قسم اللغة و الأدب العربي
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11
Browse
2 results
Search Results
Item التيسيرات النحوية بين المتقدّمين والمتأخرين دراسة نماذج في المنهج والمحتوى(المركز الجامعي مغنية, 2025-07-02) شرشاف إيمان; هدي صليحةالملخص: تتناول هذه المذكّرة أساليب تيسير النّحو العربيّ ، من خلال موازنة بين منهج المتقدّمين والمحدثين، مبيّنة اختلاف المحتوى وطريقة العرض. فبينما تمسّك المتقدّمون بالدّقة العلمية مع بعض محاولات التبسيط، اعتمد المحدثون على أساليب تعليمية حديثة ولغة ميسّرة تناسب المتعلّم. وتخلص الدّراسة إلى أهمّية الجمع بين عمق التراث ومرونة الطّرح الحديث لتحقيق تعليم نحوي فعّال و ميسّر. الكلمات المفتاحية: النحو ، التيسير، التبسيط، المنهج، المحتوى، المتقدمون والمحدثون . Abstract : The thesis entitiled grammatical simplications between the ancients and the moderns :a study in content and methdology escplores arabic grammar has been simplifierd across time by comparing classical and modern approaches.lt escamines differences in content and teaching methods.noting that whille ealy grammarians naintained rigorous structures ,they occasionally used simlification. In contrast,modern scholars apply contemporary pedagogical tools and accessible lang aimed at todays learners.the study concludes that simplifying grammar is essentil for effective education,and reconamends a balanced methodology that preserves traditional depth while embracing modern clarity.Item كثافة البرامج الدراسية في المدرسة الجزائرية وتأثيرها على تعليمية اللغة العربية -مرحلة التعليم الابتدائي(2024-07-03) موسى هندAbstract : The discussion about Arabic language education in Algerian schools revolves around a strategy adopted by Algeria to teach Arabic through the establishment of a curriculum within the framework of educational reform, specifically at the elementary school level. Teachers and educators argue whether this strategy provides a significant service to students in terms of the intensity and volume of the curriculum, or whether it falls short in ensuring that students grasp linguistic and language-related data, thereby failing to develop them into individuals who fully comprehend linguistic principles. الملخص: إن الحديث عن تعليمية اللغة العربية في المدرسة الجزائرية هو حديث عن استراتيجية اعتمدتها الجزائر في تعليم اللغة العربية من خلال لوضعها برنامج دراسي للمادة في إطار الإصلاح التربوي، في المرحلة الابتدائية فيما ذهب الأساتذة ومؤطرين أنها ام تقدم خدمة كبيرة للمتمدرس من حيث كثافة البرنامج والحجم الساعي لتداركه مادة اللغة العربية كونها لم تجعل منه فردا يجتر المعطيات اللسانية اللغوية