قسم اللغة و الأدب العربي

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    التمثلات التراثية في رواية بنت حب الملوك (مقاربة أنثروبولوجية)
    (2024-07-04) عبد المالك يوسف
    Abstract: This study aims to reveal the manifestations of heritage representations in the novel "The cherry Daughter" by the author khdijaAbde Rahim, which depicts the social and cultural life of the inhabitants of the Tlemcen region during the dark decade. We begin with an introduction followed by the first chapter, with focuses on the elements of heritage in the novel, such as folk proverbs, fruit harvesting traditional foods, and clothing, The second chapter role "The Image of women in the Novel," disuses the role of women in society across various fields. Finally, we conclude by addressing the results of the study. ملخص: تطمح هذه الدراسات إلى الكشف عن تجليات التمثلات التراثية في رواية بنت حب الملوك للروائية عبد الرحيم خديجة والتي صورة الحياة الاجتماعية والثقافية لأهل منطقة تلمسان إبان العشرية السوداء وقد مهدنا فيها بمدخل ويليه الفصل الأول يقف عند أشكال التراث في الرواية من أمثال شعبية وجني للثمار وأكلات وملابس تقليدية أما الفصل الثاني معنون بصور المرأة في الرواية الذي تحدث عن دور المرأة في المجتمع في جميع المجالات وختاما تمكنا من التطرق إلى نتائج الدراسة.
  • Thumbnail Image
    Item
    صورة المرأة في السينما الجزائرية- قراءة في نماذج-
    (2024-07-02) كريم أبو بكر
    الملخص: تهدف هذه المذكرة إلى تحليل كيفية تصوير المرأة في السينما الجزائرية ودراسة تأثير هذا التصوير على المجتمع الجزائري. من خلال استعراض تطور صورة المرأة في السينما الجزائرية، وتقدم المذكرة رؤية شاملة للتحولات التي مرت بها هذه الصورة عبر مراحل تاريخية متعددة. مرورا بفترة السينما الكولونيالية، حيث كانت صورة المرأة في الأفلام الجزائرية تعكس النظرة الاستعمارية والمفاهيم الثقافية التي فرضها المستعمر. ثم تنتقل الدراسة إلى مرحلة الثورة الجزائرية، التي شهدت تحولًا كبيرًا في تصوير المرأة، إذ أصبحت تُجسد دورها الفاعل في النضال من أجل الاستقلال والحرية. وتبرز الأفلام في هذه المرحلة المرأة كرمز للمقاومة والصمود، مع التركيز على مساهمتها في الكفاح الوطني. وأيضا تحليل صورة المرأة في فترة ما بعد الاستقلال، حيث تتنوع الأدوار التي تُسند للمرأة في السينما لتشمل مختلف جوانب الحياة الاجتماعية والثقافية والسياسية. إذ تُظهر الدراسة كيف عكست الأفلام الجزائرية التغيرات الاجتماعية والسياسية التي شهدتها البلاد، وكيف تطورت صورة المرأة من مجرد رمز للنضال إلى فرد فاعل في بناء المجتمع الحديث. تعتمد الدراسة على نماذج مختارة من الأفلام التي تجسد هذه التغيرات، حيث تُسلط الضوء على كيفية تقديم المرأة وأدوارها المتنوعة. من خلال هذه النماذج، تُحلل المذكرة التوجهات الفنية والموضوعية للمخرجين الجزائريين وكيفية استخدامهم لصورة المرأة للتعبير عن قضايا المجتمع وهمومه. Summary: This thesis aims to analyze how women are portrayed in Algerian cinema and to study the impact of this portrayal on Algerian society. By reviewing the evolution of women's images in Algerian cinema, the thesis offers a comprehensive view of the transformations these images have undergone through various historical stages. The study begins with the colonial cinema period, where women's images in Algerian films reflected the colonial gaze and cultural concepts imposed by the colonizers. It then transitions to the Algerian Revolution period, which witnessed a significant shift in the portrayal of women, depicting their active role in the struggle for independence and freedom. Films from this era highlight women as symbols of resistance and resilience, emphasizing their contributions to the national struggle. The analysis continues with the post-independence period, where women's roles in cinema diversify to encompass various aspects of social, cultural, and political life. The study shows how Algerian films reflected the social and political changes the country experienced, and how the image of women evolved from merely being a symbol of struggle to an active participant in building modern society. The study relies on selected film examples that illustrate these changes, shedding light on how women are presented and their diverse roles. Through these examples, the thesis analyzes the artistic and thematic approaches of Algerian filmmakers and how they use the image of women to express societal issues and concerns.
  • Thumbnail Image
    Item
    السرد النسوي في القصة الجزائرية المعاصرة - زهور ونيسي نموذجا -
    (2019-07-02) بواب سارة
    ملخص : يهدف هذا البحث إلى التعريج عن مصطلح الكتابة النسائية الذي عرف جدلا واسعا، بالإضافة إلى الكشف عن خصوصية الكتابة السردية النسوية الجزائرية، فالمرأة بإعمال فكرها وذكائها استطاعت بفعل الكتابة أن تواجه الرجل وتنافسه على مراتب الإبداع الفنّي، حيث كسرت قيود المجتمع من عادات وتقاليد، وتحدّت سلطة الرجل لتفرض بذلك ذاتها وتثبت وجودها، وقد اخترنا كنموذج حي رائدة الفكر والسياسة الأديبة"زهور ونيسي" بطلة النضال الثوري، ومبدعة في الكتابة الأدبية . Summary : This research aims to elucidate the term women’s writing, which was widely known, in addition to revealing the features of Algerian women’s narrative writing. The women was clever enough to fulfill her thought by writing to confront men and compete with them on the levels of artistic creativity. The society was broken by customs and traditions, and the man’s authority was challenged to impose itself and prove its existence. We chose as a living model of thought and politics « zhourounissi » in literary writing.