الذّكاء الاصطناعيّ والمعالجة الآليّة للّغة العربيّة -تطبيقات ونماذج في تعليمية اللّغات-
Date
2022-06-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Abstract:
This research deals with artificial intelligence and automated processing of the Arabic language -applications and models in teaching languages-. It aims to show the importance of artificial intelligence applications and techniques and how to benefit from them in the field of language teaching (didatics). This study included two aspects, the first of which is theoretical, in which we dealt with the general framework of artificial intelligence and automatic processing of the Arabic language The second is practical, which combined the most important applications of artificial intelligence in the field of teaching languages, and a field study represented in a questionnaire distributed to a sample of students of the University Center - Maghnia - Department of Arabic Language and Literature.
يعالج هذا البحث الذّكاء الاصطناعيّ والمعالجة الآليّة للّغة العربيّة –تطبيقات ونماذج في تعليميّة اللّغات- . ويهدف إلى تبيان أهمّية تطبيقات الذّكاء الاصطناعيّ وتقنياته وكيفية الاستفادة منها في حقل تعليميّة اللّغات. وقد شملت هذه الدّراسة جانبين، أوّلهما نظري عالجنا فيه الإطار العام للذّكاء الاصطناعيّ والمعالجة الآليّة للّغة العربيّة، وثانيهما تطبيقيّ جمع بين أهمّ تطبيقات الذّكاء الاصطناعيّ في حقل تعليميّة اللّغات، ودراسة ميدانيّة تمثّلت في استبانة وزّعت على عيّنة من طلبة المركز الجامعيّ -مغنيّة- قسم اللّغة والأدب العربيّ.
الملخّص
Description
Keywords
اللّسانيات الحاسوبيّة- تطبيقات الذّكاء الاصطناعيّ- المعالجة الآليّة للّغة العربيّة- تعليميّة اللّغات. Computational linguistics - applications of artificial intelligence - automated processing of the Arabic language - teaching languages.