ماستر

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    البعد الإديولوجي في الشعر العربي عند"قدور بن عاشور الزرهوني
    (2024-07-03) دهشار عبد القادر
    Abstract: This research, titled: “The Ideological Dimension in Popular Poetry according to Kaddour Bin Ashour Al-Zarhouni,” aims to study the ideological manifestations and dimensions in the poetry of “Kaddour Bin Ashour” and how to employ it in the service of the reformist and liberal dimension in Algeria during the period of French colonialism, where we find Sheikh “Qaddour Bin Ashour Al-Zarhouni” employed different methods and techniques, drawing material from the source of popular poetry, and combining in them all the scientific, religious, and heritage culture that enabled him to achieve the goal of addressing and reforming the issues of his society. ملخص: يروم هذا البحث الموسوم بـ : " البعد الأيديولوجي في الشعر الشعبي عند قدور بن عشور الزرهوني " إلى دراسة التجليات والأبعاد الأيديولوجية في شعر"قدور بن عشور" وكيفية توظيفه في خدمة البعد الإصلاحي والتحرري في الجزائر إبان فترة الاستعمار الفرنسي، حيث نجد أن الشيخ " قدور بن عشور الزرهوني " قد وظف أساليب وتقنيات مختلفة استقى مادتها من نبع الشعر الشعبي وجامع فيها كل ما أوتي من ثقافة علمية ودينية وتراثية تمكنه من بلوغ هدف معالجة و إصلاح قضايا مجتمعه .
  • Thumbnail Image
    Item
    البعد الإيديولوجي في القصّة القصيرة "الشهداء يعودون هذا الأسبوع" لـــــ "الطاهر وطار"
    (2023-07-03) مصار منال
    Summary This study examines, through description and analysis, the ideological dimension in the story "The Martyrs Return This Week" by Tahar Wattar. The author addressed the harsh reality of the Algerian people during the colonial period using objective socialist perspectives. He placed his story in two dimensions: artistic and political. In the context of the ideological dimension, the author was able to portray the true situation of the Algerian society, which suffered from exploitation, greed, gains, and privileges at the expense of the sacrifices and departure of the martyrs. الملخص: هذه الدراسة تتناول بالوصف والتحليل البعد الأيديولوجي في قصة "الشهداء يعودون هذا الأسبوع" لــــــ "الطاهر وطار" التي عالج فيها واقع الشعب الجزائري المرير وفق رؤى موضوعية اشتراكية إبان فترة الاستعمار حيث وضع قصته بين بعدين: البعد الفني والبعد السياسي، في إطار البعد الأيديولوجي فكان الكاتب قادرا على تصوير الحالة الحقيقية التي وصل إليها المجتمع الجزائري من استغلال وطمع ومكاسب وامتيازات من وراء تضحيات الشهداء ورحيلهم.
  • Thumbnail Image
    Item
    البعد الايديولوجي في القصة القصيرة لعمار بلحسن " الأصوات وفوانيس أنموذجا"
    (2022-09-19) بحليل رحمة
    الملخص: عالج بحثنا موضوع البعد الأيديولوجي في القصة القصيرة ، فالأيديولوجيا هي مجموعة من الأفكار والمبادئ والقيم التي تسعى إلى تحقيقها جماعة ما ،وهي اتجاه فكري للأديب نتيجة تشبعه بأفكار معينة ،وغالبا ما يصرح الكاتب بأيديولوجيته من خلال كتاباته الإبداعية وقد يومئ و لا يصرح بذلك ، فالظروف السياسية و الاجتماعية هي التي تفرض عليه أن يرسم الخط الأيديولوجي ،والهدف من وراء ذلك التأثير في القارئ وجلب الأنصار إلى اتجاهه،فعمار بلحسن من الرعيل الأول الذين عاصروا فترة معينة بعد الاستقلال حيث كان نهج الدولة هو النهج الاشتراكي الذي يعتمد على الديمقراطية والحرية والعدالة الاجتماعية فإذا قرأنا قصصه وأعماله الأدبية ،وجدنا صورة المجتمع الجزائري ،وهذا ما أظهره في مجموعتيه القصصيتين فوانيس والأصوات والذي تبنى القاص رؤيته الأيديولوجية من خلال استيعاب جزيئات الواقع وممارسة الأيديولوجيتين المتصارعتين من خلال أدوار الشخصيات والتي كان لها أبعاد أيديولوجية مختلفة وعن طريق لغة محكمة السبك في سرد الأحداث . الكلمات المفتاحية : الأيديولوجيا ،الاشتراكية ،المضادة ،الشخصية، السرد Summary Our research dealt with the issue of the ideological dimension in the short story. Ideology is a set of ideas, principles and values that a group seeks to achieve, and it is an intellectual direction of the writer as a result of his saturation with certain ideas. It is socialism that forces him to draw the ideological line, and the goal behind this is to influence the reader and bring supporters to his direction. Ammar Belhassan is one of the first generations who lived through a certain period after independence, where the state’s approach was the socialist approach that relied on democracy, freedom and social justice. If we read His stories and literary works, we found the image of Algerian society, and this is what he showed in his two story collections, Lanterns and Voices, which the narrator adopted his ideological vision by absorbing the particles of reality and practicing the two conflicting ideologies through the roles of the characters, which had different ideological dimensions and through the language of the court of casting in the narration of events.