قسم اللغة و الأدب العربي
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11
Browse
2 results
Search Results
Item قلق الهُويّة والاغتراب في رواية باب الوادي لأحمد طيباوي".(2025-06-18) زهية امباركملخــــــــــــــــــــــــــــــص: استطاع النقد الثقافي أن يكون فضاء اشتغال متداخل ومنفتح مع حقول معرفية إنسانية عديدة، مما مكّن جماعة فرانكفورت النقدية أن تستثمر فيه أفكارها وتطلعاتها في المجال النقدي النفسي، لأن جل روادها كانوا إما محللين نفسانيين أو لهم دراية بالمجال أمثال "إيريك فروم" وماركيوز...، ومنهم من كانوا أساتذة في حقل الفلسفة وعلم الاجتماع كهوركهايمر، الذين جعلوا من النقد الثقافي حاضنة تهتم بالظواهر السيكو-سوسيولوجية وعلى رأسها سؤال الهوية وقضية الاغتراب؛ حيث كانوا من المنشغلين بالمظاهر الحياتية وكل الأمور التي تمس المبادئ الإنسانية بصلة، حاربوا كل أشكال التشيؤ والاغتراب ليُعيدوا للفرد هويته الإنسانية المستلبة في ظل الأداتية الرأسمالية. وكل هذه التفاصيل مثلت لنا أرضية متينة في اشتغالنا النظري والتطبيقي، وبما أن هذه الظواهر السيكو-سوسيولوجية ذات قابلية للتحليل والدراسة، قمنا في الفصل الثاني التطبيقي بإسقاطها على العمل الروائي مستخرجين أصنافا هوياتية وأنساقا اغترابية مختلفة كانت مقبورة في جوف النص الروائي، مدعمين كل هذا بمقاطع من المدونة المعتمدة للدراسة. Abstract Cultural criticism was able to be a space of overlapping and open work with many fields of human knowledge, which enabled the Frankfurt monetary community to invest its ideas and aspirations in the field of psychological criticism, because most of its pioneers were either psychoanalysts or knowledgeable about the field such as "Erich Fromm" and Marcuse... Some of them were professors in the field of philosophy and sociology, such as Horkheimer, who made cultural criticism an incubator interested in psycho-sociological phenomena, especially the question of identity and the issue of alienation; as they were preoccupied with life manifestations and all matters that touch human principles, they fought all forms of objectification and alienation to restore the individual his human identity In the shadow of capitalist instrumentalism. All these details represented a solid ground for us in our theoretical work, and since these psycho-sociological phenomena are amenable to analysis and study, in the second applied chapter we dropped them on the novel work, extracting various identity varieties and alienation styles that were buried in the hollow of the novel text, supporting all this with passages from the Approved Code of the study.Item تمثلات الهوية في رواية قاتلي يتدرب في شيكاغو لمزوار محمد سعيد.(2025-06-16) عتوم امال/ منصوري رميساءالملخص: تكمن أهمية هذه الدراسة الموسومة: "تمثلات الهوية في رواية قاتلي يتدرّب في شيكاغو"، في الكشف عن أبعاد الهوية وتمثلاتها في الرواية الجزائرية عامة والمعاصرة خاصة. وقد سعى الروائي من خلال النموذج المدروس إلى تأسيس تجربة روائية جديدة، فراح يبحث عن أشكال أثبت من خلالها هويته، موظفا شخصيات من عمق الواقع، مشكّلة أحداثا سياسية وأخرى اجتماعية وثقافية. وقد اتكأت الرواية على فنيّات جمالية ودلالية خلقت لغة سردية شعرية ممزوجة بأفكار فلسفية تفتح المجال أمام التأويلات وتعدد القراءات Abstract: The importance of this study, titled "representations of identity in the novel of a murderer who trains in Chicago," lies in revealing the dimensions of identity and its representations in the Algerian novel in general and contemporary in particular. Through the studied model, the novelist sought to establish a new narrative experience, so he was looking for forms through which he proved his identity, employing characters from the depth of reality, forming political and other social and cultural events. The novel was based on aesthetic and semantic techniques that created a poetic narrative language mixed with philosophical ideas that opens the way for interpretations and multiple readings.