قسم اللغة و الأدب العربي
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/11
Browse
264 results
Search Results
Item أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا(2025-09-29) رويبح وليدملخص: نروم في هذه الأطروحة الموسومة ب: أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا، إلى البحث عند علم من أعلام هذا العصر في النحو والصرف والتفسير البياني، هو فاضل السامرائي، نتتبع قضايا النحو والصرف عنده؛ لنرى كيف استثمرها في تفسيره البياني. Summary: In this thesis entitled "The Impact of Grammar and Morphology on the Rhetorical Interpretation of the Qur’an: The Efforts of Fadel Al-Samarrai as a Model", we aim to explore the work of one of the prominent scholars of our time in the fields of grammar, morphology, and rhetorical interpretation—Fadel Al-Samarrai. We trace the grammatical and morphological issues in his work to understand how he employed them in his rhetorical interpretation of the Qur’an.Item أثر التراث الشعبي في القصيدة الجزائرية المعاصرة -حيزية نمودجا(2025-10-21) حمزة عبد الوهابملخص البحث: يكفي أن يُذكر التّراث ليعيش المرء بفكره، الماضي بحوادثه، وشخصيّاته، ونصوصه التّراثيّة. لكن أن يُذكر التّراث، ليعيش المرء، الماضي بمُخلّفاته، والحاضر بمُعطياته، والمستقبل بتطلّعاته، فهذا لا يمكن أن يتحقق إلّا داخل النّصوص الشّعريّة المعاصرة، التي استطاع فيها مُبدعوها، الجمع بين دفتي أسطرهم الشّعريّة، بين الماضي السّحيق بكنوزه التّراثيّة، الغنيّة بالطّاقات التّعبيريّة الهائلة، و بين الحاضر المعاصر، بشتّى أنواع مشاكله ومشاغله وهمومه اليوميّة، و بين المستقبل بمُختلف تطلّعاته، وآماله، وآلامه المُستقبليّة. وهذا كلّه من أجل التّعبير عن أفكارهم، وتصوّراتهم، وهواجسهم، و واقع مُجتمعاتهم الحضاريّة، والقوميّة. تهدف هذه الدّراسة إلى الكشف عن أثر التّراث في القصيدة الجزائريّة المعاصرة، وذلك بنوع من التّوسع والتّخصص ، فأمّا التّوسع وهو أنّها تتناول توظيفه بصفة عامّة من خلال التّعرّض لأهمّ الطرّق والتّقنيات المُتّبعة في ذلك، مع الاستدلال ببعض التجّارب النّاجحة التي أثبت فيها أصحابها كفاءتهم في توظيفه واستثماره. وأمّا التّخصص فإنّها تتناول توظيف التّراث الشّعبيّ بصفة خاصّة، من خلال التّعريف به وبأهمّ أشكاله التّعبيريّة من جهة، وبأشكال وطرق وفنّيّات توظيفه، وأهمّ انعكاساته على البناء الفنّيّ للنّصوص الشّعريّة الجزائريّة المعاصرة من جهة أخرى. مع تخصيص جانب تطبيقيّ، يتناول حضور الشخصيّة التراثية الشّعبيّة الجزائريّة"حيزيّة" في إبداعات بعض الشّعراء الجزائريّين المعاصرين، وذلك من خلال التطرّق لأهمّ المضامين التي تمّ توظيفها فيها، ولأهمّ المخالفات والمزالق التي أوقعت تجارب بعضهم تحت طائل الفشل والإخفاق. Search summary: It is enough to mention heritage for one to live in thought: the past with its events, personalities, and heritage texts. But for heritage to be mentioned so that one lives the past with its remnants, the present with its givens, and the future with its aspirations, this can only be achieved within contemporary poetic texts, whose creators have managed to combine within the pages of their poetic lines: the distant past with its heritage treasures, rich in immense expressive energies; the contemporary present with all its types of problems, concerns, and daily worries; and the future with its various aspirations, hopes, and future pains. All of this is in order to express their ideas, perceptions, anxieties, and the reality of their civilized and national societies. This study aims to reveal the impact of heritage on the contemporary Algerian poem, with a kind of expansion and specialization. As for the expansion, it deals with its employment in general through addressing the most important methods and techniques used in this regard, with evidence from some successful experiences in which their authors demonstrated their competence in employing and investing it. As for the specialization, it specifically addresses the employment of popular heritage, by defining it and its most important expressive forms on one hand, and by defining the forms, methods, and techniques of its employment, and its most important reflections on the artistic structure of contemporary Algerian poetic texts on the other hand. A practical section is dedicated to the presence of the Algerian popular heritage figure "Haiziya" in the creations of some contemporary Algerian poets, by addressing the most important themes in which she was employed, and the most significant violations and pitfalls that led some of their experiences to failure and disappointment.Item اثر الفلسفات الغربية في النص المسرحب الجزائري 1990-2020(2025-07-07) غزار سارةالملخّص: المسرح يُعرّف بكونه في جوهره عمل إبداعي يفترض الصنعة، ويقوم على ملامح وأحداث تراثية، كما أنّه نموذج فنّي في التّعبير عن الواقع، وباعتبار أنّ المجتمع جزء لا يتجزأ من الوجود، فيحاول الفنان إدراكه وتفسيره، والتّعبير عنه، كما له القدرة أيضا على توليد الجمال. وفي ظلّ التحوّلات الفكرية التّي مسّت حياتنا المُعاصرة، برزت تيارات فلسفيّة غربيّة (الماركسية، الوجودية، العبثية، النّسوية) ، والتّي كان لها تأثير في الإبداع المسرحي، فسعى الكاتب إلى تحقيق تجارب جديدة في إعطاء تصوّر فكري وفلسفي، وتناول موضوعات تتصل بالقضايا السياسية والاجتماعية، والاقتصادية. والفن المسرحيّ يُعنى قبل كلّ شيء بتمثيل الحالات المعنوية، والحقائق وأبعادها. يدرس الكاتب المسرحيّ موضوع مسرحياته، ويرسم لها رسما بداية بالفكرة، ويبحث في مسائل عصره، وطبيعة الإنسان، داعيا إلى بناء عالم جديد قائم على المفهوم الإنساني، فحاول المؤلف أن يخلص إلى موضوعات فلسفية عن الإنسان، والقوانين التاريخيّة، والواقع. وباعتبار أنّ الفلسفات تعتمد على فكر عميق، وبلغة جمالية تُكسبه وضوحا، لجأ المؤلف المسرحيّ إلى استنباط التصورات الفلسفية، وحاول أن يُركبها في قالب جديد. وهذه النصوص المسرحيّة ذات الطابع الفلسفي تُعيد رؤية الحياة بشكل أعمق، مسرح مبني من نسيج الفكر والوجود بهدف ايقاظ الوعي، وأصبح أيضا أداة للمعايشة لأنّ الفلسفة هي عملية استكشاف. والمسرح الجزائريّ في هذه الفترة(2020-1990) أصبح حرّا يحلّق في سماء الإبداع، وجُلّ الأعمال المسرحيّة تعكس تجارب واقعيّة بروح فلسفيّة. summary theater is known to be in its essen ; a creative work that assumes craftsmanship ;and is based on traditional features and events ; it is also an artistic model for expressing reality ;considering that society is an integral part of existence ;so the artist tries to perceive it ;interpret it and express it ;and it also has the ability to generate beauty. in light of the intellectual transformations that affected our contemporary lives ;philosophical currents emerged :marxism ;existentialism ;absurdism ;feminism ;which had an impact on theatrical creativity. the writer sought to acheive new experiences in giving a philosophical intellectual vision ;and dealing with topics related to political ;social ;and economic issues .theatrical art is concerned ;above all ;with representing moral states and facts their dimensions. the play wright studies the subject of his play ;draws a drawing for it ;starting with the idea ;and investigates the issues of his time and the nature of man ;calling for the construction of a new world based on the human concept. the author tried to come up with philosophical topics about man; historical laws; and reality .considering that philosophies depend on deep thought and an aesthetic language that gives it clarity; the play wright resorted to devising philosophical perceptions and tried to sun the size them in a new forum. these theatrical texts have a philosophical nature re-visioning life in a deep way;theater built from the fabric of thought and existence with the aim of awakening awareness;and it has also become a tool for existence.algerian theater in this period 1990-2020;became free and soared in the sky of creativity;and most the atrical works reflect realistic experiences in a philosophical.Item سياق المحنة الجزائرية في رواية"بنت حب الملوك" لخديجة عبد الرحيم(2025-06-22) أندلوسي سماحملخّص: تناولت الدراسة مفهوم أدب المحنة وتجلّياتها في الرواية الجزائرية؛ وذلك بالتعرض إلى ضبط المفاهيم وسرد خلفيات تاريخية للمحنة الجزائرية، إضافة إلى عرض بعض النماذج الجزائرية التي تناولت هذا الأدب، ثمّ الكشف عن مظاهر المحنة في رواية " بنت حَبّ الملوك " لخديجة عبد الرحيم، والتطلّع إلى البناء الدّرامي لها من خلال عرض الصراعات الداخلية والخارجية لشخصيات الرواية. Abstract: The study examined the concept of literature of ordeal and its manifestations in the Algerian novel. It involved clarifying key concepts and outlining the historical background of the Algerian ordeal. The study also presented several Algerian literary examples that addressed this genre, then explored the aspects of the ordeal in the novel "BintHabb al-Moulouk" by Khadija Abdel Rahim, with a focus on its dramatic structure through an analysis of the internal and external conflicts experienced by the novel’s characters.Item تجليات الزمان والمكان في رواية ليالي إزيس كوبيا لواسيني الأعرج(2025-06-30) بن سعيد عمر; سيباني محمد رضاالملخص: هدفت هذه الدّراسة إلى بيان مفهوم الزمن والمكان وأنواعهما، والعلاقة التي تربط بينهما داخل النّص الروائي، كما قامت بدراسة وتحليل هذين الثنائيين (الزمكان) داخل رواية " ليالي إزيس كوبيا " لـ " واسيني الأعرج "، مبيّنةً براعةَ هذا الأخير في توظيف عنصريْ الزمن والمكان، ممّا خلق جمالية فنّية داخل الرواية. Abstract: This study aims to elucidate the concepts of time and space, their various forms, and the relationship that binds them within the narrative text. It further analyzes and examines this spatiotemporal duality (chronotope) in the novel The Nights of Isis Copia by Waciny Laredj, highlighting the author’s skillful use of time and space, which contributes to the creation of an artistic aesthetic within the novel.Item المصطلحات النقدية في كتاب العقل النقدي المعاصر لامنة بعلي(2025-06-25) حقوني أمال; أرفاد أماليشكل المصطلح مجال اشتغال لدى عديد النقاد وذلك لما يبسطه من إشكاليات وقضايا ، حيث عمدت المدونة النقدية المعاصرة إلى مساءلة المنظومة الاصطلاحية بناء على اتجاهات استعمالية تجنح إلى التوجه نحو التراث لاستلهام معجمها حينا وإلى الاقتراض عن الاستخدامات الغربية عن طريق انتهاج سبل التعريب حينا آخر واعتماد نهج الترجمة احيانا اخرى ، وهو ما يشتغل عليه هذا البحث الذي يروم الحفر في مدونة لآمنة بلعلى من خلال البحث في معجمها الاصطلاحي الذي اعتمدته في كتابها " العقل النقدي المعاصر"، محاولين الوقوف على مرجعيات بناء المصطلح لديها وكذا المفاهيم التي أسست لها انطلاقا من توظيفها للمصطلح النقدي. Abstract : The term constitutes a field of inquiry for many critics due to the problems and issues it simplifies. Contemporary critical discourse has deliberately turned to question the terminological system,based on usage oriented - approaches that tend towards heritage to inspire its lexicon, and at other times borrow from western usage through Arabization or by adopting translation methods.This study aims to explore the terminological lexicon employed by Amina Belala in her book "The Arab Critical Mind". It seeks t o uncover of critical terms, as the references that underpin her construction well as the concepts that she formulates through her use of the critical term.Item الحسّ المأساوي في رواية عائد إلى حيفا لغسّان كنفاني(2025-06-18) واجن شيماء كوثر; سعداوي إكرامالملخص انصبّت دراستنا حول موضوع "الحسّ المأساوي في رواية عائد إلى حيفا" لكونها تجربة إنسانية تمسّ شتّى المجالات الرّوائية الاجتماعية والنّفسية، وانطلقت هذه الدّراسة في تتبّع ملامح التّجربة الأدبية عند غسّان كنفاني، والوقوف على أبرز القضايا الّتي شكّلت جوهرها. وقد سعت الرّواية عائد إلى حيفا إلى تقديم المأساة الفلسطينية في انعكاسات النّكبة وآثارها النّفسية، وقمنا برصد مظاهر النّفي والاغتراب الّتي وسمت بالشّخصيات وما تعيشه من تمزّق وشتات. Abstract Our study focused on the topic of the sense of tragedy in the novel Return to Haïfa because it is a human experience tht touches various social and psychological fields, and this study set out to trace the features of Ghassan Kanafani’s novelistic experience and identify the most prominent issues that forme dits essence. The novel Return to Haïfa sought to present the Palastinian tragedy in the repercussions of the Nakba and its psychological effects, and we monitored the manifistations of exile and alienation that characterized the characters and the tearing and diaspora they live in.Item دور السياق المقامي في تحقيق التماسك النصي نماذج مختارة من القرآن الكريم(2025-07-01) العباس عبد الرحمان; دفو عبد الجليلالملخص: يُعد موضوع "دور السياق المقامي في تحقيق التماسك النصي" محاولة علمية لاستجلاء الأبعاد الدلالية والتفسيرية التي يُنتجها المقام في الخطاب القرآني، من خلال الكشف عن العلاقات العميقة بين السياق وظاهرة التماسك النصي. تتجلى أهميته في كونه يعالج النص القرآني بوصفه خطابًا متكاملًا، لا يُفهم بمعزل عن الملابسات المحيطة به، سواء من حيث ظروف النزول أو وضعية المتكلم والمخاطب أو مقتضى الحال. وقد اتضح ذلك من خلال تحليل نماذج تطبيقية كيف يسهم السياق المقامي في توجيه المعاني وربط الجمل والأفكار داخل النص القرآني بشكل متماسك ومنسجم. فاستحضار المقام عند قراءة النصوص يُعدّ مفتاحًا لفهم مراد الخطاب الإلهي وتحديد مقاصده بدقة، لأن التماسك لا يُبنى فقط من خلال أدوات لغوية ظاهرة، بل أيضًا من خلال انسجام السياق العام الذي يؤطر النص. ومن ثمّ، فإن هذه الدراسة تُعد إسهامًا في تقريب الدراسات القرآنية من أدوات التحليل اللساني المعاصر. Abstract: The topic "The Role of Situational Context in Achieving Textual Cohesion" explores how context influences meaning within the Qur'anic discourse by revealing the relationship between context and textual cohesion. Its importance lies in viewing the Qur'anic text as an integrated discourse that cannot be understood apart from its surrounding circumstances, such as the context of revelation and the speaker-hearer dynamics. The applied examples demonstrate how situational context contributes to linking sentences and ideas cohesively. Thus, considering context becomes key to understanding the divine message, as cohesion results not only from linguistic tools but also from the harmony of the overall context. This study, therefore, aims to bridge modern linguistic analysis with Qur'anic studies.Item المقامات الصوفية في ديوان أبي مدين بن سهلة -مقاربة تداولية -(2025-06-25) سلموني أم الخيرAbstract Sufism has occupied poets, and has taken a prominent place in poetry books, so we chose the topic of our research on Sufi maqamat in Ben Sahla's diwan, and this topic talked about Sufi symbols and themes, and some of its terms that the poet Ben Sahla used in his diwan, and we relied in our analysis on the deliberative approach, and we concluded in this research that the poet Boumediene Ben Sahla carries the spirit of mysticism and mystery, and this is clearly evident in his poems. الملخّص: لقد شغلت الصُّوفيَّة الشُّعراء، وأخذت مكانًا بارزًا في دواوين الشّعر، ولهذا انتقينا موضوع بحثنا حول المقامات الصُّوفيَّة في ديوان بن سهلة، وتحدَّث هذا الموضوع حول الرُّموز والمواضيع الصُّوفيَّة، وبعض مصطلحاتها الَّتي وظَّفها الشَّاعر بن سهلة في ديوانه، واعتمدنا في تحليلنا على المقاربة التَّداوليَّة، وتوصلنا في هذا البحث إلى أنَّ الشَّاعر بومدين بن سهلة يحمل روح التَّصوُّف والغموض وهذا ظهر جليًّا في قصائده.Item صورة الآخر الأفريقي في الرواية العربية رواية خرائط التيه لبثينة العيسى أنموذجا(2025-06-22) عيس يسرىالملخص: يسعى هذا البحث إلى تسلّيط الضّوء على ثنائية "الأنا والآخر"؛ من خلال رواية "خرائط التّيه" للروائية "بثينة العيسى"، باعتبارها من الرّوايات العربية التي طرحت هذه الإشكالية، وأعطت صور وتّمثلات مختلفة عن الآخر الإفريقيّ. هذا إلى جانب تعرضها لمجموعة من القضايا المرتبطة بتلك الصور، منها: الهجرة غير الشرعية، والعنصرية، والتمييز الذي يتعرض له الآخر الإفريقيّ. ويحاول البحث تفسير دوافع تمثيل الشّخصيّات الأفريقيّة، وما إذا كانت الرّواية تساهم في تكريس صور نمطيّة أم في تفكيكها وإعادة بنائها، كما يسلّط الضّوء على البعد الإنسانيّ والأخلاقيّ في تصوير العلاقة بين "الأنا" و"الآخر"، في سياق يكشف عن تقاطعات الثّقافة والهويّة Abstract: This research seeks to shed light on the duality of the ego and the other through the novel "Maps of wandering" by the novelist "Bothayna Al-Essa". As one of the Arab novels that addressed this problematic and presented various images and representations of the African other. In addition to addressing a range of issues related to these representations, including illegal, immigration, racism, and the discrimination faced by the African other. the research aims to interpret the motivation behind the representation of African characters and determine whether the novel reinforces stereotypical images or works to deconstruct and redefine them. It also highlights the humanistic and ethical dimensions of the relationship between the "ego" and the "other", within a context that reveals intersections of culture, and identity