المركز الجامعي مغنية

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    From a Victim to an Avenger An Analytic Study of Heathcliff’s Personality throught Post Traumatic Stress Disorder Theory in Emily Bronte’s Wuthering Heights
    (2025-06-18) Fatna Nedjwa HAMMADI; Souheyla BENMAGHNI
    Abstract The intersection of literature and psychology offers a rich setting to study the emotional and mental issues of fictional characters via present-day theoretical models. In this vein, the current research aims to analyze the transformation of Heathcliff, a central character in Emily Brontë’s Wuthering Heights, from a victim to an avenger by looking at his psychosocial evolution through the lens of psychoanalytic literary theory and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) theory. Set out to determine how traumatic events form Heathcliff’s identity, behavior, and relationships, also to explore how Brontë’s work is an early stage in the presentation of psychological pain in 19th-century literature. This study is based on psychoanalytic frameworks, which include Freud’s theories of trauma, and looks at a present-day clinical picture of Post-Traumatic Stress Disorder symptoms, specifically, through the use of theoretical analysis and close text study to track the signs of trauma, including re-experiencing, avoidance, negative cognition and mood, and hyperarousal in Heathcliff’s growth. Therefore, the researchers find that Heathcliff’s change from a neglected outcast to a revenger is a result of accumulated trauma, from his childhood to isolation trauma, and he also developed maladaptive coping mechanisms. To this end, this paper underscores the value of integrating psychological theories, particularly trauma studies, into literary criticism to uncover hidden dimensions of character construction and thematic development. Thus, this research study offers a richer, more empathetic understanding of Heathcliff’s character and deepens the appreciation of Brontë’s psychological realism by discussing the novel’s characters and themes. الملخص يتيح تقاطع الأدب وعلم النفس بيئة ثرية لدراسة القضايا العاطفية والنفسية للشخصيات الروائية من خلال نماذج النظرية المعاصرة. وفي هذا السياق، يهدف البحث الحالي إلى تحليل تحول هيثكليف، الشخصية المحورية في رواية “مرتفعات واذرينغ” لإميلي برونتي، من ضحية إلى منتقم، من خلال دراسة تطوره النفسي والاجتماعي من منظور نظرية التحليل النفسي الأدبي ونظرية اضطراب ما بعد الصدمة. حيث، يهدف البحث إلى تحديد كيفية تشكيل الأحداث الصادمة لهوية هيثكليف وسلوكه وعلاقاته، وكذلك إلى استكشاف كيف تمثل أعمال برونتي مرحلة مبكرة في تصوير الألم النفسي في أدب القرن التاسع عشر. و لهذا تستند هذه الدراسة إلى أطر التحليل النفسي، التي تتضمن نظريات فرويد عن الصدمة، وتتناول الصورة السريرية المعاصرة لأعراض اضطراب ما بعد الصدمة، و تحديدا من خلال استخدام التحليل النظري ودراسة النصوص الدقيقة لتتبع علامات الصدمة، بما في ذلك إعادة التجربة، التجنب، الإدراك والمزاج السلبيين، وفرط الإثارة في نمو هيثكليف. لذلك وجد الباحثون أن تحول هيثكليف من منبوذ مهمل إلى منتقم، هو نتيجة لصدمات متراكمة من طفولته إلى صدمة العزلة، كما أن هذا الأخير طور آليات تكيف غير تكيفية. ولتحقيق هذه الغاية، تؤكد هذه الأطروحة على أهمية دمج النظريات النفسية، وخاصة دراسات الصدمات في النقد الادبي للكشف عن الأبعاد الخفية لبناء الشخصية والتطور الموضوعي. وهكذا، تقدم هذه الدراسة البحثية فهما غنيا وأكثر تعاطفا لشخصية هيثكليف، وتعزز تقدير الواقعية النفسية لبرونتي من خلال مناقشة شخصيات الرواية ومواضيعها.
  • Thumbnail Image
    Item
    قلق الهُويّة والاغتراب في رواية باب الوادي لأحمد طيباوي".
    (2025-06-18) زهية امبارك
    ملخــــــــــــــــــــــــــــــص: استطاع النقد الثقافي أن يكون فضاء اشتغال متداخل ومنفتح مع حقول معرفية إنسانية عديدة، مما مكّن جماعة فرانكفورت النقدية أن تستثمر فيه أفكارها وتطلعاتها في المجال النقدي النفسي، لأن جل روادها كانوا إما محللين نفسانيين أو لهم دراية بالمجال أمثال "إيريك فروم" وماركيوز...، ومنهم من كانوا أساتذة في حقل الفلسفة وعلم الاجتماع كهوركهايمر، الذين جعلوا من النقد الثقافي حاضنة تهتم بالظواهر السيكو-سوسيولوجية وعلى رأسها سؤال الهوية وقضية الاغتراب؛ حيث كانوا من المنشغلين بالمظاهر الحياتية وكل الأمور التي تمس المبادئ الإنسانية بصلة، حاربوا كل أشكال التشيؤ والاغتراب ليُعيدوا للفرد هويته الإنسانية المستلبة في ظل الأداتية الرأسمالية. وكل هذه التفاصيل مثلت لنا أرضية متينة في اشتغالنا النظري والتطبيقي، وبما أن هذه الظواهر السيكو-سوسيولوجية ذات قابلية للتحليل والدراسة، قمنا في الفصل الثاني التطبيقي بإسقاطها على العمل الروائي مستخرجين أصنافا هوياتية وأنساقا اغترابية مختلفة كانت مقبورة في جوف النص الروائي، مدعمين كل هذا بمقاطع من المدونة المعتمدة للدراسة. Abstract Cultural criticism was able to be a space of overlapping and open work with many fields of human knowledge, which enabled the Frankfurt monetary community to invest its ideas and aspirations in the field of psychological criticism, because most of its pioneers were either psychoanalysts or knowledgeable about the field such as "Erich Fromm" and Marcuse... Some of them were professors in the field of philosophy and sociology, such as Horkheimer, who made cultural criticism an incubator interested in psycho-sociological phenomena, especially the question of identity and the issue of alienation; as they were preoccupied with life manifestations and all matters that touch human principles, they fought all forms of objectification and alienation to restore the individual his human identity In the shadow of capitalist instrumentalism. All these details represented a solid ground for us in our theoretical work, and since these psycho-sociological phenomena are amenable to analysis and study, in the second applied chapter we dropped them on the novel work, extracting various identity varieties and alienation styles that were buried in the hollow of the novel text, supporting all this with passages from the Approved Code of the study.
  • Thumbnail Image
    Item
    تمثلات الهوية في رواية قاتلي يتدرب في شيكاغو لمزوار محمد سعيد.
    (2025-06-16) عتوم امال/ منصوري رميساء
    الملخص: تكمن أهمية هذه الدراسة الموسومة: "تمثلات الهوية في رواية قاتلي يتدرّب في شيكاغو"، في الكشف عن أبعاد الهوية وتمثلاتها في الرواية الجزائرية عامة والمعاصرة خاصة. وقد سعى الروائي من خلال النموذج المدروس إلى تأسيس تجربة روائية جديدة، فراح يبحث عن أشكال أثبت من خلالها هويته، موظفا شخصيات من عمق الواقع، مشكّلة أحداثا سياسية وأخرى اجتماعية وثقافية. وقد اتكأت الرواية على فنيّات جمالية ودلالية خلقت لغة سردية شعرية ممزوجة بأفكار فلسفية تفتح المجال أمام التأويلات وتعدد القراءات Abstract: The importance of this study, titled "representations of identity in the novel of a murderer who trains in Chicago," lies in revealing the dimensions of identity and its representations in the Algerian novel in general and contemporary in particular. Through the studied model, the novelist sought to establish a new narrative experience, so he was looking for forms through which he proved his identity, employing characters from the depth of reality, forming political and other social and cultural events. The novel was based on aesthetic and semantic techniques that created a poetic narrative language mixed with philosophical ideas that opens the way for interpretations and multiple readings.