معهد الآداب و اللغات
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/5
Browse
3 results
Search Results
Item التأملات النقدية في آثار أحمد دلباني قراءة في كتاب سفر الخروج(2023-07-01) منال سايحSummary: The archaeology of the production of meaning in the Arab culture showed that this matter did not change in depth and remained captive to the reference, ontological transcendence, and textual foundation. We find this in the old religious intellectual system as well as in the modern ideological thought system. In both cases, the meaning is pre-existing and ready-made in the sacred text or the "scientific" ideological theory. This means, that the truth was not the result of the research, but the result of the interpretation practiced on the reference texts, hence the closure of this culture on itself in front of the world, and its closure within the textual code in isolation from the actual history. This is what made contemporary Arab critical thought that we discuss some Important points here. The machine of deconstruction and excavation erosion is a way to expose the general structure of this prevailing culture, as a system that harbours violence against freedom of research and the adventure of getting out of closed fences. In addition. Implicitly excludes the individual from the area of activity, creativity, and innovation of life in the glamor of entity adventure الملخص: لقد بينت أركيولوجيا إنتاج المعنى في الثقافة العربية، أن هذا الأمر لم يتغير في العمق وبقي أسيرا للمرجعية وللتعالي الأنطولوجي وللتأسيس النصي. نجد هذا في نظام الفكر الديني القديم كما في نظام الفكر الإيديولوجي الحديث. في الحالتين معا، المعنى موجود مسبقا وجاهز في النص المقدس أو النظرية الإيديولوجية "العلمية". هذا يعني، بالتالي، أن الحقيقة لم تكون وليدة البحث وإنما كانت نتيجة للتأويل الممارس على النصوص المرجعية؛ من هنا انغلاق هذه الثقافة على نفسها أمام العالم، وتشرنقها داخل المدونة النصية بمعزل عن جلبة التاريخ الفعلي، هذا ما جعل الفكر النقدي العربي المعاصر الذي نتناول بعض أوجهه الهامة هنا، يعتمد آلية التفكيك والتعرية الحفرية سبيلا إلى فضح البنية عامة لهذه الثقافة السائدة، بوصفها منظومة تضمر عنفا إزاء حرية البحث ومغمرة الخروج من الأسيجة المغلقة، وتضمر استبعادا ضمنيا للفرد من ساحة الفاعلية والإبداع وابتكار الحياة في ألق المغامرة الكيانية.Item تجليات الفكر الفوكوي في خطاب ادوارد سعيد النقديالاستشراق نموذجا(2021-10-04) احمد الياس بلفضالالملخــص: تهدف هذه الدراسة الى الوقوف على ثلة من أهم أعمال سعيد النقدية. فكانت أول خطوات بحثنا مدخلا تتبعنا فيه المسار المعرفي والنقدي عند إدوارد سعيد . أما الفصل الأول فكان عبارة عن تحليل لمحاضرة فرويد وفير الأوروبيين، والتي بحثت عن الإجابة عن سؤال الهوية، و جاء الفصل الثاني كدراسة للخطاب النقدي عند إدوارد سعيد في فكري ميشال فوكو ، وكان لابد لنا من فصل ثالث جاء على شكل تطبيق على روائيين من كتاب الاستشراق . وختمنا بحثنا بخاتمة لخصنا فيها أهم النتائج المتوصل إليها : منها أن سعيد أعاد قراءة فرويد بغية الحفر والتقصي عن إشكاليات عديدة متعلقة بالشعب اليهودي والإجابة عن سؤال الهوية . إن تأثر سعيد بالمناهج والفلسفات الحديثة ساعده على إرساء معالم مشروعه النقدي . بعد هجرة فلسفة ميشال فوكو من فرنسا الى أمريكا ، ومع تبنيها من طرف إدوارد سعيد الذي رأى أن المعرفة هي نتاج للسلطة ، هذا ما دفع سعيد إلى نقد سياسات الولايات المتحدة الأمريكية . إن كتاب الاستشراق هو مشروع نقدي يلخص المفاهيم الغربية اتجاه الشرق وكيف أن الخطاب السياسي و الثقافي والأدبي (المعرفة) لعب دورا هاما في إعطاء صبغة شرعية للاستعمار الامبريالي (السلطة). Abstract This study aims to stand at odds of the most important business cash. We were the first steps to look at us in which the cognitive and monetary path at Edward is happy. The first chapter was an analysis of the European Freuda Lecture, which examined the answer to the identity question. The second chapter came as a study of the cash speech at Edward Said in Fikri Michel Fuku, and had to be a third chapter came in the form of an application from the book of ecstasy . We conclude with the most important conclusment: Said has re-read Freud in order to dig and investigate many problems related to the Jewish people and answer the identity question. Happy affected by the modern curriculum and philosophies helped to establish the landmarks of his monetary project. After migrating the philosophy of Michel Foku from France to America, and with adoption by Edward Said, who saw that knowledge is a product of power, this is what prompted to criticize US policies. The book of ecstasy is a monetary project that summarizes Western concepts of the East and how political, cultural and literary speech (knowledge) played an important role in giving legitimacy for imperialism. key words : Identity, culture, post-colonial, eclipse, speech, power.Item الانساق الثقافية في الشعر اليهودي المعاصر مقاربة نقدية ثقافية(2020-09-29) مبروك حنانملخص : يتناول هذا البحث موضوع الأنساق الثقافية في الشعر اليهودي المعاصر، حاولنا من خلاله الغوص في ثنايا النصوص، واستكناه أبعادها التاريخية والاجتماعية والدينية العقائدية وكذا الايديولوجية، مستعينين بجملة من النماذج الشعرية العبرية المترجمة للعربية، لشعراء متفرقين، بغية ابراز المظاهر الثقافية للطائفة اليهودية، والمضمرة داخل هذه النصوص ،وتتبع تلك الملامح الشخصية المنعكسة على بحيرة الأدب، من خلال دراسة نسقية اللغة والسياقات المنبثقة عنها والمحيل اليها على حد سواء، والعمل على ربطها بالعناصر النفسية والفكرية والحضارية المكونة للعقلية اليهودية في علاقتها بالذات ثم بالآخر. Summary In this research which covers the issue of the cultural systems in the contemporary jewish poetry , we tried to delve into the unseen layers of the texts and ascertain its historical , social, dogmatic religious and ideological dimension. In addition to that , we had to engage some translated hebrew poetic samples of different poets , aiming to highlight the hidden cultural features of the jewish sect in these taxts and tracing the reflected personal features on the lake of poetry. Furthermore, all of that have been achieved by stadying the systemic of the language and both the resulted and the referred contexts equally. And last but not least, we worked on linking these contexts to the psychological, intellectual and civilized elements that shaped the jewish mentality in relation to owneself and the other.