معهد الآداب و اللغات
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/5
Browse
1 results
Search Results
Item الأدب الشعبي في منظور النقد الجزائري المعاصر: "عبد الملك مرتاض" و "عبد الحميد بورايو" نموذجين(2024-07-15) عبير عقونالملخص حاولنا من خلال دراستنا تسليط الضوء على المقاربات النقدية للنص الشعبي عند الناقدين "عبدالحميد بورايو" و"عبد الملك مرتاض من خلال الحفر في المرجعيات المعرفية التي اتكأ عليها في غماردراستهما للأدب الشعبي، ثم الوقوف على أهم الآليات الإجرائية التي احتكما إليها في تحليلهماوتعاملهما مع النصوص الشعبية. حيث كان لكلاهما قصب الفضل في تطبيق المناهج الحديثة.اصطفى الأول العمل على مدونة القصص والحكايات، إذ كانت أهم الروافد المنهجية النقدية التياستعان بها في انتقاله من البنية إلى السياق بين المنهج المرفولوجي والبنائية الوظيفية إضافة إلىالسيميائية الغريماسية والبنيوية التكوينية وصولا إلى الأنتربولوجية.أما الثاني (فانتلقى مدونتي الألغاز والأمثال معتمدا على اللسانيات اللغوية والبنيوية الأسلوبية مزاوجابين دراسة اللغة والأسلوب.وبهذا كان منجز الناقدين ضمن المرحلة المبكرة من عمر الخطاب النقدي في الجزائر ماثلا للمقاريةالتكميلية انطلاقا من فكرة قابلية المنهج للتغيير. Summary Through our study, we tried to shed light on the critical approaches to the popular text of the critics “Abdul Hamid Bourayou” and “Abdul Malik Mortada” by digging into the cognitive references that they relied on in the course of their study of popular literature, and then identifying the most important procedural mechanisms that they relied on in their analysis. And their dealings with popular texts. Both of them were credited with applying modern curricula. The first chose to work on the blog of stories and anecdotes, as it was the most important critical methodological tributary that he used in his move from structure to context, between the morphological approach and functional constructivism, in addition to Greimasean semiotic and formative structuralism, all the way to anthropology. As for the second, he chose the two blogs: riddles and proverbs, relying on linguistics and stylistic structuralism, combining the study of language and style. Thus, the critics’ achievement within the early stage of the critical discourse in Algeria was similar to the complementary approach based on the idea of the method being changeable.