قسم اللغة و الأدب العربي

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    الآنا والآخر في الرواية الجزائرية المكتوبة باللغة الفرنسية رواية نجمة لكاتب ياسين – أنموذجا-
    (2022-06-06) شاوي رجاء
    ABSTRACT Our study revolves around the "I and the Other" in the Algerian novel written in the French language, the Novel "Najma" as a model, where we dealt with the concept of the Ego and the Other in human thought, religion, philosophy, and psychology, then searching for the self in the novel represented in the individual self and self-assembly, the quest for self-prominence was in the novel “Najma” through Arab characters and an attempt to analyze the psychological mysteries and social circles which distinguish the Algerian self-association from the other Western French. The image of the self and the other in the novel “Najma” by Kateb Yassin is a complex and sophisticated image and not a simple static image, because the other does not represent a Muslim given but is a different entity that insists on heterosexuality, it may be a person or a group of people or our society or even an idea. And the other is multiple because the image of the ego grows according to the development of his image and the reason for this is the nature of the image in itself, which is characterized by dynamism and flexibility, the person always changes because he develops with the lifestyle ملخص: تدور دراساتنا حول "الأنا و الآخر " في الرواية الجزائرية المكتوبة باللغة الفرنسية رواية "نجمة" لكاتب ياسين –أنموذجا- ، حيث تناولنا فيه مفهوم الأنا و الآخر في الفكر الإنساني ؛الدين ، الفلسفة , و علم النفس ، ثم البحث عن الذات في الرواية المتمثلة في الذات الفردية و الذات الجمعية ، فكان السعي الى إبراز الذات في رواية" نجمة" من خلال الشخصيات العربية و محاولة تحليل الخبايا النفسية و الدوائر الإجتماعية التي تميز الذات الجزائرية الجمعية عن الآخر الغربي الفرنسي. إن صورة "الأنا و الآخر" في رواية " نجمة " لكاتب ياسين صورة مركبة و متطورة و ليست صورة بسيطة ساكنة ، ذلك ان الاخر لا يمثل معطى مسلما و إنما هو كيان مختلف عن الغيرية ، فقد يكون شخصا أو مجموعة من الناس أو مجتمعا او حتى فكرة و كما أن الآخر متعدد لأن صورة الأنا تنمو و فق تطور صورته و السبب في ذلك هو طبيعة الصورة في حد ذاتها التي تتصف بالديناميكية و المرونة ، فالشخص يتغير دائما لأنه يتطور مع نمط الحياة .
  • Thumbnail Image
    Item
    ضياع الهوية وحُلم الاسترداد في رواية «تاء الخجل» لفضيلة الفاروق
    (2022-07-12) دريس محمد
    ملخص: الهوية مبحث إنساني تشترك فيه اللغة مع الفلسفة والسياسية مع علم النفس وعلم الاجتماع مع الأنثروبولوجيا وغيرها من العلوم الإنسانية المتجاورة، وهذا سبب الاختلاف حول ضبط مفهوم توافقي يرتضيه جميع الباحثين، وقد تسربت هذه الثيمة إلى الحقل الأدبي وسجلت حضورا لافتا في المنجز القصصي و الرّوائي على وجه الخصوص، لا سيما لدى الروائيات النساء اللواتي وجدن فيه متنفسا بعيدا عن الرّقابة الذكورية نوعا ما ،وهذا ما نجده في رواية : تاء الخجل لفضيلة الفاروق، التي طرقت قضية ضياع الهوية النسوية في المجتمع الجزائري الباترياركي الذي يحاصر الطّموح الأنثوي ويلاحقه بقيود العرف – في زمن العشرية السوداء - محاولة إحصاء بعض الاستراتيجيات التي تمكنت عبرها من استرداد جانب منها كالتّمرّد والكتابة، وبينت كذلك علاقتها مع الآخر الرّجل التي تراوحت بين السفر نحوه والذّوبان فيه والقطيعة معه . Abstract Identity is a human subject in which language shares with philosophy, politics, psychology, sociology, anthropology and other adjacent human sciences. This theme has leaked into the literary field and recorded a remarkable presence in the fictional and novelistic achievement in particular, especially among women novelists who found in it an outlet somewhat away from male censorship, and this is what we find in the novel: Ta’a Al-Khajal by Fadila Al-Farouq, who addressed the issue of loss Feminist identity in Algerian Patriarchal society The one who besieges female ambition and pursues it with the restrictions of custom - in the time of the black decade - trying to count some of the strategies through which she was able to recover part of it, such as rebellion and writing, and she also showed her relationship with the other man, which ranged between traveling towards him and dissolving in him and severing with him.