From a Victim to an Avenger An Analytic Study of Heathcliff’s Personality throught Post Traumatic Stress Disorder Theory in Emily Bronte’s Wuthering Heights

Abstract

Abstract The intersection of literature and psychology offers a rich setting to study the emotional and mental issues of fictional characters via present-day theoretical models. In this vein, the current research aims to analyze the transformation of Heathcliff, a central character in Emily Brontë’s Wuthering Heights, from a victim to an avenger by looking at his psychosocial evolution through the lens of psychoanalytic literary theory and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) theory. Set out to determine how traumatic events form Heathcliff’s identity, behavior, and relationships, also to explore how Brontë’s work is an early stage in the presentation of psychological pain in 19th-century literature. This study is based on psychoanalytic frameworks, which include Freud’s theories of trauma, and looks at a present-day clinical picture of Post-Traumatic Stress Disorder symptoms, specifically, through the use of theoretical analysis and close text study to track the signs of trauma, including re-experiencing, avoidance, negative cognition and mood, and hyperarousal in Heathcliff’s growth. Therefore, the researchers find that Heathcliff’s change from a neglected outcast to a revenger is a result of accumulated trauma, from his childhood to isolation trauma, and he also developed maladaptive coping mechanisms. To this end, this paper underscores the value of integrating psychological theories, particularly trauma studies, into literary criticism to uncover hidden dimensions of character construction and thematic development. Thus, this research study offers a richer, more empathetic understanding of Heathcliff’s character and deepens the appreciation of Brontë’s psychological realism by discussing the novel’s characters and themes. الملخص يتيح تقاطع الأدب وعلم النفس بيئة ثرية لدراسة القضايا العاطفية والنفسية للشخصيات الروائية من خلال نماذج النظرية المعاصرة. وفي هذا السياق، يهدف البحث الحالي إلى تحليل تحول هيثكليف، الشخصية المحورية في رواية “مرتفعات واذرينغ” لإميلي برونتي، من ضحية إلى منتقم، من خلال دراسة تطوره النفسي والاجتماعي من منظور نظرية التحليل النفسي الأدبي ونظرية اضطراب ما بعد الصدمة. حيث، يهدف البحث إلى تحديد كيفية تشكيل الأحداث الصادمة لهوية هيثكليف وسلوكه وعلاقاته، وكذلك إلى استكشاف كيف تمثل أعمال برونتي مرحلة مبكرة في تصوير الألم النفسي في أدب القرن التاسع عشر. و لهذا تستند هذه الدراسة إلى أطر التحليل النفسي، التي تتضمن نظريات فرويد عن الصدمة، وتتناول الصورة السريرية المعاصرة لأعراض اضطراب ما بعد الصدمة، و تحديدا من خلال استخدام التحليل النظري ودراسة النصوص الدقيقة لتتبع علامات الصدمة، بما في ذلك إعادة التجربة، التجنب، الإدراك والمزاج السلبيين، وفرط الإثارة في نمو هيثكليف. لذلك وجد الباحثون أن تحول هيثكليف من منبوذ مهمل إلى منتقم، هو نتيجة لصدمات متراكمة من طفولته إلى صدمة العزلة، كما أن هذا الأخير طور آليات تكيف غير تكيفية. ولتحقيق هذه الغاية، تؤكد هذه الأطروحة على أهمية دمج النظريات النفسية، وخاصة دراسات الصدمات في النقد الادبي للكشف عن الأبعاد الخفية لبناء الشخصية والتطور الموضوعي. وهكذا، تقدم هذه الدراسة البحثية فهما غنيا وأكثر تعاطفا لشخصية هيثكليف، وتعزز تقدير الواقعية النفسية لبرونتي من خلال مناقشة شخصيات الرواية ومواضيعها.

Description

Keywords

behavior, identity, literature, psychoanalysis, PTSD, trauma, Victorian fiction لوك، الهوية، الأدب، التحليل النفسي، اضطراب ما بعد الصدمة، الصدمة، الخيال الفيكتوري

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By