Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "بن فريد نجاة"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    الدَّلالَة الِاستعاريّة في النَّحْو العِرْفَاني سورة الأعْرَاف – نموذجًا-
    (2022-07-02) بن فريد نجاة
    الملخــــــــص: تتناول هذه الدّراسة الحديث عن نظرية الاستعارة المفهومية و دورها في إبراز دلالة الخطاب القرآني. فالاستعارة المفهومية من أهم معطيات اللّسانيات العرفانية و علم الدّلالة العرفاني، و على أساس هذه النظرية قسم كبير من نسقنا التصوّري و نظامنا الذّهني ، استعاري بطبيعته. و للاستعارة المفهومية دور كبير في إنتاج الخطاب، فقد بني الخطاب القرآني على مجموعة من الاستعارات المفهومية بكل أنماطها: الاستعارة البنيوية ، و الاستعارة الأنطولوجية ، والاستعارة الاتّجاهية. وكان لها دور كبير في انفتاح الخطاب على عدة دلالات و تأويلات، ساهمت في تماسك النّص و اتّساقه. Summary : This study deals with talking about the conceptual metaphor theory and its role in highlighting the significance of the discourse in general and the Quranic discourse in particular. Conceptual metaphor is one of the most important data of cognitive linguistics and cognitive semantics. Based on this theory, a large part of our conceptual system and mental system is metaphysical in nature. The Conceptual metaphor has a great role in the production of the discourse, as the Quranic discourse is lies on a group of conceptual metaphors in all its forms: Structural metaphor, Oriental metaphor, Ontological metaphor. And it has a prominent role opened to several. Interpretations that contributed in the coherence and cohesion of the text .

Centre Universitaire Maghnia

Copyright © 2024