ماستر

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    التيسيرات النحوية بين المتقدّمين والمتأخرين دراسة نماذج في المنهج والمحتوى
    (المركز الجامعي مغنية, 2025-07-02) شرشاف إيمان; هدي صليحة
    الملخص: تتناول هذه المذكّرة أساليب تيسير النّحو العربيّ ، من خلال موازنة بين منهج المتقدّمين والمحدثين، مبيّنة اختلاف المحتوى وطريقة العرض. فبينما تمسّك المتقدّمون بالدّقة العلمية مع بعض محاولات التبسيط، اعتمد المحدثون على أساليب تعليمية حديثة ولغة ميسّرة تناسب المتعلّم. وتخلص الدّراسة إلى أهمّية الجمع بين عمق التراث ومرونة الطّرح الحديث لتحقيق تعليم نحوي فعّال و ميسّر. الكلمات المفتاحية: النحو ، التيسير، التبسيط، المنهج، المحتوى، المتقدمون والمحدثون . Abstract : The thesis entitiled grammatical simplications between the ancients and the moderns :a study in content and methdology escplores arabic grammar has been simplifierd across time by comparing classical and modern approaches.lt escamines differences in content and teaching methods.noting that whille ealy grammarians naintained rigorous structures ,they occasionally used simlification. In contrast,modern scholars apply contemporary pedagogical tools and accessible lang aimed at todays learners.the study concludes that simplifying grammar is essentil for effective education,and reconamends a balanced methodology that preserves traditional depth while embracing modern clarity.
  • Thumbnail Image
    Item
    صـعوبات تعـلّم الـنحو العـربي في الطّـور الابتدائي - السّنة الرّابعة أنموذجا -
    (2024-07-02) عاشور غبد القادر
    Reseach summrry : Arabic grammar education is one of the subject of concern to the educational family ,This is of great importance in adjusting the tongue and preserving the pens from falling into the line , the latter has some problems and difficultues both for the teacher and for the learner, therefor ,the study focused on the issue of" the difficulty of teaching Arabic grammar in primary schools for- fourth year- " their theoretical and applied parts in trying to uncover the most important difficulties impeding grammatical base acquisition with an attempt to provide solutions that will dissipate and facilitate Arabic style education , especially in elementary schools ملخّص الدّراسة: يعدّ تعليم النّحو العربي من بين المواضيع المهمة التّي تشغل الأسرة التّربوية ، وهذا لما له من أهمية كبيرة في ضبط اللسان وصون الأقلام من الوقوع في الخطأ ، حيث أصبح هذا الأخير يعاني من بعض المشاكل والصّعوبات سواء بالنسبة للمعلّم أو المتعلّم ، لهذا انصبّت الدراسة حول موضوع "صعوبات تعلّم النّحو العربي في الطّور الابتدائي – سنة رابعة أنموذجا – " بجزأيها النظري والتطبيقي في محاولة الكشف عن أهم الصّعوبات التّي تعرقل اكتساب القاعدة النّحوية مع محاولة تقديم حلول تذلّل وتيسر تعليم النحو العربي وبالأخص في المدارس الابتدائية .