معهد العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/6
Browse
2 results
Search Results
Item دور المؤسسة العمومية للصحة الجوارية في الوقاية من وباء كورونا في الوسط المدرسي دراسة حالة(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) HELAB MOHAMMED; تحت إشراف الأستاذة بن هامل جميلةتهدف هذه الدراسة إلى تقييم دور المؤسسات العمومية للصحة الجوارية في الوقاية من وباء كورونا داخل الوسط المدرسي. استندت الدراسة إلى تحليل بيانات جمعها استبيان موجه لعينات من الطلاب، الأساتذة، الإداريين، وأولياء الأمور في المؤسسات التعليمية. أظهرت النتائج أن المؤسسات الصحية الجوارية لعبت دورًا حاسمًا في توفير وسائل الوقاية مثل الكمامات والمعقمات، وتنظيم الفحوصات الطبية الدورية، واتخاذ تدابير سريعة في حالة ظهور إصابات. كما أبرزت الدراسة التعاون الفعّال بين هذه المؤسسات والإرادة المدرسية في تطبيق الإجراءات الوقائية، رغم مواجهة تحديات مثل نقص الموارد وضعف الوعي المجتمعي. توصلت الدراسة إلى أن وجود استجابة سريعة وتنسيق محكم بين المؤسسات الصحية والتربوية أسهم بشكل كبير في الحد من انتشار الفيروس وضمان استمرارية العملية التعليمية بأمان. بناءً على النتائج، توصي الدراسة بزيادة الدعم المادي والبشري للمؤسسات الصحية الجوارية وتعزيز حملات التوعية لضمان فعالية أكبر في مواجهة الأوبئة المستقبلية This study aims to evaluate the role of public community health institutions in preventing the COVID-19 pandemic within the school environment. The study is based on data analysis collected through a survey directed at a sample of students, teachers, administrative staff, and parents in educational institutions. The results revealed that community health institutions played a crucial role in providing preventive measures such as masks and sanitizers, organizing regular medical check-ups, and taking rapid actions in case of detected infections. The study also highlighted effective cooperation between these institutions and the school administration in implementing preventive procedures, despite facing challenges such as resource shortages and low community awareness. It concluded that prompt response and strong coordination between health and educational institutions significantly contributed to limiting the virus spread and ensuring the safe continuity of the educational process. Based on the findings, the study recommends increasing material and human support for community health institutions and enhancing awareness campaigns to ensure greater effectiveness in facing future epidemics.Item التكوين ودوره في تنمية الكفاءات المهنية دراسة ميدانية على عينة من موظفي مؤسسة الجمارك بمغنية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) Rass ellouad Zineb - Khloufi Radia; تحت إشراف الأستاذة بن هامل جميلةهدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور التكوين في تنمية الكفاءات المهنية للموظفين، من خلال دراسة ميدانية على عينة من موظفي مؤسسة الجمارك بمغنية. اعتمدت الطالبتين على المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام المقابلة و الاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات، وذلك لقياس مدى تأثير عناصر التكوين (النوع، الجودة، المدة، الأساليب والمحتوى) على مستوى الكفاءة المهنية. وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS. توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين برامج التكوين ومستوى الكفاءة المهنية، ما يثبت فعالية التكوين في تطوير معارف ومهارات الموظفين، وتحسين أدائهم في بيئة العمل. كما أوضحت النتائج أهمية التكوين المستمر في التكيف مع التغيرات التكنولوجية والإدارية، مما يعزز من إنتاجية المؤسسة ويزيد من جاهزية الموظفين لمواجهة التحديات. وأوصت الدراسة بضرورة تطوير محتوى التكوين وربطه الفعلي باحتياجات الوظيفة، وتكثيفه بما يواكب التحولات في بيئة العمل الحديثة. This study aimed to highlight the role of training in developing employees' professional competencies, through a field study conducted on a sample of employees at the Customs Institution in Maghnia. The two students adopted the descriptive-analytical method, using a questionnaire as the main tool for data collection, in order to measure the impact of training elements (type, quality, duration, methods, and content) on professional competence. The data was analyzed using the SPSS program. The study found a statistically significant positive relationship between training programs and the level of professional competence, confirming the effectiveness of training in enhancing employees’ knowledge and skills and improving their performance in the workplace. The results also indicated the importance of continuous training to adapt to technological and administrative changes, which enhances institutional productivity and increases employees’ readiness to face challenges.