Bienvenue dans le dépôt numérique du Centre Universitaire de Maghnia
Cet espace permet de collecter, préserver et diffuser les travaux de recherche, mémoires, publications et ressources pédagogiques de notre communauté universitaire.
Pour toute question ou information, n’hésitez pas à nous contacter : dspace@cu-maghnia.dz

Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
SYNITHEIA Print on Demand
(University Centre of Maghnia, 2025-06-15) Zeghoudi lahcene , Laidouni rachid
ملخص
يُقدَّم مشروع SYNITHEIA للطباعة عند الطلب (S.P.O.D) كمنصة رقمية وسيطة مبتكرة تهدف إلى إحداث ثورة في سوق الملابس والإكسسوارات المُخصَّصة في الجزائر. ينبع الدافع الرئيسي لهذا المشروع من تحديد دقيق للفجوات والتحديات الكبيرة في قطاع التجارة الإلكترونية والمنتجات المُخصَّصة الناشئ في الجزائر. تشمل هذه التحديات تجزئة السوق، وانخفاض معدلات اعتماد وسائل الدفع الرقمية، ومحدودية خيارات تخصيص المنتجات المتاحة.
تقدم SYNITHEIA خدمة طباعة عند الطلب عبر الإنترنت، مصممة لسد الفجوة بين المستهلكين الأفراد والشركات ومنشئي المحتوى، وشبكة من شركاء التصنيع المحليين المعتمدين. يُلغي هذا النموذج بفعالية الحاجة إلى مخزونات كبيرة وتكاليف إنتاج أولية باهظة، وهي عقبة شائعة في قطاعي التجزئة والتصنيع التقليديين.
Abstract :
The SYNITHEIA Print On Demand (S.P.O. ») projectispresented as an innovativeintermediary digital platformaimed at revolutionizing the customizedapparel and accessoriesmarket in Algeria. The coreimpetus for this venture stems from a critical identification of significantvoids and challenges withinAlgeria’snascent e-commerce and personalizedproductlandscape. These challenges include a fragmentedmarket, low adoption rates of digital paymentmethods, and limited accessible options for productcustomization.
SYNITHEIA proposes a lean, online print-on-demand service designed to directly bridge the gap betweenindividualconsumers, businesses, and content creators, and a network of verified local manufacturingpartners. This model effectivelyeliminates the need for large inventories and significantupfront production costs, a commonbarrier in traditionalretail and manufacturing.
دور نظم المعلومات الإدارية في تحسين أداء العاملين
(University Centre of Maghnia, 2025-06-15) بوعزة رانيا، بن دحو سارة
الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور نظم المعلومات الإدارية في تحسين أداء العاملين في المؤسسات الجزائرية، حيث تم إجراءها في المجلس الشعبي البلدي مغنية، ولتحقيق أهداف الدراسة وللإجابة على تساؤلاتها تم الاعتماد على المنهج الوصفي و المنهج الميداني، حيث تم استخدام الاستبانة كأداة بحث رئيسية حيث تم توزيعها على 80 موظف في البلدية لغرض الحصول على المعلومات الكافية للدراسة، وبعد جمع الاستبانات تم تحليل البيانات بواسطة برنامج ال SPSS وقد توصلت الدراسة إلى نتائج مهمة تتمحور في أن استخدام نظم المعلومات الإدارية بمختلف مكوناتها له تأثير مباشر على أداء العاملين في المؤسسة محل الدراسة، كما قدمت الدراسة عدة توصيات قابلة للتطبيق لتعظيم أثر نظم المعلومات .
Abstract:
This studyaims to identify the role of Management Information Systems (MIS) in improvingemployee performance in Algerian institutions. It wasconducted at the People's Municipal Assembly of Maghnia. To achieve the objectives of the study and answerits questions, both the descriptive and fieldapproacheswereadopted. A questionnaire wasused as the main researchtool and wasdistributed to 80 employees at the municipality in order to gathersufficient information for the study. Aftercollecting the questionnaires, the data wasanalyzedusing the SPSS program. The studyreached important findings, highlightingthat the use of Management Information Systems, in all their components, has a direct impact on employee performance in the institution understudy. The studyalsopresentedseveral applicable recommendationsaimed at maximizing the impact of information systems.
دور نظام الأجور في تحفيز الأداء الوظيفي لدى العامل دراسة تطبيقية لبلدية مغنية
(University Centre of Maghnia, 2025-06-12) بوغرارة خولة، شيب روان
ملخـــــــــــص :
إن تحسين و تحفيز مستوى أداء الموظفين، هو هدف الرئيسي، و استراتيجي الإدارة الموارد البشرية، حيث يعتبر نظام الأجور الأداة المثلى لتحقيق هذا الهدف، لذلك نجد موضوع الأجور و علاقته من أهم المواضيع الهامة، التي لاقت و مازال تلاقي اهتمام كبير من الباحثين في مجال الإدارة الموارد البشرية و خاصة إدارة الأفراد، كون أن موضوع الأجور ببعديه الإقتصادي و الإجتماعي من المواضيع التي يجب دراستها بشكل مستمر، فأي خلل في نظام الأجور يؤدي إلى مشاكل اقصادية واجتماعية خطيرة.
من أجل ذلك كان لابد من وضع نظام أجور مبني على أسس عملية، تنظيمية و قانونية مدروسة انطلاقا من دراسة عملية لتقييم الوظائف، بحيث يساعد هذا النظام على تحقيق أهداف كل من المؤسسات و الأفراد معا.
و يهدف على تحقيق إرساء مقاربة عملية حول اشكالية البحث، جاءت هذه الدراسة لتبيان أثر نظام الأجور على أداء العاملين من جهة، ومن جهة أخرى دوره في تحفيز الأداء الوظيفي للعامل، كما ثم اسقاط موضوع بحثنا على بلدية مغنية.
• Résumé:
- D’amélioration et le motivation des performances du personnel et l’évaluation du niveau, il est un objectif clé stratégique pour le gestion des ressouces humaines, ou le systéme de salaires est l’outifidéal pour atteindre cet objectif par conséquent, nous constatons que la question des salaires et sa relation avec les individus des sujets importants qui reçu et est encore la convegence d’intérét de nombreux chercheurs dans le domaine des ressources humaines, en particulier le service de gestion du personnel, le fait que le sujets des salaires avec ces deux objectif économique et sociaux qui doivent étre étudiés de façon continue, tout défaut dans le systémesalarail , faite doit étre fait des graves problém socio-économiques .
- A cet effet devait étre mis en place sur la base d’une base scientifique, le systéme des salaires, la pensée juridique et reglementaire de l’évaluation du travail une étude scientifique, ce que aide le systéme à atteindre les objectifs des deux institutions et individus ensemble.
A fait d’établir une approche scientifique et pratique sur le probéme de la recherche, cette étude était de monter l’impact des salaires sur la performance des deux ouvrages sur le systéme a la main, l’autre role de la main pour stimuler la fonctionnalite du travailleur, a également été abandonné l’objet de mos recherches sur la nature une institution publique connait par l’étude pratique a été la direction de l’émploi de wilaya de tissemsilt.
دور الرقمنة في رفع كفاءة المؤسسات التربوية
(University Centre of Maghnia, 2025-06-12) جداين عبد الحق، حبالي عبد الرحيم
الملخص :
تهدف الدراسة الى التعرف على دور الرقمنة في رفع كفاءة المؤسسات التربوية ، و قد جاءت لاختبار الفرضيات التي طرحت لمعالجة مشكلة البحث ، و قد تم استخدام المنهج الاحصائي الوصفي التحليلي في هذه الدراسة ، و يتكون مجتمع الدراسة من عمال و أساتذة متوسطة سيدي مبارك – تلمسان - ، و لتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتطوير أداة الدراسة ، فقد استعملنا الاستبانة و اشتملت 40 عينة و 19 فقرة ، و تم استرجاع جميع الاستبانات صالحة للتحليل ، و في ضوء ذلك تم جمع البيانات و اختبار الفرضيات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاقتصادية SPSS .
و في نهاية هذه الدراسة توصلنا الى مجموعة من الاستنتاجات و أهمها يوجد علاقة طردية بين الرقمنة و كفاءة المؤسسات التربوية .
________________________________________
Summary:
The study aims to identify the role of digitization in enhancing the efficiency of educational institutions. The hypotheses proposed to address the research problem were tested using the descriptive analytical statistical method. The study sample consisted of teachers from the middle school “Mubarak – Tlemcen.” To achieve the objectives of the study, the questionnaire tool was used. We relied on a sample of 40 individuals and retrieved 19 forms. All the responses were statistically valid for analysis. Accordingly, data were collected and hypotheses tested using the SPSS statistical software.
At the end of this study, we concluded that there is a set of statistically significant effects of digitization in improving the efficiency of educational institutions .
تقييم جودة الخدمات الصحية بالمؤسسات الاستشفائية دراسة حالة بالمؤسسة الاستشفائية شعبان حمدون -مغنية-
(University Centre of Maghnia, 2025-06-11) سبو شيماء ، باي أسماء
الملخص:
تستهدف هذه الدراسة معرفة مستوى الخدمات الصحية المقدمة الى المرضى في المؤسسات الصحية من خلال تقييم جودة الخدمات الصحية المقدمة في المؤسسة العمومية للصحة الجوارية شعبان حمدون بمغنية حيث قمنا بتوزيع استمارة استبيان على عينة عشوائية قدرت ب 100 وتضمنت ابعد جودة الخدمات الصحية وذلك لغرض اختبار الفرضيات للإجابة على أسئلة الدراسة.
ولقد تم استخدام برنامج الإحصائي SPSS وتوصلت الدراسة الى ان تقييم جودة الخدمات الصحية بأبعاده الخمسة (الاستجابة، الاعتمادية، الضمان، الملموسية، التعاطف) هو تقييم جيد في المؤسسة العمومية للصحة الجوارية مغنية.
Résumé :
Cette étude vise à évaluer le niveau des services de santé offerts aux patients dans les établissements de santé, à travers l’analyse de la qualité des prestations fournies par l'Établissement Public de Santé de Proximité Chaabane Hamdoun à Maghnia. Un questionnaire a été distribué à un échantillon aléatoire de 100 personnes, portant sur les dimensions de la qualité des services de santé, dans le but de tester les hypothèses et de répondre aux questions de recherche.
Le logiciel statistique SPSS a été utilisé pour l’analyse des données. Les résultats ont révélé que l’évaluation de la qualité des services de santé, selon ses cinq dimensions (réactivité, fiabilité, assurance, aspects tangibles, empathie), est jugée satisfaisante au sein de l'Établissement Public de Santé de Proximité de Maghnia.
Abstract:
This study aims to assess the level of healthcare services provided to patients in healthcare institutions by evaluating the quality of health services delivered at the Public Community Health Institution Chaabane Hamdoun in Maghnia. A questionnaire was distributed to a randomly selected sample of 100 individuals, addressing the dimensions of healthcare service quality in order to test the hypotheses and answer the study’s questions.
The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was used for data analysis. The findings indicate that the evaluation of the quality of healthcare services, based on its five dimensions (responsiveness, reliability, assurance, tangibility, and empathy), is considered good at the Public Community Health Institution in Maghnia.