المركز الجامعي مغنية

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    أنثربولوجية الصورة في القصص الموجهة للأطفال
    (2025-06-25) فاطمة الزهراء مقدم
    الملخص: يعدّ أدب الأطفال منبرًا واسعًا للتعبير عن الآراء وتحقيق الأهداف السامية من بينها المتعة للطفل بتعلّمه وأخذ منفعة وهدف مرجو. فتحتلّ الصورة مكانة بارزة في الأدب لما تتيحه من فرصة للتعبير، ولما تحمله من تأثير عميق في المتلقي سواء من حيث المتعة أو التعليم. تعدّ القصة المصورة وسيلة فنية تعبيرية تجمع بين الصورة والكلمة، فهي ليست مجرد وسيلة ترفيهية بل أداة تعليمية وتوعوية، وهذا ما يجعلها شكلًا فنّيًا له تأثير واسع في العملية التعليمية فالصورة ليست مجرد إنعكاس للواقع، بل هي حكاية أنثروبولوجية تنبض بالحياة، وتحمل في طيّاتها معاني ثقافية ورموز اجتماعية وتجارب إنسانية عميقة. Abstract : Children’s listen’s literatere is considered as abroodplatform for expressing opinios and achieving afloob of goals in cludemg enjyment and benefit for children. The stay occupers a prominebt position is literature due to self expression. The lillustrated. Story is an artistic expreswe medrum that combremes image and word. It is not just rather am educational a wernen raising indtrument, which takes it an art from with a wide impact on the eduthe cationnal proas the image is not just areflection of reality, but anhropologi caf narrative that throbs with life.
  • Thumbnail Image
    Item
    التنظيم الدستوري للسطة التنفيذية في الجزائر
    (University Centre of Maghnia, 2025-07-02) إيماني نبية; تحت إشراف الأستاذ قارة سليمان محمد خليد
    الملخص: الملخص: تُعد السلطة التنفيذية من أهم سلطات الدولة، حيث تُشرف على تنفيذ القوانين ومجابهة الواقع السياسي. شهد النظام الدستوري الجزائري عدة إصلاحات لتكريس هذه السلطة، أبرزها دستور 1963 الذي أقر نظامًا رئاسيًا يُعطي صلاحيات واسعة لرئيس الجمهورية، ودستور 1976 الذي عزّز هذه السلطة أكثر، وكرّس وظيفة الوزير الأول في ظل سيطرة رئاسية تامة. ثم جاء دستور 1989 ليمنح بعض الاستقلالية لرئيس الحكومة، وهو ما عمّقته التعديلات اللاحقة خاصة تعديل 1996. أما تعديل 2020، فجاء استجابة للحراك الشعبي، حيث حدّد العهدات الرئاسية، وعزّز دور البرلمان، وكرّس نوعًا من تقاسم السلطة التنفيذية بين رئيس الجمهورية والوزير الأوّل، مما مهّد لنظام شبه رئاسي. Abstract : The executive authority is one of the main powers of the state, responsible for implementing laws and managing political realities. Algeria witnessed constitutional reforms enhancing executive power, starting with the 1963 Constitution that established a strong presidential system, followed by the 1976 Constitution reinforcing the President's dominance. The 1989 Constitution introduced the position of Prime Minister with some autonomy, further developed in the 1996 amendment. The 2020 reform, responding to public protests, limited presidential terms, strengthened Parliament’s role, and initiated a shared executive authority between the President and Prime Minister, paving the way for a semi-presidential system.
  • Thumbnail Image
    Item
    دلالة الصورة في الكتاب المدرسي كتاب اللغة العربية للسنة الثانية إبتدائي انمودجا
    (2017-07-03) ولد علي زكية
    الملخص: تهدف هذه الدراسة البحثية والموسومة بدلالة الصورة في الكتاب المدرسي، بعدّه سندا تربويا، وبخاصة ذلك الفضاء الصٌوًري الذي يميّزه، والذّي يبتغي من ورائه الوصول بالمتعلّم إلى وضعيات إيجابية في عملية التعلّم، من خلال ضمان جوّ التفاعل بين المعلِّم ومجموع المتعلمين، وربطهم بكل ما هو حسِّي خاصّة وأنّهم في سنٍّ لا تسمح بالتجريد. الكلمات المفتاحية: الصورة، الكتاب، المدرسة Résumé : Cette recherche opte pour étudier l’image significative du manuel scolaire comme l’indique le titre de ce travail :" L’image significative du manuel scolaire" . Ce moyen didactique a une grande importance dans la mesure ou il ce considère comme un espace de sujets positifs pour l’apprenant ainsi que pour l’enseignant dans une interaction efficace. Cette image à pour objectif de tracer les résultats positives pour eux ainsi que pour la société. Summary : This research ains at studying the significative image of the class-book as it is mentioned in the title of this work : ‘ The significative image of the class-book’ as a means in didécatics having a so great importance in the space of thems linking both the learne and the techer in an effecient interaction. This image would certainly assive some positive results either for them and or for the society.