Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "نادية لصحف"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    توظيف الأسطورة في رواية فصوص التيه لعبد بن منصور
    (2019-07-02) نادية لصحف; سهام ميكاحلي
    الملخّص: أصبح اِستلهام الأسطورة وتوظيفها يشكل اِتجاهًا واسعًا وبارزًا في الخطاب الروائي العربي المعاصر ، بعدما كان الاِهتمام منصبًا على توظيفها في الشعر ، فظهرت على الساحة الأدبيّة نصوص روائية كثيرة تقوم إمَّا على أسطورة واحدة ، أو على مجموعة من الأساطير تختلف من مبدع لآخر ، كل على حسب قناعاته وقدراته الفنية ، ونجد عبد الوهاب بن منصور في روايته "فصوص التيه" قد أبدى اِهتمامًا واضحًا بتوظيف الحدث الأسطوري ، وبأسطرة الشخصيات والمكان والزمان ، في حين كان الرمز الأسطوري هو أكثر أشكال الأسطورة ورودًا بالإضافة إلى التّناص الأسطوري الذي جاء اِستكمالاً لرسم العالم الأسطوري . Abstract : The inspiration of the myths, legends and their use become a major and prominent trend in the modern Arab novels’ discourse. After that its use was devoted to poetry, it is now employed in literature and based either on one myth or a group of legends that differ from one author to an another as far as their artistic abilities are concerned. High among them, we find Abdul Wahab bin Mansour in his novel "Cloves," who has shown a clear interest in the employment of the legendary events, the number of characters, space and time, while the legendary symbol is the mostly used form, in addition to legendary harmony that comes to complement the drawing of the legendary world.

Centre Universitaire Maghnia

Copyright © 2024