دور نظم المعلومات الإدارية في رفع مستوى أداء العاملين -دراسة حالة عينة من المؤسسات الاقتصادية في ولاية تلمسان-
Files
Date
2025-09-25
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University Centre of Maghnia
Abstract
الملخص: تهدف هذه الدراسة الى معرفة مدى تأثير أبعاد نظم المعلومات الإدارية (الأجهزة، الشبكات، البرمجيات، قواعد البيانات، الافراد) على أداء العاملين في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية بولاية تلمسان. تم توزيع الاستبيان على عينة عشوائية مكونة من الرؤساء والعاملين القائمين على تطبيق نظم المعلومات الادارية، حيث أنه من بين 79 استبيان تم توزيعه، استرجع 74 استبان، منها 69 قابلة لإجراء الدراسة والتحليل بالبرنامج الإحصائي (SPSS).
أشارت النتائج إلى وجود تأثير ذو دلالة إحصائية للأجهزة على الأداء الوظيفي للعاملين في المؤسسات محل الدراسة، وعدم وجود تأثير ذو دلالة إحصائية للشبكات، البرمجيات، قواعد البيانات، والافراد على الأداء الوظيفي للعاملين في المؤسسات محل الدراسة، كما تم التوصل الى أن مستوى أداء العاملين بالاعتماد على أبعاد نظم المعلومات الادارية هو بدرجة مرتفعة في المؤسسات محل الدراسة.
Abstract: This study aims to assess the extent to which dimensions of MIS (hardware, networks, software, databases, individuals) affect the performance of workers in Algerian economic institutions in the province of Tlemcen. The questionnaire was distributed to a random sample, and out of 79 distributed questionnaires, 74 were returned, of which 69 were suitable for study and analysis using statistical software (SPSS(
The results indicated a statistically significant impact of hardware on the functional performance of workers. However, there was no statistically significant impact of networks, software, databases, and individuals on the functional performance of workers in the studied institutions. Additionally, it was found that the level of worker performance, relying on the dimensions of MIS, is high in the institutions under study.
Description
Keywords
الكلمات المفتاحية: نظم المعلومات الادارية، أداء العاملين، المؤسسات الاقتصادية., Keywords : management information systems (MIS)- employees' performance- economic institutions.