز العلاقة الوطيدة بين تكنولوجيا المعلومات وجودة الخدمة، والدور الذي تلعبه هذه التكنولوجيا في تحسين جودة الخدمة المقدمة في المؤسسة. ولقد تم إجراء الدراسة على مؤسسة اتصالات الجزائر مغنية حيث شمل مجتمع البحث جميع العاملين داخل المؤسسة بالاضافة إلى عينة من الزبائن، كما تم الإعتماد على استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات والتي وزعت على 40 فرد، حيث اظهرت النتائج وجود تأثير ايجابي لتكنولوجيا المعلومات على تحسين جودة الخدمة في المؤسسة.وتوصلت هذه الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها وجود علاقة معنوية بين استخدام تكنولوجيا المعلومات وأبعاد جودة الخدمة المتمثلة في (بعد جانب المادية والملموسية، وبعد سرعة الاستجابة ومساعدة العميل، بعد الثقة والامان ،بعد التعاطف، اضافة إلى جانب إظهار وإخفاء الرقم وجانب ولاء الزبون) ؛ أما بعد الاعتمادية أو المصداقية، وبعد الخدمة لها علاقة مع تكنولوجيا المعلومات ولكن غير قوية أي تؤثر عليها بشكل متوسط. Résumé:cette étude vise à montrer la relation entre la technologie de l'information et la qualité des services,ainsi que le rôle que joue la technologie dans l'amélioration des services dans l'entreprise.pour s'y faire, une étude sur le terrain a été menée dans l'entreprise de télécommunication algérienne et bien précisément à maghnia sur un échantillon de 40 clients en utilisant un questionnaire.les résultats ont montré qu'il existe un impact positif entre la technologie d'information et l'amélioration de la qualité dans l'entreprise, et qu'il y'a une relation significative entre l'utilisation de la technologie de l'information et des dimensions de la qualité des services ( dimension physique et tangible, la rapidité de réception et l'aide client).Quant à la dimension fiabilité ou crédibilité, et la dimension service, ont une relation avec la technologie de l'information, mais elles ne sont pas puissante, et elles l'affectent d'une façon moyenne. Abstract : this study aims to show the relationship between information technology and service quality, as well as the role that technology plays in improving services in the entreprise. to do this, a field study was conducted in the Algerian telecommunications company and specifically in Maghnia on a sample of 40 customers using a questionnaire. The results showed that there is a positive impact between information technology and the improvement of quality in the company, as well as there is a significant relationship between the use of information technology and dimensions of the quality of services (physical and tangible dimension, speed of reception and customer assistance).As for the reliability or credibility dimension, and the service dimension, have a relationship with information technology, but they are not powerful, and they affect it in a medium way.
Thumbnail Image
Item
دراسة تحليلية حول النوافذ الإسلامية في البنوك الجزائرية - دراسة حالة البنك الوطني الجزائري وكالة مغنية -
(University Centre of Maghnia, 2022-07-13) موسى محمد، زار محمد شعیب
الملخص: جاءت هذه الدراسة بعنوان "دراسة تحليلية حول النوافذ الإسلامية في البنوك الجزائرية دراسة حالة البنك الوطني الجزائري وكالة مغنية" لتبحث هذه الدراسة على مفهوم النوافذ الإسلامية وطريقة عملها وكيفية تطبيقها لصيغ التمويل الإسلامي، وكانت مشكلة البحث كالآتي: ما هي الآليات التي يمكن من خلالها للمصارف التقليدية تقديم خدمات مالية إسلامية؟ وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن عملية فتح النوافذ الإسلامية في البنوك التقليدية خطوة إيجابية لتشجيع انتشار الصيرفة الإسلامية في الجزائر، والذي يتطلب بالأساس تعديل وإصدار العديد من القوانين المساندة لعمليات الصيرفة الإسلامية. Résumé : Cette étude s'intitulait "Une étude analytique sur les guichets islamiques dans les banques algériennes Étude de cas de la Banque nationale algérienne, Agence Maghnia" pour examiner cette étude sur le concept des guichets islamiques et leur fonctionnement et comment les appliquer au financement islamique formules, et le problème de recherche était le suivant : Quels sont les mécanismes par lesquels les banques traditionnelles peuvent fournir des services financiers islamiques ? A travers cette étude, nous avons conclu que le processus d'ouverture des guichets islamiques dans les banques traditionnelles est une étape positive pour encourager la propagation de la banque islamique en Algérie, ce qui nécessite essentiellement la modification et la promulgation de nombreuses lois soutenant les opérations bancaires islamiques. Summary : This study came under the title "An Analytical Study on Islamic Windows in Algerian Banks Case Study of the Algerian National Bank, Maghnia Agency" to examine this study on the concept of Islamic windows and the way they work and how to apply them to Islamic financing formulas, and the research problem was as follows: What are the mechanisms through which traditional banks can Providing Islamic financial services? Through this study, we concluded that the process of opening Islamic windows in traditional banks is a positive step to encourage the spread of Islamic banking in Algeria, which essentially requires the amendment and issuance of many laws supporting Islamic banking operations.
Thumbnail Image
Item
الإدارة الإلكترونية و دورها في تحسين الخدمة العمومية دراسة واقع بلدية مغنية
(University Centre of Maghnia, 2022-07-13) جباري هاجر، الزيتوني أسماء
الملخص : تهدف هذه الدراسة على التعرف على الإدارة الالكترونية في بلدية مغنية ودورها في تحسين الخدمة العمومية، كما تهدف إلى معرفة مدى تطبيق الإدارة الالكترونية فيها، الأمر الذي ينعكس إيجابا على علاقة البلدية بالمواطن، مما يؤدي إلى تحسين الخدمات التي تقدمها. كما تساهم في تطوير العمل الإداري وتقديم الخدمة إلى الشكل الالكتروني القائم على السرعة والشفافية والموضوعية في استفادة المواطن من الخدمات العمومية. Résumé: Cette étude vise à identifier l'administration électronique dans la commune de Maghnia et son rôle dans l'amélioration du service public. Il contribue également au développement du travail administratif et de la prestation de services à la forme électronique basée sur la rapidité, la transparence et l'objectivité dans le bénéfice des services publics pour le citoyen. Summary: This study aims to identify the electronic administration in the municipality of Maghnia and its role in improving the public service. It also contributes to the development of administrative work and service provision to the electronic form based on speed, transparency and objectivity in the citizen's benefit from public services.