المركز الجامعي مغنية
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/1
Browse
3 results
Search Results
Item حق العيش في بيئة سليمة من منظور التشريع الوطني(University Centre of Maghnia, 2023-06-26) غرداين إدريس; تحت إشراف الأستاذة دباب فراحالملخص: يعتبر موضوع حق الإنسان في العيش في بيئة سليمة من أهم المواضيع التي نوقشت في العصر الحديث وذلك لارتباطه الوثيق بحياة الإنسان لكونه لا يستطيع العيش في بيئة ملوثة ومضرة بسلامة صحته، وبذلك فإن الحق في بيئة سليمة يعتبر من الحقوق التي يجب أن تحظى بالرعاية والاهتمام، وهو ما سعت له أغلب الدول العالمية من خلال تكريسها لهذا الحق في منظوماتها القانونية والتي من بينها الجزائر التي اهتمت بهذا الحق الجوهري وتجسد ذلك من خلال تكريسه في العديد من الدساتير المتعاقبة، إذ تم الإشارة إليه ضمنيا في النصف الثاني من القرن العشرين، ليتم بعد ذلك إقراره بصفة صريحة من خلال التعديلين الدستوريين لسنة 2016 و2020 تواليا، غير أن الاعتماد على النصوص القانونية غير كافي من أجل نجاح السياسة البيئية إذا لم تدعم بهياكل وأجهزة فعالة حيث تساهم الهياكل والأجهزة المركزية والمحلية إضافة إلى الدور الفعال التـي تلعبه الـجمعيات في ترسيخ ثقافة بيئية داخل أوساط الـمجتمع في وضع سياسة عامة من أجل حماية الأوساط الطبيعية والأنظمة البيئية اللازمة لبقاء هذه العناصر الطبيعية، وحتى يحظى هذا الحق بالحماية القانونية اللازمة جراء الأخطار المتزايدة على البيئة فقد تم وضع جملة من الآليات القانونية الردعية والفعالة المتمثلة في الجزاءات الموقعة على مخالفي التدابير الوقائية لحماية البيئة. Summary: The issue of the human right to live in a healthy environment is one of the most important topics discussed in the modern era, due to its close connection with human life because he cannot live in a polluted environment that is harmful to his health. Thus, the right to a healthy environment is one of the rights that must be given care and attention. What most international countries sought by devoting this right in their legal systems, including Algeria, which took care of this fundamental right and embodied this by devoting it in many successive constitutions, As it was implicitly referred to in the second half of the twentieth century, then it was approved explicitly through the two constitutional amendments of 2016 and 2020, respectively. However, reliance on legal texts is not sufficient for the success of environmental policy if it is not supported by effective structures and devices where structures and devices contribute. Central and local, in addition to the effective role played by associations in establishing an environmental culture within the community, in developing a general policy in order to protect natural environments and environmental systems necessary for the survival of these natural elements, In order for this right to receive the necessary legal protection as a result of the increasing threats to the environment, a number of deterrent and effective legal mechanisms have been put in place, represented by penalties imposed on violators of preventive measures to protect the environment. Résumé: La question du droit de l'homme à vivre dans un environnement sain est l'un des sujets les plus importants abordés à l'époque moderne, en raison de son lien étroit avec la vie humaine car il ne peut pas vivre dans un environnement pollué qui nuit à sa santé. le droit à un environnement sain fait partie des droits qui doivent être pris en compte, ce que la plupart des pays internationaux ont recherché en consacrant ce droit dans leurs systèmes juridiques, y compris l'Algérie qui a prêté attention à ce droit fondamental et l'a incarné en le consacrant dans plusieurs constitutions successives, comme on l'appelait implicitement dans la seconde moitié du XXe siècle, Ensuite, il serait approuvé explicitement par les deux amendements constitutionnels de 2016 et 2020. Cependant, le recours aux textes juridiques n'est pas suffisant pour le succès de la politique environnementale si elle n'est pas soutenue par des structures et des appareils efficaces, où les niveaux central et local les structures et appareils contribuent en plus du rôle actif joué par les associations dans la consolidation de la culture de l'Environnement au sein de la communauté dans l'élaboration d'une politique générale en vue de protéger les habitats naturels et les systèmes environnementaux nécessaires à la survie de ces éléments naturels, et afin de ce droit de recevoir la protection juridique nécessaire en raison des dangers croissants pour l'environnement, un certain nombre de mécanismes juridiques dissuasifs et efficaces ont été mis en place, représentés par les sanctions infligées aux contrevenants aux mesures préventives de protection de l'environnement.Item الحماية القانونية الدولية للمرآة ضد العنف(University Centre of Maghnia, 2025-06-18) مستاري ملاك تحت اشراف الاستاذة عطار نسيمةملخص: الحماية القانونية الدولية للمرأة ضد العنف تمثل إحدى الركائز الأساسية لحماية حقوق الإنسان. فقد أقرت العديد من الاتفاقيات الدولية، مثلا اتفاقية القضاء على جميع أشكال التمييز ضد المرأة (سيداو)، ضرورة حماية النساء من العنف بجميع أشكاله، كما تبنت الأمم المتحدة قرارات تلزم الدول باتخاذ تدابير وقائية وتشريعية لحماية النساء. وتشمل الحماية القانونية أيضا الدعم للضحايا وتقديم الجناة للعدالة. ورغم هذه الجهود، لا تزال التحديات قائمة بسبب ضعف تنفيذ القوانين في بعض الدول، ويستمر العمل الدولي في تعزيز آليات الرصد والمساءلة لضمان بيئة آمنة وعادلة للنساء في كل مكان Abstract: International legal protection against violence is a cornerstone in safeguarding women’s human rights. Key international instruments—most notably the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW)—have emphasized the urgent need to shield women from all forms of violence. The United Nations has also issued binding resolutions urging countries to adopt both preventive and legislative measures to ensure women’s safety. This legal framework extends beyond laws to include support services for survivors and accountability for perpetrators. Still, significant challenges persist, particularly in countries where enforcement remains weak. The global community continues to push for stronger monitoring and accountability systems to create a safer and more equitable world for women everywhereItem الرعاية الدولية لذوي الاحتياجات الخاصة(University Centre of Maghnia, 2022-07-13) حميدي آمنةالملخص: إن الاهتمام بحقوق ذوي الاحتياجات الخاصة لم يكن مطروحا على الساحة الدولية من قبل الأمم المتحدة عند وضع النصوص الدولية لحقوق الإنسان بداية من الإعلان العالمي لحقوق الإنسان لعام 1948 وإلى غاية صدور العهدين الدوليين لعام 1966، رغم شمول هذه الفئة بالحقوق الواردة فيها، إلا أنه ومع تزايد هذه الفئة في العالم أدرك المجتمع الدولي انه لابد من مراعات و حماية هذه الفئة الهشة، ولذلك سارعت مختلف الدول والمنظمات الدولية على تأكيد حقوق ذوي الاحتياجات الخاصة من خلال العديد من الإعلانات والمواثيق الدولية، وبعد جهود طويلة تم تأكيد اتفاقية حقوق الأشخاص ذوي الإعاقة لسنة 2006 كاتفاقية شاملة ومتكاملة لحماية و تعزيز حقوقهم بحيث تضمنت جميع الحقوق الكفيلة بضمان تمتعهم بالمساواة و عدم التمييز بسبب الإعاقة وتجاوز العوائق التي تحول دون مشاركتهم واندماجهم في المجتمع. Résumé : La préoccupation pour les droits des personnes ayant des besoins spéciaux n'a pas été soulevée sur la scène internationale par les Nations Unies lors de l'élaboration de textes internationaux sur les droits de l'homme à partir de la Déclaration universelle des droits de l'homme en 1948 jusqu'à la publication des deux pactes internationaux de 1966, malgré l'inclusion de cette catégorie avec les droits qu'elle contient, mais qu'avec l'augmentation de cette catégorie dans le monde, la communauté internationale s'est rendu compte que ce groupe fragile devait être pris en compte et protégé.Par conséquent, divers pays et organisations internationales se sont empressés de confirmer les droits des personnes ayant des besoins spéciaux à travers de nombreuses déclarations et conventions internationales, et après de longs efforts, la Convention relative aux droits des personnes handicapées a été confirmée pour l'année 2006 comme un accord global et intégré pour protéger et promouvoir leurs droits, y compris tous droits qui garantissent leur jouissance de l'égalité et de la non-discrimination fondée sur le handicap et de surmonter les obstacles qui empêchent leur participation et leur intégration dans la société. Abstract: The concern for the rights of people with special needs has not been raised on the international scene by the United Nations during the development of international texts on human rights from the Universal Declaration of Rights rights in 1948 until the publication of the two international covenants of 1966, despite the inclusion of this category with the rights contained therein, but that with the increase of this category in the world, the international community realized that this fragile group needed to be accommodated and protected .Therefore, various countries and international organizations rushed to uphold the rights of people with special needs through numerous international declarations and conventions, and after many long efforts, the Convention on the Rights of Persons with Disabilities was confirmed for the year 2006 as a global and integrated agreement to protect and promote their rs rights, including all rights which guarantee their enjoyment of equality and non-discrimination on the basis of disability and to overcome the obstacles which prevent their participation and their integration in society.