معهد الآداب و اللغات
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/5
Browse
3 results
Search Results
Item تعدد الأصوات في رواية عين حمو رابي لعبد اللطيف ولد عبد الله(2024-06-24) بوحفص وهيبةAbstract: The multiplicity of voices is a characteristic of the modern novel. It is based on getting rid of the monophonic voice and the author’s authority, control, and control over the narrative. It opens up to pluralism, ideological conflict, and points of view between the characters, so that no voice dominates the rest of the voices that the Russian critic “Mikhail Bakhtin” looked at and characterized the novel “Abdul Latif.” “Ould Abdullah.” Therefore, the subject of this study was entitled “The Multiplicity of Voices in the Novel Ain Hamu Rabi.” This research seeks to discover the aesthetics of polyphonic narration and the extent of achieving pluralism in the narrative text based on the descriptive and analytical approach, as it is divided into an introduction, two chapters, a conclusion, and an appendix. الملخــــــــص: يعد تعدد الأصوات سمة الرواية الحديثة، تقوم على التخلص من أحادية الصوت وسُلطة المؤلف وسيطرته وتحكمه في السرد، وتنفتح على التعددية والصراع الإيديولوجي ووُجهات النظر بين الشخصيات فلا يطغى صوتٌ على بقية الأصوات التي نظر لها الناقد الروسي "ميخائيل باختين" وتميّزت بها رواية "عبد اللطيف ولد عبد الله" لذلك جاء موضوع هذه الدراسة بعنوان "تعدد الأصوات في رواية عين حمو رابي". يسعى هذا البحث إلى اكتشاف جماليات السرد البوليفوني ومدى تحقيق التعددية في المتن الروائي اعتمادا على المنهج الوصفي التحليلي، حيث جاء مقسما إلى مدخل وفصلين وخاتمة وملحقItem النزوع العجائبي في رواية رحلة بالداسار لأمين معلوف(المركز الجامعي مغنية, 2024-12-09) شهباني سماعينالملخص: تهدف هذه الأطروحة إلى الكشف عن تجليّات العجائبي في رواية"رحلة بالدسار"أمين معلوف، مه خلال التّدقيق والتّحقيق في كل ّ ما خرج فيها عن العادة والمألوف من أحداث وشخصيّات وأزمنة وأمكنة Abstract: This thesis aims to reveal the manifestations of the fantastic in the novel "Balthasar's Odyssey" by Amin Maalouf, through scrutiny and investigation of all that is out of the ordinary and familiar in terms of events, characters, times and places.Item التجليات الدرامية في القصص القرآني- قصة موسى عليه السلام أنموذجا(المركز الجامعي مغنية, 2021-10-04) بوزاكي نوريةالملخص: تمّت مقتضيات هذا البحث بدراسة فنّي الدراما والقصص القرآني وإسقاط خصائص الأولى على الثانية، من أجل الوصول إلى فكرةٍ مفادها أنّ القصص القرآني جاء بأسلوبٍ دراميٍّ كان كفيلًا كي يجعل المتلقِّي يضعُ تصورًا حقيقيا للقصص ويستنبط منها ما يعينه على فهم نصوص الشريعة والتعمق في الدّين أكثر. وقد حاولنا أن نفتتح الباب الواسع للدراسات القادمة حول الوجود الدرامي وصوره وآثاره في فهم نصوص الشريعة؛ لأننا التمسنا قلّةً في التعاطي معها والخوض فيها. Résumé: Cette étude a abordé à la fois l'art du théâtre et les histoires coraniques et reflète les caractéristiques du théâtre sur les histoires du Coran afin de prouver que les techniques dramatiques employées dans le Coran sont suffisantes pour que les auditeurs visualisent correctement l'histoire et récupèrent ce qui les aide à comprendre. messages coraniques et approfondir leurs connaissances sur la religion. Ce travail est également une tentative de suggérer de nouvelles recherches sur l'existence du drame, ses caractéristiques et son impact sur la compréhension des versets coraniques qui reste sous-estimée.. Abstract: This rechearch tackled both the art of drama and quranic stories and reflects the characteristics of drama on the stories of Quran in order to prove that the dramatic techniques employed in Quran are sufficient for listeners to visualize the story correctly and retrieve what helps them understand quranic messages and deepen their knowledge about religion. This work is also an attempt to suggest further research on the existence of drama, its features and its impact on the understanding of quranic verses which remains underemphasized.