قسم اللغة و الأدب العربي

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    تلقّي التفكيك في كتابات "عبد العزيز حمودة" النقدية كتاب "الخروج من التّيه" أنموذجا.
    (2025-06-12) بلحسن فضيلة/ بلحسن نورة
    الملخص: يُعد عبد العزيز حمودة من أبرز النقاد الذين تصدوا للمفاهيم النقدية الغربية الحديثة، وفي مقدمتها التفكيك، عبر مشروعه النقدي الثلاثي: المرايا المقعرة، المرايا المحدبة، والخروج من التيه، تناول في هذه المؤلفات أثر المناهج الحداثية وما بعد الحداثية على النقد العربي، مسلطا الضوء على التفكيك بوصفه تجليا لفقدان المرجعية وانهيار مركزية المعنى، محذرا من تلقيه في السياق العربي دون مساءلة أو تكييف. وقد بيّن كيف أن النقاد العرب استوردوا هذه النظريات غالبا دون وعي باشتراطاتها الفلسفية والثقافية، مما أدى إلى اغتراب الخطاب النقدي عن نصوصه الأصلية. ورغم حدّة موقف، لم يكن حمودة ضدَّ التفكيك لذاته، بل ضد استنساخه خارج سياقه، مؤكّدا على ضرورة بناء نقد عربي متوازن، يستفيد من المناهج الحديثة دون أن يفقد صلته بمرجعيته الثقافية والنصية. Abstract : Abdul Aziz Hamouda is one of the most prominent critics who have confronted modern Western critical concepts, foremost of which is deconstruction, through his three-fold critical project: concave mirrors, convex mirrors, and getting out of the labyrinth. in these writings, he addressed the impact of modernist and postmodern approaches on Arab criticism, highlighting deconstruction as a manifestation of the loss of reference and the collapse of the centrality of meaning, warning against receiving it in the Arab context without accountability or adaptation. He showed how Arab critics often imported these theories without awareness of their philosophical and cultural requirements, which led to the alienation of critical discourse from its original texts. Despite the severity of his position, Hammouda was not against self-dismantling, but against copying it out of context, stressing the need to build a balanced Arab criticism that benefits from modern approaches without losing its link to its cultural and textual reference.
  • Thumbnail Image
    Item
    التأملات النقدية في آثار أحمد دلباني قراءة في كتاب سفر الخروج
    (2023-07-01) منال سايح
    Summary: The archaeology of the production of meaning in the Arab culture showed that this matter did not change in depth and remained captive to the reference, ontological transcendence, and textual foundation. We find this in the old religious intellectual system as well as in the modern ideological thought system. In both cases, the meaning is pre-existing and ready-made in the sacred text or the "scientific" ideological theory. This means, that the truth was not the result of the research, but the result of the interpretation practiced on the reference texts, hence the closure of this culture on itself in front of the world, and its closure within the textual code in isolation from the actual history. This is what made contemporary Arab critical thought that we discuss some Important points here. The machine of deconstruction and excavation erosion is a way to expose the general structure of this prevailing culture, as a system that harbours violence against freedom of research and the adventure of getting out of closed fences. In addition. Implicitly excludes the individual from the area of activity, creativity, and innovation of life in the glamor of entity adventure الملخص: لقد بينت أركيولوجيا إنتاج المعنى في الثقافة العربية، أن هذا الأمر لم يتغير في العمق وبقي أسيرا للمرجعية وللتعالي الأنطولوجي وللتأسيس النصي. نجد هذا في نظام الفكر الديني القديم كما في نظام الفكر الإيديولوجي الحديث. في الحالتين معا، المعنى موجود مسبقا وجاهز في النص المقدس أو النظرية الإيديولوجية "العلمية". هذا يعني، بالتالي، أن الحقيقة لم تكون وليدة البحث وإنما كانت نتيجة للتأويل الممارس على النصوص المرجعية؛ من هنا انغلاق هذه الثقافة على نفسها أمام العالم، وتشرنقها داخل المدونة النصية بمعزل عن جلبة التاريخ الفعلي، هذا ما جعل الفكر النقدي العربي المعاصر الذي نتناول بعض أوجهه الهامة هنا، يعتمد آلية التفكيك والتعرية الحفرية سبيلا إلى فضح البنية عامة لهذه الثقافة السائدة، بوصفها منظومة تضمر عنفا إزاء حرية البحث ومغمرة الخروج من الأسيجة المغلقة، وتضمر استبعادا ضمنيا للفرد من ساحة الفاعلية والإبداع وابتكار الحياة في ألق المغامرة الكيانية.
  • Thumbnail Image
    Item
    قراءة في مشروع النقد التاويلي عند محمد شوقي الزين قراءة وصفية تحليلية
    (2022-06-29) بن عديس وليد
    Summary: This research - on the Interpretive Project of Muhammad Shawqi Al-Zein - seeks to enter into an adventure aimed at discovering and discovering the most important characteristics and features of this project; Where he presented a critical reading of classical and contemporary thought, both Arab and Western, and this is due to his ideas and style that distinguishes him from other thinkers and researchers. One of the features of this project is its interest in philosophical and mystical dimensions and aesthetic preoccupation, and standing at the mechanisms and strategies that it employs in understanding and interpreting texts (baroque, deconstruction and interpretation). We also approach Shawqi Al-Zein’s work on some interpretive texts (texts of Ibn Arabi, for example), and his reading of the Dridi text, which despite its destructive tendency, is an accurate and sophisticated interpretive project. الملخص: يسعى هذا البحث -حول مشروع محمد شوقي الزين التأويلي- الدخول في مغامرة هدفها الكشف والاكتشاف لأهم خصائص ومميزات هذا المشروع؛ حيث قدّم قراءة نقدية للفكر الكلاسيكي والمعاصر، العربي والغربي معا، وهذا راجع إلى أفكاره وأسلوبه الذي يميّزه عن غيره من المفكرين والباحثين. ومن سمات هذا الـمشروع اهتمامه بالأبعاد الفلسفية والعرفانية والاشتغال الجمالي، والوقوف عند الآليات والاستراتيجيات التي يوظفها في الفهم، وتأويل النصوص (الباروك والتفكيك والتأويل). كما نقترب من اشتغال شوقي الزين على بعض المتون التأويلية (نصوص ابن عربي مثلا)، وقراءته للنص الدريدي الذي رغم نزعته التقويضية إلا أنه مشروع تأويلي دقيق ومحنّك.