ماستر

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    أثر الصحة النفسية على الفرد المتعلم-دراسة تطبيقية للطور الثانوي
    (2023-06-25) بن يحيى إيمان
    Abstract : There’s no doubt that the psychological health plays a vital role in the health of people as a field that aims to help our personal and individual abihities to build Our environnement. therefore the psychological health influence on the learner as a practical study in high school. It is considered as a new méthode with the development of the psychological Heath of the learner. This research as a study shed hight on the great importance of the psychological health and the main psychological disorders. ملخص: إنّ الصحة النفسية جزء لا يتجزأ من الصحة العامة، وهي التي تدعم قدراتنا الفردية على تشكيل العالم الذي نعيش فيه. ولهذا جاء موضوع الدراسة " أثر الصحة النفسية على الفرد المتعلم دراسة تطبيقية ميدانية في الطور الثانوي" لعله يمثل إضافة جديدة في مشروع دعم وتنمية الصحة النفسية للفرد المتعلم. وقد اقتصرت هذه الدراسة على أهمية الصحة النفسية وأهم الاضطرابات النفسية عند المتعلمين التي هي جزء من سلسلة متصلة معقدة، تختلف من شخص إلى آخر.
  • Thumbnail Image
    Item
    واقع تدريس النحو في الجزائر وفق الطرائق الحديثة الطريقة الحوارية نموذجا
    (2018-07-01)
    الملخص: إنّ طبيعة النحو العربي وتعليم طلاّبنا إيّاه قضية تستحوذ تفكيرنا كلّه، وهي همّ يؤرق كل المعنيين بالغة العربية درسا وتدريسا. إنّنا نحن التربويين واللغويين على كل مستويات التربية اللغوية الذين صنعنا ذلك الوهم الذي صار حقيقة تسم النحو العربي بالجفاف والصعوبة. من خلال هذه الدراسة نحاول أن نضع قضية تعليم النحو العربي في مكانها الحقيقي، ثمّ تطرقنا إلى واقع التعليمة في مرحلة المتوسط مركّزين على أهم الأسباب التي جعلت مادّة النحو العربي من أصعب المواد معرّجين على الأهداف العامة من تدريسه، ثمّ تبيان الطرائق القديمة في التعليمة والتعقب عليها مبيّنين أهم الوسائل الحديثة في التدريس ومدى نجاحها. Résumé: La spécificité de la grammaire et son enseignement à nos étudiants s'accapare toute notre réflexion et cela représente une difficulté qui fait peur à ceux qui sont concernés par la langue arabe apprenants et enseignants. Nous pensons, nous éducateurs et enseignants de la langue à tous les niveaux de l'enseignement que nous avons érigé en un mystère qui est devenu une réalité et qui reflète la grammaire arabe comme était une matière sèche et difficile. Par cette étude nous essayons de mettre le. Abstract: The problem of teaching Arabic grammar, to build our students is an issue that occupies our whole thinking and day are tired of all the meaning of the Arabic language eight and we claim they made, we are so if all levels the breeding of the count has become a reality. That describe the Arab donght and difficulty with to study, we try to in the place for real appeal of the Impact of education the average focusing on the reasons that made the hardest and general objective of teaching are show the most important ways, and the extent of success.
  • Thumbnail Image
    Item
    التواصل التربوي بين المعلم و المتعلم المراهق . الطور الثانوي نمودجا
    (2016-06-30) بكوش عبد الرحمان
    الملخص: تهدف هاته المقاربة إلى إبراز دور التواصل بين المعلم والمتعلم في عملية التمدرس في لمرحلة معينة ألا وهي مرحلة المراهقة التي تعتبر من أخطر المراحل التي يمر بها المتعلم ضمن أطواره المختلفة التي تتسم بالتجدد المستمر، والترقي في معارج الصعود نحو الكمال الإنساني الرشيد، وتحدث فيها مجموعة من التغيرات الجسمية والعقلية والنفسية والاجتماعية، ومن ضمنها التغيرات التي تطرأ على وظائف الغدد الجنسية، وهي فترة خصبة في حياته إذ تنمو فيها القدرات البدنية والعقلية وتأخذ صفات المراهق في الظهور وتستمر في التطور إلى أن تصل إلى مرحلة الرشد حيث يباشر دوره في الحياة العملية باستقلال كامل وحرية مطلقة. وهذا ما قمنا بمعالجته في بحثنا المتواضع ألا وهو الطرق وميكانزمات التعامل مع المراهق داخل المؤسسة التربوية بصفة خاصة Résumé: Le but de cette approche est de mettre en évidence le rôle de la communication entre l'enseignant et l'apprenant dans le processus de scolarisation à un certain niveau, à savoir l’adolescence : qui est une étape très sensible dans son développement intellectuel et mental et qui se caractérise par un renouvellement constant. On assiste ainsi à plusieurs mutations qui affectent tous les cotés qu’ils soient corporelles, mentales, psychiques ou même sociologiques y compris des modifications qui affectent les glandes sexuelles. L’adolescence est une période effervescente dans la vie de chacun, elle est le trait d’union entre l’enfance et l’âge adulte où l’individu commence à s’affirmer entant que personne indépendante. Tel est le sujet que nous allons traiter dans cette modeste recherche, à savoir les moyens et les mécanismes à mettre en œuvre pour pouvoir répondre aux besoins de cet adolescent à l'intérieur de l'établissement scolaire en particulier. Summary: This approximation aims to show the role of communication between both teacher and learner in learning processes at a pricised period which is teenaging that is counted as the most delicate périod which the teacher passes through among the diffrent processes that newfied each time, and the progress to human perfection, furthermore at this period lot of changements happen such as body or mental ones, some happen at the gender level and it nourish the mental side to illustrate a teen, that gets developing till the after level where the human being is an adult responsible and free. The aforementionned is the core of our modest study,mainly the ways and mechanisms of treating a teen inside an educational