ماستر
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26
Browse
4 results
Search Results
Item الوظيفة التعليمية في المعجم الوجيز(2025-06-08) زروالي عماد/يعلى ابراهيمأ. ملخص المذكرة باللغة العربية والإنجليزية: يعد المعجم المدرسي أداة تعليمية مهمة تساهم في إثراء الرصيد اللغوي للمتعلم من خلال تزويده بمفردات ومصطلحات منهجية متنوعة، كما يعزز معرفته بالموضوعات الدراسية وتواريخها. بالإضافة إلى ذلك، يحفز المعجم الإبداع والإنتاجية لدى الطالب.كما يشجع على التعلم الذاتي وينمي مهارات النقد والبحث، مما يعزز التواصل الفعال بين المعلم والمتعلم.ومنها المعجم الوجيز الذي ولد لسد الفجوة التعليمية لدى طلاب المراحل الأولى الذي وُجه لفئة التعليم الثانوي، فهو يجمع بين الدقة والمنهجية العصرية، مستندا إلى أهم المصادر الموثوقة منها: الشواهد"كالقرآن الكريم.."، والمعاجم اللغوية:(مختار الصحاح..)، بهدف تبسيط العربية الفصحى وتجاوز قصور المعاجم التقليدية. ولم يقصر المعجم على الكلمات العربية الأصلية فحسب، بل امتد ليشمل المصطلحات المعربة والدخيلة والحديثة.واتبع في بنائه المنهجية العملية للمعجم الوسيط. مما تعكس البساطة والوضوح في اختيار المفردات قدرة الطالب على الفهم والتعبير الدقيق. The school glossary is an important educational tool that contributes to enriching the learner's linguistic stock by providing them with diverse vocabulary and curriculum terms. It also enhances their knowledge of academic subjects and their histories. Furthermore, the glossary stimulates creativity and productivity in the student. It also encourages self-learning and develops critical and research skills, which enhances effective communication between teacher and learner. Al-Mu'jam Al-Wajiiz, have been created to bridge the educational gap for early-stage students, benefits the secondary education stage. It combines precision with a modern methodology, relying on the most reliable sources, including; evidence (such as the Holy Quran..) and linguistic glossaries (Mukhtar al-Sihah..),with the aim of simplifying classical Arabic and overcoming the shortcomings of traditional glossaries, and linking meanings to their historical and civilizational dimensions. The glossary was not limited to original Arabic words, but rather expanded to include Arabized, borrowed, and modern terms. In its construction, it followed the practical methodology of Al-Wassit Glossary. which, in its simplicity and clarity of vocabulary selection reflects the student's ability to understand and express himself accuratelyItem أثر الصحة النفسية على الفرد المتعلم-دراسة تطبيقية للطور الثانوي(2023-06-25) بن يحيى إيمانAbstract : There’s no doubt that the psychological health plays a vital role in the health of people as a field that aims to help our personal and individual abihities to build Our environnement. therefore the psychological health influence on the learner as a practical study in high school. It is considered as a new méthode with the development of the psychological Heath of the learner. This research as a study shed hight on the great importance of the psychological health and the main psychological disorders. ملخص: إنّ الصحة النفسية جزء لا يتجزأ من الصحة العامة، وهي التي تدعم قدراتنا الفردية على تشكيل العالم الذي نعيش فيه. ولهذا جاء موضوع الدراسة " أثر الصحة النفسية على الفرد المتعلم دراسة تطبيقية ميدانية في الطور الثانوي" لعله يمثل إضافة جديدة في مشروع دعم وتنمية الصحة النفسية للفرد المتعلم. وقد اقتصرت هذه الدراسة على أهمية الصحة النفسية وأهم الاضطرابات النفسية عند المتعلمين التي هي جزء من سلسلة متصلة معقدة، تختلف من شخص إلى آخر.Item واقع تدريس النحو في الجزائر وفق الطرائق الحديثة الطريقة الحوارية نموذجا(2018-07-01)الملخص: إنّ طبيعة النحو العربي وتعليم طلاّبنا إيّاه قضية تستحوذ تفكيرنا كلّه، وهي همّ يؤرق كل المعنيين بالغة العربية درسا وتدريسا. إنّنا نحن التربويين واللغويين على كل مستويات التربية اللغوية الذين صنعنا ذلك الوهم الذي صار حقيقة تسم النحو العربي بالجفاف والصعوبة. من خلال هذه الدراسة نحاول أن نضع قضية تعليم النحو العربي في مكانها الحقيقي، ثمّ تطرقنا إلى واقع التعليمة في مرحلة المتوسط مركّزين على أهم الأسباب التي جعلت مادّة النحو العربي من أصعب المواد معرّجين على الأهداف العامة من تدريسه، ثمّ تبيان الطرائق القديمة في التعليمة والتعقب عليها مبيّنين أهم الوسائل الحديثة في التدريس ومدى نجاحها. Résumé: La spécificité de la grammaire et son enseignement à nos étudiants s'accapare toute notre réflexion et cela représente une difficulté qui fait peur à ceux qui sont concernés par la langue arabe apprenants et enseignants. Nous pensons, nous éducateurs et enseignants de la langue à tous les niveaux de l'enseignement que nous avons érigé en un mystère qui est devenu une réalité et qui reflète la grammaire arabe comme était une matière sèche et difficile. Par cette étude nous essayons de mettre le. Abstract: The problem of teaching Arabic grammar, to build our students is an issue that occupies our whole thinking and day are tired of all the meaning of the Arabic language eight and we claim they made, we are so if all levels the breeding of the count has become a reality. That describe the Arab donght and difficulty with to study, we try to in the place for real appeal of the Impact of education the average focusing on the reasons that made the hardest and general objective of teaching are show the most important ways, and the extent of success.Item التواصل التربوي بين المعلم و المتعلم المراهق . الطور الثانوي نمودجا(2016-06-30) بكوش عبد الرحمانالملخص: تهدف هاته المقاربة إلى إبراز دور التواصل بين المعلم والمتعلم في عملية التمدرس في لمرحلة معينة ألا وهي مرحلة المراهقة التي تعتبر من أخطر المراحل التي يمر بها المتعلم ضمن أطواره المختلفة التي تتسم بالتجدد المستمر، والترقي في معارج الصعود نحو الكمال الإنساني الرشيد، وتحدث فيها مجموعة من التغيرات الجسمية والعقلية والنفسية والاجتماعية، ومن ضمنها التغيرات التي تطرأ على وظائف الغدد الجنسية، وهي فترة خصبة في حياته إذ تنمو فيها القدرات البدنية والعقلية وتأخذ صفات المراهق في الظهور وتستمر في التطور إلى أن تصل إلى مرحلة الرشد حيث يباشر دوره في الحياة العملية باستقلال كامل وحرية مطلقة. وهذا ما قمنا بمعالجته في بحثنا المتواضع ألا وهو الطرق وميكانزمات التعامل مع المراهق داخل المؤسسة التربوية بصفة خاصة Résumé: Le but de cette approche est de mettre en évidence le rôle de la communication entre l'enseignant et l'apprenant dans le processus de scolarisation à un certain niveau, à savoir l’adolescence : qui est une étape très sensible dans son développement intellectuel et mental et qui se caractérise par un renouvellement constant. On assiste ainsi à plusieurs mutations qui affectent tous les cotés qu’ils soient corporelles, mentales, psychiques ou même sociologiques y compris des modifications qui affectent les glandes sexuelles. L’adolescence est une période effervescente dans la vie de chacun, elle est le trait d’union entre l’enfance et l’âge adulte où l’individu commence à s’affirmer entant que personne indépendante. Tel est le sujet que nous allons traiter dans cette modeste recherche, à savoir les moyens et les mécanismes à mettre en œuvre pour pouvoir répondre aux besoins de cet adolescent à l'intérieur de l'établissement scolaire en particulier. Summary: This approximation aims to show the role of communication between both teacher and learner in learning processes at a pricised period which is teenaging that is counted as the most delicate périod which the teacher passes through among the diffrent processes that newfied each time, and the progress to human perfection, furthermore at this period lot of changements happen such as body or mental ones, some happen at the gender level and it nourish the mental side to illustrate a teen, that gets developing till the after level where the human being is an adult responsible and free. The aforementionned is the core of our modest study,mainly the ways and mechanisms of treating a teen inside an educational