دور الرقمنة في تحسين تنافسية البنوك التجارية -دراسة ميدانية على عينة من بعض البنوك الجزائرية-

Thumbnail Image

Date

2025-10-01

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

University Centre of Maghnia

Abstract

ملخص الدراسة: لقد حاولت هذه الدراسة التطرق إلى إشكالية الرقمنة ودورها في تحسين تنافسية البنوك التجارية، حيث تم جمع بيانات الدراسة من خلال استبيان، تم توزيعه على عينة مكونة من 100 مشاهدة تتمثل في إداريين وتقنيين يشتغلون في 3 بنوك تجارية مدن جزائرية مختلفة. لمعالجة هذه الإشكالية تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، أين استخدمنا برنامج SPSS لتحليل البينات، وتم استخدام نماذج الانحدار المتعدد أين أظهرت النتائج أن هناك تأثيرا إيجابيا للرقمنة على تنافسية البنوك متمثلة في الجودة في تقديم الخدمات، الابتكار والتجديد في الخدمات، الاستجابة لاحتياجات العملاء، وأخيرا السمعة والصورة الذهنية. كما أوصت هذه الدراسة على ضرورة تعزيز الاستثمار في البنية التحتية الرقمية، تكوين وتأهيل الموارد البشرية في المجال الرقمي، تحسين الأمن السيبراني وزيادة حملات التوعية. Abstract: This study attempted to address the issue of digitization and its role in improving the competitiveness of commercial banks. Data for the study were collected through a questionnaire distributed to a sample of 100 participants, including administrators and technicians working in three commercial banks in different Algerian cities. To address this issue, a descriptive analytical approach was used, where SPSS was used to analyze the data. Multiple regression models were also employed, and the results showed a positive impact of digitization on bank competitiveness, represented by the quality-of-service provision, innovation and renewal in services, responsiveness to customer needs, and finally, reputation and image. This study also recommended the need to enhance investment in digital infrastructure, train and qualify human resources in the digital field, improve cybersecurity, and increase awareness campaigns.

Description

Keywords

الكلمات المفتاحية: الرقمنة، تنافسية البنوك، الجودة في تقديم الخدمات، الابتكار والتجديد في الخدمات، الاستجابةلاحتياجات العملاء، السمعة والصورة الذهنية، البنوك الجزائرية., Keywords:Digitalization- banking competitiveness- service quality- service innovation- responsiveness to customer needs- reputation and image- Algerian banks.

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By