المرتكزات الإيديولوجية في شعر محمد مصطفى الغماري
Date
2025-11-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
المركز الجامعي مغنية
Abstract
إنَّ العمل الأدبي لا بد أن ينطوي على موقفٍ أو تجربةٍ معينة ينقلها لنا الأديبُ مُستلهماً أفكاره وملونا
إياها بمعتقداته وإيديولوجيا الشخص تتغير وتتحول بشكل كبير مع مرور الوقت وقد تتعارض فيما بينها تبعاً
لموقف الإنسان وتأثره بالظروف المحيطة به. فالشاعرُ ابنُ أفكاره وثقافته ومعتقداته ونوازعه، ينطلق منها
ويتشكل من خلالها ويمثلها بوعي أو دون وعي.
ومنذ بداية الوعي القومي بالجزائر، كان البعد الإسلامي جوهر الانتماء؛ فلا وطنية دون عمق عربي، ولا
قيمة لعروبة دون إسلام، فهو ثلاثي مقدس وتبقى العقيدة جوهر الانتماء الحضاري وهي التي جعلت للأمة
هوية واضحة المعالم. فالعروبة والإسلام وجهان لعملة واحدة ويبقى الإسلامُ مقوماً أساسياً في الفكر
الجزائري
أما الشاعر مصطفى الغماري، فقد سيطر الإيمان بالله على قلبه لدرجة أنه لم يكن يبالي بالموت في
سبيله، وهذا ما يعكس صدق عاطفته التي تعبر عن حقيقة المؤمن الذي لا يشغل باله سوى حب الله، فقد
وجد الشاعرُ في القرآن الكريم كل ما يحتاج إليه من تنظيمات وتشريعات لمعالجة مشاكل الحياة على
اختلافها.
وتتميز تجربة مصطفى الغماري بتوجه فكري يناشد الحقيقة ويملأ الوجود يتجلى ذلك في افتخار
شاعرنا بعقيدته التي جعلت الإنسان المسلم قادراً على أن يقدم للإنسانية نوراً يبدد ظلمات حياتهم.
Summary
A literary work necessarily entails a specific perspective or experience, which the
author transmits, drawing inspiration from their intellectual framework and imbuing it with
their personal beliefs. An individual's ideology is subject to significant evolution and
transformation over time, and may exhibit internal contradictions contingent upon their
shifting stances and susceptibility to prevailing circumstances. The poet, therefore, is
fundamentally a product of their ideas, cultural background, beliefs, and inclinations; they
emanate from, are molded by, and represent these elements, whether consciously or
unconsciously.
Since the inception of national consciousness in Algeria, the Islamic dimension has
been central to the concept of belonging. Nationalism was perceived as inseparable from Arab
identity, and Arab identity, in turn, was considered incomplete without Islam, forming a
conceptual triad often deemed sacred. Religious creed thus remains the cornerstone of
civilizational belonging, providing the nation with a distinct and well-defined identity.
Consequently, Arabness and Islam are frequently viewed as intrinsically linked facets of a
single identity, with Islam persisting as a foundational element within Algerian thought.
Regarding the poet Mustafa Al-Ghoumari, his work is characterized by a profound
faith in God, reportedly reaching a degree where martyrdom in His cause was met with
indifference. This reflects the perceived sincerity of his devotion, articulating the perspective
of a believer whose primary focus is divine love. Al-Ghoumari evidently found within the
Holy Quran a comprehensive framework of principles and regulations sufficient to address
the diverse challenges of life.
Mustafa Al-Ghoumari's literary experience is distinguished by an intellectual
orientation directed towards seeking ultimate truth and imbuing existence with meaning. This
is manifested in the poet's expressed pride in his faith, which he believed empowered the
Muslim individual to offer humanity spiritual enlightenment capable of dispelling the
obscurities of their lives.
Description
Keywords
Thought, Dimension, Poetry, Literature, Symbol, Manifestation, الفكر،البعد،الشعر،الادب،الرمز،التجلي