ماستر

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    دور نظرية تحليل الاخطاء في تنمية الاكتساب اللغوي لدى المتعلم السنة الرابعة ابتدائي نموذجا
    (2025-06-29) ماحي ثاني مريم
    ملخــــص: تهدف هذه الدراسة إلى إماطة اللثام عن قضية لغوية مهمة تتعلق بنظرية تحليل الأخطاء في اللسانيات التقابلية ومدى نجاعتها في تعليم التلميذ في الطور الابتدائي والاكتساب اللغوي، لقد حاولنا إسقاط هذه النظرية على مادة الإملاء كونها الأكثر عرضة للأخطاء والعمل على معالجتها بعد الاطلاع على أسبابها. Abstract : This research aims at shedding light on a linguistic vital mater linked to the contrastive linguistics. It’s the theory of the error analysis and how fruitful is it in teaching the pupil in the primary school to acquire language. We chose the subject of « dictation » that witness the large number of mistakes committed by pupils and the attempt to correct them offer being spotted and detecting their reasons.
  • Thumbnail Image
    Item
    تعليمية اللغة العربية في ضوء النظام التربوي الجديد السنة الثانية إبتدائي-القراءة أنموذجا-
    (2020-10-06) قادري امال
    الملخص: يهدف هذا البحث الموسوم بتعليمية اللغة العربية في ضوء النظام التربوي الجديد للسنة الثانية من التعليم الابتدائي "القراءة أنموذجا" للتعرف على الإصلاحات التي شملت المنظومة التربوية الجديدة والتي تهدف إلى تحسين عملية التعليم وتوسيع مجالاته، و المتمثلة في ظهور مناهج الجيل الثاني من الطور التعليمي الأول، ولأجل ذلك وجب الاهتمام بتعليم اللغة العربية في المرحلة الابتدائية عامة والقراءة خاصة من أجل رفع مستوى التعليم. Summary : This research aims at shedding light on the fact to know about the new Algerian educational system that has witnessed some reforms on purpose, and to expand its domains, mainly by the birth of second generation methdologies adapted in primary school. For such a deal, it’s so evident to give importance to teaching Arabic language at this level in general, and the skill of reading in particular so as to try to develop the learners level of acquisition.