Browsing by Author "عياط كوثر، عيساني فاطمة الزهراء"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item دور رأس المال الفكري في تحقيق وتعزيز الميزة التنافسية -دراسة حالة اتصالات الجزائر –فرع مغنية.(University Centre of Maghnia, 2023-06-08) عياط كوثر، عيساني فاطمة الزهراءالملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مختلف عناصر رأ س المال الفكري بمكوناته الثلاث )رأس المال البشري، رأ س المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي( ودوره في تحقيق الميزة التنافسية بمؤسسة اتصالات الجزائر فرع مغنية، اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي وعلى الاستبيان كأداة لجمع البيانات، حيث تم اختيار عينة عشوائية مكونة من 40 عامل وعاملة بالمؤسسة، وتم الاعتماد على برنامج التحليل الإحصائي SPSS لمعالجة البيانات، والاعتماد على أسلوب الانحدار البسيط من اجل اختبار فرضيات الدراسة. -توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطيه قوية وذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوي 0.05 بين رأس المال الفكري ا ولميزة التنافسية بمؤسسة اتصالات الجزائر -مغنية وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن جميع محاور رأس ا لمال الفكري إيجابية، أي أن المؤسسة محل الدراسة لدية مستوى جيد من رأس المال الفكري، مع توفر متطلبات تحقيق رأس المال البشري ورأس المال الهيكلي ورأس مال العلاقات وكلها تحقق الميزة التنافسية له من خلال استغلال تلك الثروة الفكرية للمؤسسة، وقد أوصت الدراسة ض رورة التعامل مع المورد البشري على أنه أهم مورد للمؤسسة وتحسين العلاقة مع الزبائن والعملاء إضافة إلى التطوير المستمر للإجراءات التنظيمية. Abstract : according to the new economic transformations and successive developments, knowledge, intellectual capital and humancreativity have becomenecessaryresources for organizationsseeking to improvetheir productive and competitivecapacities. This studyaimed to identify the differentelements of intellectual capital withitsthree components (human capital, structural capital and relational capital) and itsrole in achieving a competitiveadvantageat Algérie Telecom, fromMaghnia. thisstudyisbased on the descriptive approach and on the questionnaire as a data collection tool, where a randomsample of 40 workerswasselected, and the SPSS for data processing, and relying on the simple regressionmethod in order to test the studyhypotheses . - The studyfound a strongcorrelation and statisticalsignificanceat a moral level of 0.05 betweenintellectual capital and competitiveadvantageatAlgerieTélécome and the results of the studyshowedthat all the axes of intellectual capital are positive, thatis, the institution understudy has a good level of capital and , thatis to saythat the institution studied has a good level of intellectual capital, with the availability of requirements to achievehuman capital, structural capital and relational capital, and all achieveitscompetitiveadvantage by exploitingthisintellectualwealth of the institution. The studyrecommended the need to considerhuman sources as the most important resource for the organization and to improve the relationshipwithcustomers in addition to the continuousdevelopment of organizationalprocedures.