قسم الحقوق
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/7
Browse
1 results
Search Results
Item الحماية القانونية للمستهلك الالكتروني من الاعلانات المضللة(University Centre of Maghnia, 2025-07-01) حامد فرح; تحت إشراف الأستاذة بن عودة صليحةالملخص: تناولت هذه الدراسة موضوع الحماية القانونية للمستهلك الإلكتروني من الإعلانات المضللة، فيعتبر الإعلان الإلكتروني النزيه من أهم لوازم التجارة الإلكترونية و وسيلة للمعلن الإلكتروني لكي يعرف بمنتوجاته، الا أنه قد يحدث ويخرق هذا الاخير قواعد نزاهة الإعلانات الإلكترونية سعيا منه لتضليل المستهلك ودفعه لاقتناء المنتوج، وباعتبار ان المستهلك الإلكتروني طرف ضعيف في هذه المعاملة التجارية الإلكترونية كان لزاما على المشرع الجزائري إقرار حماية قانونية له وكان ذلك من خلال إصداره لقانون التجارة الإلكترونية 18-05 والذي كرس فيه مبادئ شفافية المعاملات التجارية الإلكترونية وإقرار عقوبات على المخالفات المرتكبة من طرف الموردين الإلكترونيين والتي يعتبر الإعلان الإلكتروني المضلل أبرزها فجاءت هذه الدراسة للبحث في الأحكام الموضوعية لجريمة الإعلان الإلكتروني المضلل وتسليط الضوء على مظاهر الحماية القانونية للمستهلك الإلكتروني من هذه الجريمة. Abstract: This study addresses the legal protection of the electronic consumer against misleading advertisements. Honest electronic advertising is deemed one of the fundamental pillars of electronic commerce, serving as a primary means for the electronic advertiser to promote and introduce products. However, in certain instances, the advertiser may violate the principles of fair advertising with the intent to mislead the consumer and induce them into purchasing a product. Given that the electronic consumer constitutes the weaker party in such electronic commercial transactions, it became imperative for the Algerian legislator to establish a legal framework to ensure their protection. This was achieved through the promulgation of Law No. 18-05 on Electronic Commerce, which enshrined the principles of transparency in electronic commercial transactions and introduced sanctions for violations committed by electronic suppliers, among which misleading electronic advertising is considered one of the most serious. Accordingly, this study aims to examine the substantive legal provisions governing the offense of misleading electronic advertising and to highlight the mechanisms of legal protection afforded to the electronic consumer against such unlawful practices.