المركز الجامعي مغنية
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/1
Browse
3071 results
Search Results
Item تأَثَيرََتَعَلَيمَيَة َاللَغَة َالإَنَجَلَيزَيَةَعَلَىَ تَعلَيمَيَةََ اللَغَةََ العَرَبَيَةََ لَدَىَ تَلَميذَ الـَمَرَحَلَة الَابَتَدَائَيةََ فَيَ الجَزَائر(المركز الجامعي مغنية, 2023-06-22) فريدة بوغرارة; نسيمة بشيريمللخص:ا هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع مهم وحديث، أثار جدلا بين أهل االختصاص وأولياء الأمرو ويتمثل في إدراج تعليمية اللغة الإنجليزية في الطور الإبتدائي في الجزائر ومدى تأثيرها على تعليمية اللغة العربية. وتناولنا في هذه الدراسة تأثير اللغة الإنجليزية كلغة ثانية على اللغة الأم وكيفية تعليمها وتعلمها، وكان تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي أنموذج لهذه الدراسة باعتبار هذه المرحلة لبنة أساسية في انطالق المتعلم نحو تكوين تعلماته يف لغة جديدة. Abstract The present research work aims to shed light on an important subject that has raised interest in the educational system recently, as well as aroused controversy among intellectuals and parents which is teaching the English language and its impacts on teaching the Arabic language, especially with primary pupils in Algeria. We are looking into this survey to find out the extent of the impact of the second language at which level English influences the mother tongue, and how it is taught and learned. Therefore, we took the third year of primary school as a model, as it is the starting point and the first pillar in which the learner builds his various learnings, in addition to that it is considered as it is the stage in which the educational system includes the English languageItem النيابة الشرعية في حماية أموال القاصر(University Centre of Maghnia, 2025-07-16) مزوزي زينب; تحت إشراف الأستاذ واسطي عبد النورمنح المشرع للقاصر حق القيام ببعض التصرفات المالية ونظرا لأن هذه التصرفات تحتمل الربح والخسارة،فهو فإنه يحتاج إلى من ينوب عنه في القيام بذلك بسبب صغر سنه،أو لانه قد أصيب بعيب من عيوب الاهلية. وقد أحاطه المشرع بحماية،منها القانونية والتي تتجلى في فرض النيابة الشرعية حتى يتولى بموجبها الولي،الوصي،او المقدم بالحفاظ على أموال منهم تحت ولايته ومنع الغير من الاعتداء عليها،ومنها القضائية وهي الرقابة التي يفرضها القاضي على النائب الشرعي أثناء مباشرته للتصرفات المخولة له حيث جعلها متوقفة على إذنه حفاظا على أمواله وتحقيق مصلحته،وكذا له حق تقرير جزاءات عليه في حالة تجاوزه أو مخالفته لحدود نيابته. Abstract he legislator grants minors the right to engage in certain financial transactions. Given that these transactions can involve both profit and loss, the minor requires a representative to act on their behalf due to their young age or because they suffer from a legal incapacity. The legislator has surrounded the minor with protection, including legal safeguards manifested in the imposition of legal guardianship. Under this guardianship, the guardian, trustee, or administrator is responsible for preserving the minor's assets and preventing others from encroaching upon them. Additionally, there are judicial safeguards, which involve the supervision exercised by the judge over the legal representative while they carry out their authorized actions. The legislator has made these actions contingent on the judge's permission to protect the minor's assets and serve their best interests. The judge also has the right to impose penalties on the representative in case of overstepping or violating the limits of their representation. Résumé Le législateur accorde au mineur le droit d'effectuer certaines transactions financières. Étant donné que ces transactions comportent des risques de profit et de perte, le mineur a besoin d'un représentant pour agir en son nom en raison de son jeune âge ou parce qu'il souffre d'un vice de capacité. Le législateur a entouré le mineur de protections, y compris des protections légales qui se manifestent par l'imposition de la représentation légale. En vertu de cette représentation, le tuteur, le curateur ou l'administrateur est chargé de préserver les biens du mineur et d'empêcher les tiers de s'y immiscer. De plus, il existe des protections judiciaires, qui consistent en la surveillance exercée par le juge sur le représentant légal lors de l'exécution des actes qui lui sont confiés. Le législateur a subordonné ces actes à l'autorisation du juge afin de protéger les biens du mineur et de servir son intérêt supérieur. Le juge a également le droit d'imposer des sanctions au représentant en cas de dépassement ou de violation des limites de sa représentation.Item تجليات الألم في رواية بنت حب الملوك(المركز الجامعي مغنية, 2024-07-25) بن عيسى شيماء; عثماني منالالملخص: رواية بنت حب الملوك لخديجة عبد الرحيم رواية هادفة ومرآة كاشفة للمجتمع الجزائري إبان العشرية السوداء حيث رصدت لنا تفاصيل وأحداث تلك المرحلة بآلامها ومعاناتها وسط أحلامها وأمانيها كان الفضل في تجسيد ذلك الواقع الأليم المليء بالدم والدموع abstract Le roman La Fille de l'amour des rois de Khadija Abdel Rahim est un roman significatif et un miroir révélateur de la société algérienne pendant la décennie noire, car il nous a documenté les détails et les événements de cette étape avec sa douleur et sa souffrance au milieu ses rêves et ses aspirations. C'était son mérite d'incarner cette réalité douloureuse remplie de sang et de larmes. Summary : The novel "Bint Hob Al-Muluk" by Khadija Abdel Rahim is a purposeful novel and a revealing mirror of Algerian society during the black decade, as it captured for us the details and events of that period with its pain and suffering amidst its dreams and aspirations. It had the merit of embodying that painful reality filled with blood and tearsItem British Women Breaking Barriers in WWII Nursing and Military Services and their Post-War Lack of Recognition(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) فتيحة قادري; صليحة مخوخيAbstract The role of British women during World War II represents a pivotal yet often overlooked chapter in the history of societal transformation. This research examines how women, traditionally confined to domestic roles, broke through entrenched legal and social barriers to make significant contributions to nursing services and military operations. By analyzing historical records, legal frameworks and social narratives, the study highlights not only the temporary empowerment women experienced during the war but also the rapid re-imposition of traditional norms in its aftermath. Through an in-depth exploration of women's roles during the Second World War, this dissertation seeks to highlight their contributions and acknowledge their place in historical memory. The findings underscore the paradox of war as both a devastating tragedy and an unwelcome yet powerful catalyst for gender role evolution, emphasizing the need to recognize and honor the silent battles fought by women during Britain's national crisis. الملخص يمثل دور النساء البريطانيات خلال الحرب العالمية الثانية فصلاً محورياً، ومع ذلك غالبًا ما يتم تجاهله في تاريخ التحولات الاجتماعية. يتناول هذا البحث كيف تمكنت النساء، اللاتي كنّ محصورات تقليديًا في الأدوار المنزلية، من كسر الحواجز القانونية والاجتماعية الراسخة والمساهمة بشكل كبير في خدمات التمريض والعمليات العسكرية. من خلال تحليل السجلات التاريخية، والأطر القانونية، والسرديات الاجتماعية، يسلّط هذا البحث الضوء ليس فقط على التمكين المؤقت الذي شهدته النساء خلال الحرب، بل أيضًا على السرعة التي أُعيدت بها الأدوار التقليدية بعد انتهائها. ومن خلال استكشاف معمق لأدوار النساء أثناء الحرب العالمية الثانية، تهدف هذه الأطروحة إلى إبراز مساهماتهن والاعتراف بمكانتهن في الذاكرة التاريخية. وتؤكد النتائج على مفارقة الحرب كونها مأساة مدمرة من جهة، ومحفزاً غير مرحّب به لكنه فعّال من جهة أخرى في تطور الأدوار الجندرية، مما يبرز الحاجة إلى الاعتراف وتكريم المعارك الصامتة التي خاضتها النساء خلال أزمة بريطانيا الوطنية.Item THE POTENTIAL OF DIAGNOSTIC ASSESSMENT IN EFL CLASSROOM AN ANALYTICAL EXAMINATION OF TEACHER' PRACTICES AT GHAZAOUET MIDDLE SCHOOLS(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) محمد خطاريSummary Diagnostic assessment is considered as an important tool in the teaching and learning process that the teachers rely on to pinpoint the learners’ strengths and weaknesses at an early stage, which allows for addressing the discovered deficiencies and working on them before the beginning of a new unit or lesson, thus facilitating the progress of new lessons and the aquisition of new skills and abilities. However, the implementation of Diagnostic Assessment in classes of middle schools encounter pedagogical and field challenges and obstacles that do not permit for its effective and continuous application. Therefore, this study worked to explore and analyze the main reasons that prevent the appropriate implementation of this assessment and find appropriate solutions for them. Résumé L’évaluation diagnostique est considérée comme an outil important dans le processus d’enseignement et d’apprentissage. Les enseignants s’y appuieront pour identifier les forces et les faiblesses des apprenants dès les premières étapes. Cela permet de combler les lacunes décelées et d’y remédier avant le début de l’unité ou de la leçon, facilitant ainsi la progression des nouvelles leçons et l’acquisition de nouvelles compétence et aptitudes. Cependant, l’application de l’évaluation diagnostique en classe notamment en cycle moyen se heurte à des défis et obstacles pédagogiques et pratiques qui entravent son application efficace et fructueuse. Par conséquent, cette étude s’est attachée à identifier et à analyser les principaux obstacles à la pleine application de cette évaluation et à trouver des solutions appropriées. ملخص يعتبر التقييم التشخيصي من الأدوات المهمة في العملية التعليمية التعلمية التي يعتمد عليها الاستاذ من أجل اكتشاف نقاط ضعف و قوة المتعلمين في مراحل مبكرة مما يسمح بعلاج النقائص المكتشفة و العمل على علاجها قبل بداية الوحدة او الدرس و بالتالي تسهيل سيرورة الدروس الجديدة و اكتساب مهارات و قدرات جديدة . لكن تطبيق التفييم التشخيصي داخل الاقسام الدراسية خاصة في التعليم المتوسط يواجه تحديات و عراقيل بيداغوجية و ميدانية لا تسمـح بتطبيقه بصفة فعــالة و مثمرة . لذا عملت هذه الدراسة على إكتشاف و تحليل الأسباب الرئيسية التي تمنع تطبـيق هذا التـقييم عـلى اكـمـل وجــه و العمل على إيجاد حلول ملائمة لها .Item Woman’s Position in the Victorian Society in AnneBrontë’s TheTenant of Wildfell Hall (1848)(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) بن صالح فتحيSummary Told partly through letters, the novel centers on Helen Graham, a mysterious widow who arrives at the dilapidated Wildfell Hall with her young son. Calling herself a tenant and artist, her reserved nature sparks local gossip, particularly intriguing farmer Gilbert Markham. As Gilbert pursues her, Helen gives him her secret diary, revealing her past: she fled her charming but dissolute and abusive husband, Arthur Huntingdon, taking her son to protect him from his father's corrupting influence. Defying societal law (which gave husbands absolute control over wives and children), Helen lives independently under an assumed name, supporting herself through her art. Gilbert reads of her suffering, her failed attempts to reform Huntingdon, and her courageous escape. Ultimately, after Huntingdon's death, Helen and Gilbert are reunited and marry. ملخص تروى القصة جزئيًا عبر الرسائل، وتركز الرواية على هيلين غراهام، الأرملة الغامضة التي تصل إلى قاعة وايلدفيل المهدمة مع ابنها الصغير. إذ تقدم نفسها كـمستأجرة وفنانة، أثار طبعها المتحفظ إشاعات محلية، وأثار فضول المزارع جيلبرت ماركهام بشكل خاص. بينما يسعى جيلبرت وراءها، تعطيه هيلين مذكراتها السرية، كاشفةً ماضيها: فهربت من زوجها الساحر لكن المتهتِك والمُسيء، آرثر هانتينغدون، آخذةً ابنها لتحميه من التأثير الفاسد لأبيه. متحديةً القانون المجتمعي (الذي كان يمنح الأزواج سيطرة مطلقة على الزوجات والأطفال)، عاشت هيلين بشكل مستقل تحت اسم مستعار، تعيل نفسها من خلال فنها. يقرأ جيلبرت عن معاناتها، ومحاولاتها الفاشلة لإصلاح هانتينغدون، وهروبها الشجاع. في النهاية، بعد وفاة هانتينغدون، يتحد هيلين وجيلبرت مرة أخرى ويتزوجان.Item Exploring Social and Political Tensions among Black Americans during the Civil Rights Movement (1954-1968): The Influence of Anger and Aggression(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) موسى فاطمة; غوتي خولةABSTRACT This dissertation examines the role of anger and aggression during the Civil Rights Movement (1954–1968), highlighting how these emotions functioned not merely as reactions to oppression but as deliberate tools for political mobilization. While existing research has largely focused on legal gains and leadership strategies, this study addresses the overlooked emotional dimensions of the movement, asking how anger and aggression were expressed, interpreted, and strategically employed within a framework that publicly emphasized nonviolence. Drawing on interdisciplinary perspectives from psychology, sociology, and political science, the analysis demonstrates that anger fostered solidarity, motivated sustained resistance, and challenged both institutional racism and internal movement boundaries. The findings unravel contrasting emotional philosophies between figures like Martin Luther King Jr., who advocated for disciplined nonviolence, and Malcolm X, who championed righteous anger and self-defense. Illustrative instances such as the Watts and Detroit riots, along with the roles of grassroots organizers, cultural expression, and Black women’s emotional labor, illustrate the movement’s emotional complexity. Ultimately, the study shows that emotional resistance played a critical role in shaping American protest culture and continues to influence contemporary activism. ملخص تتناول هذه الدراسة حركة الحقوق المدنية في الولايات المتحدة الأمريكية (1954–1968) من منظور جديد يركز على البعد العاطفي، وبشكل خاص على مشاعر الغضب والعدوان كقوى سياسية وعاطفية فاعلة في دفع الحركة نحو التغيير. فبينما ركّزت الأدبيات السابقة بشكل كبير على الجوانب الاستراتيجية والقانونية للحركة، تسعى هذه الأطروحة إلى تسليط الضوء على دور المشاعر في تشكيل التكتيكات، والتأثير في الرأي العام، وتحقيق الإنجازات التشريعية. تستعرض الدراسة مراحل تطور الحركة بدءًا من قرار المحكمة العليا في قضية براون ضد مجلس التعليم عام 1954، مرورًا بمقاطعة الحافلات في مونتغومري، ووصولًا إلى إصدار قانون الحقوق المدنية عام 1964 وقانون حقوق التصويت عام 1965. كما تناقش تعددية الحركة من حيث الأيديولوجيات والقيادات، وتُبرز أهمية النضال الشعبي الذي قادته النساء والشباب إلى جانب الشخصيات الكاريزمية مثل مارتن لوثر كينغ الابن ومالكوم إكس. تعتمد الدراسة منهجًا بحثيًا متعدد التخصصات يجمع بين التحليل التاريخي والنفسي والاجتماعي والسياسي، وتستخدم مصادر أولية كخطابات وقصص المشاركين في الاحتجاجات، إلى جانب مصادر ثانوية أكاديمية. ويُستعان بإسهامات مفكرين بارزين مثل فرانتز فانون، وأرلي هوتشيلد، وجيمس جاسبر لتفسير المشاعر كأدوات نضالية واعية وليست مجرد ردود فعل عاطفية. تهدف الدراسة في النهاية إلى تقديم قراءة أعمق وأكثر شمولاً لحركة الحقوق المدنية من خلال التركيز على الديناميكيات العاطفية، وتؤكد أن الغضب كان أداة سياسية واعية تم استغلالها استراتيجيًا لبناء التضامن، واستنهاض الجماهير، ومواجهة الظلم المؤسسي، وهو إرث لا يزال يؤثر في نضالات العدالة العرقية حتى اليوم.Item The Use of Metacognitive Learning Strategies in Developing First-Year EFL Students' Short and Long- term Working Memory During Listening(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-11) موسى محمدSummary Listening is recognised as a complex cognitive process and an essential skill for second and foreign language learning and acquisition. One well-established approach to supporting and listening development among second and foreign language learners is by applying learning strategies. The primary purpose of this study is to document the use of metacognitive strategies in developing working memory during listening. The population of interest encompasses first-year EFL students and EFL teachers at the Department of English, the University Centre of Maghnia. This study surveys 60 students and 10 teachers to explore their attitudes towards the topic under investigation. It follows the exploratory design with which a mixed methodology is employed. This requires utilising two instruments: a student questionnaire and a teacher interview. Accordingly, two different methods of analysis are used: quantitative analysis using the SPSS software (V.26) and qualitative analysis using content analysis. The results indicate a generally positive attitude towards the role of metacognitive strategies in improving students’ listening memorisation and comprehension. Results are discussed from a theoretical and pedagogical perspective, indicating a strong link between metacognition awareness, memory, and listening. This study further recommends the integration of metacognitive instruction in EFL classrooms to enhance the long-term effects of metacognitive strategies on listening skills. الملخص يُعرف الاستماع بأنه عملية معرفية معقدة ومهارة أساسية لتعلم واكتساب اللغة الثانية والأجنبية. إحدى الطرق المعروفة لتشجيع ودعم تطوير الاستماع بين متعلمي اللغة الثانية والأجنبية هي تطبيق استراتيجيات التعلم. الغرض الأساسي من هذه الدراسة هو توثيق استخدام الاستراتيجيات ما وراء المعرفية في تطوير الذاكرة العاملة أثناء الاستماع. يشمل السكان محل الاهتمام طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الأولى ومعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة مركز مغنيه. ويتم اختيار 60 طالبًا و10 معلمين لاستكشاف مواقفهم تجاه الموضوع قيد البحث. ويستلزم ذلك تنفيذ منهجية مختلطة يتم من خلالها استخدام أداتين بحثيتين: استبيان الطالب ومقابلة المعلم. وبناء على ذلك، يتم استخدام طريقتين مختلفتين للتحليل: التحليل الكمي باستخدام برنامج SPSS والتحليل النوعي باستخدام تحليل المحتوى. وتشير النتائج إلى وجود موقف إيجابي عام تجاه دور الاستراتيجيات ما وراء المعرفية في تعزيز مهارات الحفظ والفهم لدى الطلاب في الاستماع. تمت مناقشة النتائج من منظور نظري وتربوي، مما يشير إلى وجود صلة قوية بين الوعي الميت إدراكي والذاكرة وفهم الاستماع. توصي هذه الدراسة أيضًا بدمج التعليم ما وراء المعرفي في الفصول الدراسية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز التأثير طويل المدى للاستراتيجيات ما وراء المعرفية على مهارات الاستماع.Item Learners’ Attitudes toward the Duolingo Application for Vocabulary Learning in EFL Context : Case of Bouazza Miloud Secondary School -Maghnia(2025-06-30) Fadia BENSAFSummary 1. English Summary This dissertation investigates the attitudes of second-year EFL learners at Bouazza Miloud Secondary School in Maghnia towards the use of the Duolingo application for vocabulary learning. The study aimed to explore how learners perceive the usefulness, ease of use, and motivational aspects of Duolingo in enhancing their English vocabulary. Using a combination of questionnaires and interviews, the findings revealed that the majority of learners held positive attitudes toward Duolingo. They found it enjoyable, accessible, and effective in supporting vocabulary retention and daily use. The research concludes that integrating mobile applications like Duolingo into EFL classrooms can significantly increase learners’ motivation and engagement in vocabulary learning 2. Arabic Summary الملخص باللغة العربية تتناول هذه المذكرة مواقف تلاميذ السنة الثانية من التعليم الثانوي في ثانوية بوعزة ميلود بمغنية تجاه استخدام تطبيق دولينغو في تعلم المفردات الإنجليزية. وتهدف الدراسة إلى استكشاف مدى إدراك التلاميذ لفائدة التطبيق، وسهولة استخدامه، وجوانبه التحفيزية في تحسين حصيلتهم اللغوية. من خلال استخدام الاستبيانات والمقابلات، أظهرت النتائج أن غالبية التلاميذ لديهم مواقف إيجابية تجاه التطبيق، حيث اعتبروه ممتعًا، سهل الاستخدام، وفعّالًا في ترسيخ المفردات واستعمالها اليومي. وتخلص الدراسة إلى أن دمج التطبيقات التعليمية مثل Duolingo في أقسام اللغة الإنجليزية يمكن أن يعزز بشكل كبير من دافعية التلاميذ وانخراطهم في تعلم المفردات.