قسم اللغة و الأدب العربي

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    المقامات الأنثروبولوجية في سيرة سيف بن ذي يزن
    (2024-07-01) غرفاتي محمد ياسين
    الملخص : استطاعت السّيرة الشعبية أن تؤكد وجودها في الأدب الشعبي، وتبين أهميتها وذلك بتداخلها مع التَّاريخ الانساني، وقوة ارتباطها بحياة البشر، فغرست جذورها بذات العمق التَّاريخي والحضاري والنشأة الانسانية، كما استفادت من الفنون والآداب الأخرى وذلك بالتَّحول إلى عوالمها وأشكالها من أجل أن تجد لنفسها طرقا خاصة بها تميزها عن غيرها. وقد تطرقنا في دراستنا هاته إلى حياة سيف بن ذي يزن من منظور أنثروبولوجي مع ذكر الخلفيات والأبعاد المحورية التي حملتها سيرته، وكذا تقديم لمحات عن تاريخ اليمن والحبشة والعلاقة التي كانت بين شعبي هاتين الدولتين لنخلص في الأخير إلى أن سيرة سيف بن ذي يزن تحمل دلالات عديدة في علم الانسان تمثلت في الصراعات السياسية والدينية وابراز شخصية البطل وبطولاته وأعماله. Abstract : "The popular epic has managed to assert its presence in folk literature, demonstrating its importance through its intersection with human history and its strong connection to human life. It has planted its roots with the same historical and civilizational depth and human origin. It has also benefited from other arts and literatures by transitioning into their worlds and forms in order to find its own unique paths that distinguish it from others. In our study, we have delved into the life of Sayf ibn Dhī Yazan from an anthropological perspective, mentioning the backgrounds and pivotal dimensions that his epic carries, as well as presenting glimpses of the history of Yemen and Abyssinia and the relationship between the peoples of these two states. We conclude that the epic of Sayf ibn Dhī Yazan carries multiple significances in the field of anthropology, represented in political and religious conflicts, highlighting the hero's character, his valor, and his deeds."
  • Thumbnail Image
    Item
    الأدب الشعبي في منظور النقد الجزائري المعاصر: "عبد الملك مرتاض" و "عبد الحميد بورايو" نموذجين
    (2024-07-15) عبير عقون
    الملخص حاولنا من خلال دراستنا تسليط الضوء على المقاربات النقدية للنص الشعبي عند الناقدين "عبدالحميد بورايو" و"عبد الملك مرتاض من خلال الحفر في المرجعيات المعرفية التي اتكأ عليها في غماردراستهما للأدب الشعبي، ثم الوقوف على أهم الآليات الإجرائية التي احتكما إليها في تحليلهماوتعاملهما مع النصوص الشعبية. حيث كان لكلاهما قصب الفضل في تطبيق المناهج الحديثة.اصطفى الأول العمل على مدونة القصص والحكايات، إذ كانت أهم الروافد المنهجية النقدية التياستعان بها في انتقاله من البنية إلى السياق بين المنهج المرفولوجي والبنائية الوظيفية إضافة إلىالسيميائية الغريماسية والبنيوية التكوينية وصولا إلى الأنتربولوجية.أما الثاني (فانتلقى مدونتي الألغاز والأمثال معتمدا على اللسانيات اللغوية والبنيوية الأسلوبية مزاوجابين دراسة اللغة والأسلوب.وبهذا كان منجز الناقدين ضمن المرحلة المبكرة من عمر الخطاب النقدي في الجزائر ماثلا للمقاريةالتكميلية انطلاقا من فكرة قابلية المنهج للتغيير. Summary Through our study, we tried to shed light on the critical approaches to the popular text of the critics “Abdul Hamid Bourayou” and “Abdul Malik Mortada” by digging into the cognitive references that they relied on in the course of their study of popular literature, and then identifying the most important procedural mechanisms that they relied on in their analysis. And their dealings with popular texts. Both of them were credited with applying modern curricula. The first chose to work on the blog of stories and anecdotes, as it was the most important critical methodological tributary that he used in his move from structure to context, between the morphological approach and functional constructivism, in addition to Greimasean semiotic and formative structuralism, all the way to anthropology. As for the second, he chose the two blogs: riddles and proverbs, relying on linguistics and stylistic structuralism, combining the study of language and style. Thus, the critics’ achievement within the early stage of the critical discourse in Algeria was similar to the complementary approach based on the idea of the method being changeable.