Master

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/24

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    Adopting English as a Medium of Instruction in Scientific Disciplines: Perspectives of Students and Teachers at Maghnia University Centre
    (المركز الجامعي مغنية, 2025-07-27) زغاري سعاد; مرحوم مريم
    الملخص: تتناول هذه الدراسة تطبيق التعليم باللغة الإنجليزية (EMI) في التخصصات العلمية ضمن التعليم العالي الجزائري، مع التركيز على أنماط استخدام اللغة والتصورات والتحديات التي يواجهها الطلاب وأعضاء هيئة التدريس في مركز جامعة المغير. واعتمادًا على منهجية بحثية مختلطة، جُمعت البيانات عبر استبيانات أُجريت على 80 طالبًا ومقابلات مع 9 أساتذة، وقد أظهرت النتائج أن اللغة الإنجليزية تُستخدم بشكل رئيسي في السياقات الأكاديمية الرسمية مثل المحاضرات والامتحانات، بينما تبقى الفرنسية والدارجة الجزائرية (AA) هي السائدة في المناقشات الصفية والتواصل غير الرسمي، فيما تُستخدم العربية الفصحى الحديثة (MSA) أساسًا في الاختبارات الكتابية. اعترف الطلاب بأهمية اللغة الإنجليزية للنجاح الأكاديمي والفرص المهنية المستقبلية، لكنهم فضلوا استخدام الدارجة لكونها أكثر درايةً لديهم وسلاسة في التواصل، مما يؤيد الفرضيتين الأولى والثانية اللتين تتعلقان باستخدام اللغة حسب السياق والموقف الإيجابي تجاه الإنجليزية في البيئة الأكاديمية.من جانبهم، دعم الأساتذة فكرة EMI من حيث المبدأ، لكنهم أبرزوا تحديات كبيرة تشمل ضعف الكفاءة في اللغة الإنجليزية، نقص الدعم المؤسسي، قلة التدريب، وعدم توفر مواد تعليمية كافية، وهو ما يتوافق مع الفرضية الثالثة المتعلقة بالتحديات المؤسسية والتعليمية. وبناءً على هذه النتائج، تقترح الدراسة انتقالًا تدريجيًا إلى EMI، وتقوية برامج تدريب اللغة الإنجليزية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس، وتطوير موارد تعليمية ثنائية اللغة، وإنشاء أنظمة دعم لغوي مؤسسية مثل مختبرات الترجمة وورش العمل المهنية، بهدف تحقيق تنفيذ أكثر فعالية واستدامة لسياسة EMI في الجامعات الجزائرية. Summary This study investigates the implementation of English as a Medium of Instruction (EMI) in scientific disciplines within Algerian higher education, focusing on the language use patterns, perceptions, and challenges faced by students and teachers at Maghnia University Centre. Utilizing a mixed-methods approach, data were collected through questionnaires from 80 students and interviews with 9 instructors, revealing that while English is predominantly used in formal academic settings such as exams and lectures, French and Algerian Arabic (AA) remain dominant in classroom discussions and informal communication, with Modern Standard Arabic (MSA) being employed mainly for written assessments. Students acknowledged the importance of English for academic success and future employment, yet preferred AA for its familiarity and ease of comprehension, confirming the first two hypotheses related to context-dependent language use and positive academic perception of English. Teachers also supported EMI in theory but highlighted significant barriers such as limited English proficiency, lack of institutional support, insufficient training, and inadequate instructional materials, aligning with the third hypothesis regarding institutional and pedagogical challenges. Based on these findings, the study recommends a gradual transition to EMI , enhanced English language training for both students and faculty , development of bilingual teaching resources , and the establishment of language support systems , such as translation labs and professional workshops, to ensure a more effective and sustainable adoption of EMI in Algerian universities.