اِستراتيجيّة الخريطة الذّهنيّة الإلكترونيّة في تعليميّة الّلغة العربيّةعلم الصّرف – أنموذجا-
Date
2022-07-04
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Abstract :
Educational means are the tools that the teacher uses to improve the teaching process, clarify the meaning, explain its ideas and delivery the information to the mind of the learner. Among the most important of this means, we find the mental map that is based on researchs,it simulates the mind’s work and its ability to relate a set of information, and investing in the mental map as a strategy for teaching Arabic grammar.With the development of technology, educational means have expanted to be linked to technology, to produce electronic emental maps: these are computer-generated maps.
ملخّـــص:
الوسائل التّعليمية هي الأدوات الّتي يستخدمها المعلّم لتحسين عملية التّعليم و توضيح مدلولات ألفاظه و شرح أفكاره و إيصال المعلومات لذهن المتعلّم، ومن بين أهمّ هذه الوسائل، نجد الخريطة الذّهنية و الّتي أساسها ناتج عن جملة من أبحاث، حيث أنّها تحاكي عمل العقل و قدرته على ربط مجموعة من المعلومات، و استثمار الخريطة الذّهنية كاستراتيجية لتدريس قواعد اللّغة العربية، ومع التّطوّر التّكنولوجي توسّعت الوسائل التّعليمية لترتبط بالتّكنولوجيا، لينتج عنها الخرائط الذّهنية الإلكترونية، وهي خرائط معدّة عن طريق الحاسوب.
Description
Keywords
الوسائل التّعليمية، تكنولوجيا التّعليم، الخريطة الذّهنية، الخريطة الذّهنية الإلكترونية، الحاسوب. Educational means, educational technology, mental map, electronic mental map, computer.