Browsing by Author "غزار سارة"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Item اثر الفلسفات الغربية في النص المسرحب الجزائري 1990-2020(2025-07-07) غزار سارةالملخّص: المسرح يُعرّف بكونه في جوهره عمل إبداعي يفترض الصنعة، ويقوم على ملامح وأحداث تراثية، كما أنّه نموذج فنّي في التّعبير عن الواقع، وباعتبار أنّ المجتمع جزء لا يتجزأ من الوجود، فيحاول الفنان إدراكه وتفسيره، والتّعبير عنه، كما له القدرة أيضا على توليد الجمال. وفي ظلّ التحوّلات الفكرية التّي مسّت حياتنا المُعاصرة، برزت تيارات فلسفيّة غربيّة (الماركسية، الوجودية، العبثية، النّسوية) ، والتّي كان لها تأثير في الإبداع المسرحي، فسعى الكاتب إلى تحقيق تجارب جديدة في إعطاء تصوّر فكري وفلسفي، وتناول موضوعات تتصل بالقضايا السياسية والاجتماعية، والاقتصادية. والفن المسرحيّ يُعنى قبل كلّ شيء بتمثيل الحالات المعنوية، والحقائق وأبعادها. يدرس الكاتب المسرحيّ موضوع مسرحياته، ويرسم لها رسما بداية بالفكرة، ويبحث في مسائل عصره، وطبيعة الإنسان، داعيا إلى بناء عالم جديد قائم على المفهوم الإنساني، فحاول المؤلف أن يخلص إلى موضوعات فلسفية عن الإنسان، والقوانين التاريخيّة، والواقع. وباعتبار أنّ الفلسفات تعتمد على فكر عميق، وبلغة جمالية تُكسبه وضوحا، لجأ المؤلف المسرحيّ إلى استنباط التصورات الفلسفية، وحاول أن يُركبها في قالب جديد. وهذه النصوص المسرحيّة ذات الطابع الفلسفي تُعيد رؤية الحياة بشكل أعمق، مسرح مبني من نسيج الفكر والوجود بهدف ايقاظ الوعي، وأصبح أيضا أداة للمعايشة لأنّ الفلسفة هي عملية استكشاف. والمسرح الجزائريّ في هذه الفترة(2020-1990) أصبح حرّا يحلّق في سماء الإبداع، وجُلّ الأعمال المسرحيّة تعكس تجارب واقعيّة بروح فلسفيّة. summary theater is known to be in its essen ; a creative work that assumes craftsmanship ;and is based on traditional features and events ; it is also an artistic model for expressing reality ;considering that society is an integral part of existence ;so the artist tries to perceive it ;interpret it and express it ;and it also has the ability to generate beauty. in light of the intellectual transformations that affected our contemporary lives ;philosophical currents emerged :marxism ;existentialism ;absurdism ;feminism ;which had an impact on theatrical creativity. the writer sought to acheive new experiences in giving a philosophical intellectual vision ;and dealing with topics related to political ;social ;and economic issues .theatrical art is concerned ;above all ;with representing moral states and facts their dimensions. the play wright studies the subject of his play ;draws a drawing for it ;starting with the idea ;and investigates the issues of his time and the nature of man ;calling for the construction of a new world based on the human concept. the author tried to come up with philosophical topics about man; historical laws; and reality .considering that philosophies depend on deep thought and an aesthetic language that gives it clarity; the play wright resorted to devising philosophical perceptions and tried to sun the size them in a new forum. these theatrical texts have a philosophical nature re-visioning life in a deep way;theater built from the fabric of thought and existence with the aim of awakening awareness;and it has also become a tool for existence.algerian theater in this period 1990-2020;became free and soared in the sky of creativity;and most the atrical works reflect realistic experiences in a philosophical.
- Item تجليات الواقع الاجتماعي في النص الروائي الجزائري جيلالي خلاص قرة العين - نمودجا-(2016-06-12) غزار سارةملخص غني عن البيان أن يتعامل الروائي مع الواقع الجديد للمجتمع من خلال تقديم موضوعات و نمذجة الشخصيات ذات الصلة الحميمة بهذا الواقع من أجل أن تكون الرواية انعكاسا لواقع مجتمع في ما يختزنه من مكنونات حضارية و تاريخية،و في ما يخفيه من مكبوتات نفسية و اجتماعية على علاقة بطريقة معيشة أفراده و أنماط تفكيرهم ،و ذلك بغض النظر عن كون الرواية واقعية في تحققها الأسلوبي و الجمالي،و ما رواية "قرة العين" لكاتبها جيلالي خلاص إلا مثالا للقهر و الصراع النفسي بين التضحية و الواجب و الإنتقام و الحقيقة إن الروائي تعامل مع مختلف الموضوعات مثل :الثورة و التاريخ و العنف والجسد و المرأة ... Résume cette recherche va essayer de mettre le point sur le fait que le narrateur dans un roman est très demandé de refléter la réalité des drosses dans son histoire comme la dicte la societé.et ce à travers les personnages qui font partie du discours dans cette narration.il essaye avec toute force de Garden les évènements tel pu ils sont tout en optant pour des images et figures esthétiques et créatives doute le style fait appel. Un exemple très vif de cette option est celui du roman intitulé « Korat el Ain » par son écrivain « Djilali khalas » qui a pu démontrer des évènements de le conflit entre le sacrifice et le devoir et Vanden ce ainsi pue la torture cet écrivain a bien pu se comporter avec des thèmes diverses tels pue la révolution et histoire –la violence et le corps et la femme. Abstract This researched would try to point at the fact that the narrator in his novelist reality of things in his story as they do exist in the society0this is through the personages of the discourse in the narration. The tries deeply to save the events as they occur and the same time opt for some aesthetic figures and images as they are required by his style.one vivid example of such an option is the roman entitled”korat el ain”by itsnovelist”djilali khalas”who was able to demonstrate the events of the struggle in between sacrifice and duty and between vengeance and torture this novelist has well dealt with different themes in his works from which we state revolution and history –violence and the body and the woman.