ماستر

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    الصّناعة المعجميّة المدرسيّة في الجزائر واقعها وآفاقها.
    (2024-07-02) دياب أمال
    Abstract The school dictionary is one of the most effective educational tools in the processes of teaching and learning. Its use has become an urgent necessity for every student striving to learn their language, enrich their knowledge, and overcome the linguistic challenges they face. Therefore, its creation is based on precise methodological foundations and standards. It is not merely an abbreviation of old or large dictionaries, as that would deviate it from its path and purpose. Consequently, this research aims to identify the specifications of a functional school dictionary and shed light on Algerian school dictionaries directed at primary school students, examining the extent to which they adhere to modern lexicographical standards, particularly in the areas of collection and classification, and assessing their suitability and relevance to educational content. The research concludes that the state of school lexicography in Algeria is, to put it simply, faltering due to the lack of a strict scientific methodology in determining the linguistic material and the failure to accurately define the target audience. الملخص يُعدّ المعجم المدرسيّ من أهمّ الوسائل التّعليميّة الفعّالة في عمليتيْ التّعليم والتعلّم؛ حيث أضحى توظيفه ضرورة ملّحة عند كلّ تلميذ يسعى لتعلّم لغته وإثراء رصيده المعرفيّ، وتذليل الصعوبات التي تواجهه في واقعه اللغوي. فلذلك فإنّ صناعته تقوم على أسس وضوابط منهجية دقيقة. فهي ليست اختصارا للمعاجم القديمة أو الكبيرة لأن ذلك يَحيد به عن مساره وهدفه. وعليه، جاء هذا البحث يهدف إلى تحديد مواصفات المعجم المدرسي الوظيفيّ، وكذا تسليط الضّوء على المعاجم المدرسيّة الجزائريّة الموجّهة لتلاميذ المرحلة الابتدائيّة، ومعرفة مدى خضوعها لضوابط الصناعة المعجمية الحديثة وبالذّات في ركني الجمع والوضع وكذا الكشف عن مدى مناسبتها وارتباطها بالمتن التعليمي. وقد توصّل البحث إلى أن واقع الصّناعة المعجمية المدرسيّة في الجزائر -بأبسط وصف له- هو واقع متعثّر من حيث عدم اتخاذ منهج علمي صارم في تحديد المادة اللغوية، وعدم تحديد الفئة المستهدفة بدّقة.
  • Thumbnail Image
    Item
    تعليمية النحو العربي بين التطبيق والتنظير في الطور الثانوي
    (2021-10-07) عيدوني سعاد
    ملخص: Résumé : Cette étude vise à révéler l'apprentissage de la grammaire arabe, qui est presque dépourvu d'application et de théorisation, le phénomène d'emprunt linguistique entre langues, à travers un modèle représenté dans les mots arabes empruntés par la langue arabe. تهدف هذه الدّراسة إلى الكشف عن تعلمية النحو العربي لا تكاد تخلو من التطبيق والتنظير ظاهرة الاقتراض اللّغوي بين اللغات، من خلال نموذج تمثّل في الألفاظ العربية التي اقترضتها اللغة العربية Summary : This study aims to reveal the learning of Arabic grammar, which is almost devoid of application and theorizing, the phenomenon of linguistic borrowing between languages, through a model represented in the Arabic words borrowed by the Arabic language.