ماستر
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26
Browse
3 results
Search Results
Item التّعابير الاصطلاحية في اللّغة العربيّة -معجم اللّغة العربيّة المعاصرة لأحمد مختار عمر أنموذجا -(2023-06-15) ازرو ريان سارةABSTRACT : In this research, we dealt with the subject of idiomatic expressions, arabic has known this idiomatic structure since ancient times, and it has been widely used in the Arabic language, the aim of this study is to define its concept mentioning its characteristics and patterns and preventing examples of it. We also included the description of the lexicon and we took the dictionary of contemporary Arabic Ahmed Mukhtar Omar, as a model and we extracted the idiomatic expressions and explained them in a lexical explanation, and follows from pleasure that overwhelmed us with the Arabic heritage and the ease of adapting idiomatic, the life of nations depends on the life of our heritage. A nation that does not study its heritage has no history and a nation without history has no weight in the history of nations. الملخص: تناولنا في هذا البحث موضوع التّعابير الاصطلاحية إذ أنّ العربيّة عرفت التّركيب الاصطلاحي منذ القدم، وشاع استعماله بكثرة في اللّغة العربيّة والهدف من هذه الدّراسة تحديد مفهومها مع ذكر أهمّيتها، وخصائصها، وأخذنا معجم اللّغة العربيّة المعاصرة أحمد مختار عمر كنموذج وقمنا باستخراج التّعابير الاصطلاحية وشرحناها شرحا معجميّا وصنّفناها. فاختيارنا لهذا الموضوع تابعا من هذه المتعة التي غمرتنا بالتّراث العربي وسهولة تنويع التّعابير الاصطلاحية فحياة الأمم رهينة بحياة تراثها فالأمّة التي لاتدرس تراثها لا تاريخ لها والأمّة التي لا تاريخ لها لا وزن لها في تاريخ الأمم.Item آليات صناعة المصطلح العلمي في المعجم العربي الحديث-معجم المصطلحات اللسانية للفاسي الفهري.(2021-10-06) رضوان ماحيالملخص: يعد علم المصطلح من بين الفروع المعرفية التي ظهرت في كنف البحث اللساني الحديث والدافع الأساس الذي يبرر ظهور هذا العلم هو التطور المفرداتي والدلالي المتزايد الذي عرفته مختنلف أصناف المعارف والخبرات واللغات المتجددة عالميا، ومن ثمة نالت اللسانيات حقها من هذا التسارع المصطلحاتي مما أجبرها على التفكير في نسق معجمي يؤصل لمعجم المصطلح اللساني الحديث. ومنها جاءت هذه الدراسة لتضع معجم المصطلحات اللسانية للفاسي الفهري تحت طائلة المسائلة والبحث لاستشكاف تلك الآليات المنهجية في صناعة المصطلح العلمي لديه. Abstract: The term science is one of the branches of knowledge that have emerged in the contex of modern linguistic research. The basic motive that justifies the emergence of this science is the growing vocabulary and and semantic developmentof the different type of knowledge experience and language that are renewable worldwide. To think of a lexical format that establishes the lexicon of linguistic term, with a view to establishing universal principles and mechanism for the delineation of a term consistent with all human languages. This study came to put the lexicon of linguistic terms by Fassi Fihri under questioning and research to explore those methodological mechanisms in making his scientific term. Résumé: La science de la terminologie fait partie des branches de la connaissance qui ont émergé dans le cadre de la recherche linguistique moderne, et le motif principal qui justifie l'émergence de cette science est le développement lexical et sémantique croissant qui était connu des différents types de connaissances, d'expériences et les langues se renouvellent globalement, et de là la linguistique tire son droit de cette accélération terminologique, qui l'oblige à réfléchir à l'enracinement du format lexical pour le lexique du terme linguistique moderne. Et dans ce cadre cette étude est venu remettre en question le dictionnaire des termes linguistiques de Fassi Al-Fihri et rechercher pour explorer ces mécanismes méthodologiques de generation de termes.Item دور المدرسة القرآنيِّة في إثراء المعجم اللغوي لدى المتعلِّم(2021-10-20) بوحسون وسيلةالملخص : تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور المدرسة القرآنية في إثراء المعجم اللغوي لدى المتعلم ، ولقد اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي التحليلي بالاستعانة إلى المقابلة مع عيّنة الدراسة(معلمين ، تلاميذ)، وفق خطة مكونة من مقدمة و فصلين نظريين و آخر تطبيقي، والذي تطرقنا فيه إلى الطريقة و الإجراءات، بالإضافة إلى عرض النتائج و مناقشتها و تحليلها و أنهيناه بخاتمة، توصلنا فيها إلى أنّ المدرسة القرآنية تساعد المتعلم في اكتساب مهارات لغوية متعددة (التحدث، القراءة، الكتابة، الاستماع)، كما يساهم حفظ القرآن الكريم بدرجة كبيرة في ترسيخ معجم مفرداتي قوي المعاني و ثري الألفاظ و العبارات لدى المتعلم، وهذا يحسن من مستواه الدِّراسي ويجعله متفوقًا فيه لذلك فإنَّ ظاهرة انتشار المدارس القرآنية هي ظاهرة حميدة يجب تشجيعها في المجتمع لما لها من أثر كبير في إنشاء نشء صالح متفوق تعليمًا وأخلاقًا. Abstract : The subject of our research and study deals with the identification of the effectiveness of Quranic schools in enriching the linguistic lexicon in the learner, and we relied in our study on the descriptive analytical curriculum using the use of the interview with the sample of the study (teachers, pupils), according to a plan consisting of an introduction and two theoretical chapters and the last application, in which we discussed the method and procedures, in addition to presenting the results, discussing and analyzing them and concluding it with a conclusion, in which we concluded that the Quranic school helps the learner to acquire skills Multiple languages (speaking, reading, writing, listening), and the preservation of the Qur'an contributes significantly to the consolidation of a vocabulary dictionary strong meanings and rich words and phrases among the learner, and this helps him improve his level of study and make him superior in it, so the Quranic school is a place to form a distinct language queen and create a good individual that serves his religion and Arabic language.