ماستر
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/24
Browse
Item تطبيق المنهج الصوتي الخطي في اكتشاف(2022-06-20) بلحسن عمارةالملخص لتحسين عملية تعليم اللغة العربية وتعلمها قامت وزارة التربية والتعليم بإصلاح المنظومة التربوية وإدخال بعض التعديلات على المناهج الدراسية. ويعد تطبيق المنهج الصوتي الخطي في تعليم اللغة العربية وتعلمها في التعليم الابتدائي أهم وأحدث منهج، بحيث وضع لمعالجة المشاكل القرائية لدى التلاميذ وتعليم القراءة وفق الطريقة المقطعية التي تهدف إلى تنشيط الخيال، وتنمية مهارات الوعي الصوتي لدى التلاميذ وتطويرها. ومن خلال هذا البحث اتضح أن أهم التوصيات التي يمكنني اقتراحها: ضرورة تدريس أسس ومهارات الوعي الصوتي الخطي في مقررات طرائق تدريس اللغة العربية عامة واكتشاف الحرف خاصة وإقامة تكوينات وندوات وإعداد أدلة للمدرسين تشرح بصورة تفصيلية مهارات الوعي الصوتي الخطي وتعطى أمثلة تطبيقية عن كيفية تدريسها وتنميتها في مرحلة الطور الأول من التعليم الابتدائي. Abstract To improve the process of teaching and learning the arabic language, the ministry of education has reformed the educational system and introduced some amendments o the curricula. The application of the linear phonemic approach in teaching and learning the arabic language in primary education is the most important and latest approch, as i twas developed to address students’ reading problems and teaching reading according to the syllabic method, which aims to activate the imagination and develop the students’ phonemic awareness skills/ Through this research, it became clear that the most important recommendations that I can suggest are necessity of teaching the faundations and skills of linear phonemic awareness in the decisions of methods of teaching arabic in general, discovering crafts in partilar, seting up formation and seminars, and preparing guides for teachers that explain in detail the skills of linear phonemic awareness and give pratical examples of how to teach and develop them in the first stage. The first stage of primary education