ماستر

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/26

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 713
  • Thumbnail Image
    Item
    النقد النسوي من منظور محمد معتصم من خلال كتابه "المرأة والسرد"
    (2024-06-23) بوكراع موسى
    Study summary: The research aims to shed light on from the perspective of male criticism based on the book Women and Narrative by Muhammad Moatasem. It has been shown that the woman writer did not limit her writings to addressing personal issues related to the body and female identity, but rather extended them to expressing various social and humanitarian issues according to a feminine perspective. الملخص: يهدف البحث إلى تسليط الضوء على النقد النسوي من منظور النقد الذكوري اعتمادا على كتاب " المرأة والسرد لمحمد معتصم، فقد تبيّن أن المرأة الكاتبة لم تحصر كتاباتها في معالجة القضايا الذاتية ذات الصلة بالجسد والهوية الأنثوية بل تعدّها إلى التعبير عن مختلف القضايا الاجتماعية والإنسانية وفق منظور أنثوي
  • Thumbnail Image
    Item
    استراتيجيات تقويم جودة التّعليم -السّنة الخامسة الابتدائيّة أنموذجا-
    (2024-06-27) عائشة بن عودة
    Abstract: This study aims to shed light on the issue of evaluating and evaluating the learner’s work in light of quality assurance, through some new strategies adopted in the primary stage. Perhaps the purpose of applying these strategies is to examine the results and analyze them in order to know whether they work to develop the quality of the educational process. الملخــــــــص: تهدف هذه الدّراسة إلى تسليط الضّوء على قضية تقيّيم و تقويم أعمال المتعلّم في ضوء ضمان الجودة و ذلك عبر بعض الاستراتيجيات الجديدة المعتمدة في الطّور الابتدائي . ولعلّ الغاية من تطبيق هذه الاستراتيجيات هي الوقوف عند النّتائج و تحليلها من أجل معرفة إذا كانت تعمل على تطوير جودة العملية التّعليمية
  • Thumbnail Image
    Item
    القيم الإنسانية في رواية الإعصار والمئذنة لعماد الدين الخليل
    (2024-06-27) امبارك محمد
    Abstract: The Islamic literature is the ultimate literature for the universe, life, and human beings according to the right Islamic perspective The novel is one of the most important genres of literature, it is used to by the novelists to describe their pains, hope, the Islamic and the human cases. Many novelists succeeded to convey their own social and human cases in committed, an honest way; among them, we find ‘’ Imad Dine Khalil ‘’ who considered the literature as an artistic creative description, this; the novel ‘’ Al Isar wa Al Miidana ‘’ is one of the iconic creative works that represents the main noble human values. الملخص: الأدب الإسلامي هو الأدب الشامل للكون والحياة والإنسان وفق التصور الإسلامي الصحيح، والرواية لون من ألوان هذا الأدب اتخذها الأديب للتعبير عن أمال وآلام وقضايا الأمة الإسلامية خاصة والإنسانية عامة. وقد أبدع العديد من الروائيين في نقل قضاياهم وقضايا مجتمعهم وأمتهم على الوجه الصحيح الملتزم الصادق ومن بين هؤلاء نجد "عماد الدين خليل" الذي بعد الأدب في نظره تعبيرا فني إبداعي وتعد روايته "الإعصار والمئذنة "أحد أيقوناته الإبداعية التي جسد فيها بإخلاص جملة من القيم الإنسانية النبيلة.
  • Thumbnail Image
    Item
    تمثلات الذات المأزومة في رواية عزازيل ليوسف زيدان _مــــــــقــــــاربة نـــــفـــــسيــــــــــة_
    (2024-06-24) لزرق حسام الدين
    Abstract: This research aims to pursue the topic of the crisis self in the Arabic novel, and this study was able to reveal its representations through analysis of the narrative structure, as well as from the characters employed by Youssef Zidane, to convey his ideology and his position on some common ideas and visions in his society, especially those related to the crisis and Westernization of its types, to conclude In conclusion, the subject of the self, the crisis, and literature are in a direct, complementary relationship. ملخّص البحث: يهدف هذا البحث إلى ملاحقة موضوع الذات المأزومة في الرواية العربية، واستطاعت هذه الدّراسة الكشف عن تمثلاتها عبر تحليل البنية السردية وكذا انطلاقا من الشخصيات التي وظفها يوسف زيدان، لتمرير إيديولوجيته وموقفه من بعض الأفكار والرؤى الشائعة في مجتمعه لا سيما تلك المرتبطة بالأزمة والتغرب بأنواعه، لنخلص ختاما إلى أنّ موضوع الذات والأزمة والأدب في علاقة طردية تكاملية.
  • Thumbnail Image
    Item
    مرســــــــــــــــــــــــــى بن مهيـــــــــــــــــــــــــــــــدي– دراسة طوبونيمية -
    (2024-06-20) بختاوي حنان
    Summary: This research aims to highlight the importance of toponymy, which intersects with various sciences within the field of applied linguistics. Accordingly, our topic is titled "(Marsa Ben M'hidi: A Toponymic Study)," through which we intended to conduct a toponymic study of the Marsa Ben M'hidi area in order to highlight all that it encompasses on all levels, including its specific lexical terminology. الملخّص: يهدف هذا البحث إلى ابراز أهمية علم الطوبونيميا التي تتقاطع مع علوم شتى تجمع في تخصص اللسانيات التطبيقية وعليه جاء موضوعنا بعنوان (مرسى بن مهيدي دراسة طوبونيمية) والذي أردنا من خلاله إقامة دراسة طوبونيمية لمنطقة مرسى بن مهيدي بغية إبراز كل ما تزخر به على جميع الأصعدة بما في ذلك المعجم اللغوي الخاص. .
  • Thumbnail Image
    Item
    القيم التّربويّة واللّغوية في الكتاب المدرسي - السّنة الثّالثة الابتدائيّة أنموذجا –
    (2024-06-27) اوجامع حفيظة
    Abstract: Values have a significant impact on both a person's life and society. This value helpshim to formhispersonalitybecause the progress of societiesislinked to adherence to values. It must beconsolidated in the child'spsyche. This iswhat the educational system seeks to achieve in itstextbooksdirected to children, throughpurposefuleducationaltextsthataddress in their content a differenteducational values : social, religious, theoretical... The aimis to instill good, noble foundations and principles in the child'spsyche. For example the Arabiclanguagetextbook for the thirdyear of primaryeducation, whichcontained a set of theseeducational values, in ourresearchwetried to extractit, identifyingtheir types and the presence of some of them more thanothers, also the absence or neglect of others. The process isaccomplished by describing and analyzing the values contained in the texts, theirreplication, and the level of interest in them. 1- الملخّص بالعربية: تلعب القيّم دورا فعالا في حياة الفرد والمجتمع حيث تعمل على تكوين شخصيّته، ولأنّ رقيّ المجتمعات مرتبط بالتّمسك بالقيّم، لابدّ من غرسها وترسيخها في نفسيّة الطّفل، وهذا ما تسعى إليه المنظومة التّربوية في كتبها المدرسيّة الموجّهة للطّفل من خلال نصوص تربويّة هادفة تطرّقت في محتواها إلى مجوعة من القيّم التّربوية المختلفة: اجتماعيّة، دينيّة، نظريّة...، ذات أسس ومبادئ حميدة ونبيلة، تهدف إلى غرسها في النّاشئة، ومن أمثلة ذلك كتاب اللغة العربية للسّنة الثالثة الابتدائية الّذي حوى مجموعة من هذه القيّم التّربوية، واشتغلنا في بحثنا على استخراجها، محدّدين أنواعها وحضور بعضها بشكل مكثّف عن غيرها في ظلّ غيّاب أخرى أو إهمالها ، وذلك باعتماد وصف هذه القيّم ضمن النّصوص، وتحليلها وتكرار ورودها، ودرجة الاهتمام بها.
  • Thumbnail Image
    Item
    فاعليّة استعمال الخريطة الذّهنية في تعلّم المقاييس اللّغوية
    (2024-06-20) مقبول اكرام
    Summery: This study aims to verify the effectiveness of using mind maps in learning Linguistics modules in general, and Applied Linguistics module in particular, for First Year Master’s students, at the Department of Arabic Language and Literature, specializing in Applied Linguistics, at University Centre of Maghnia, using the questionnaire tool to verify the desired goal. Our study ended with a set of results, most notably: the adoption of the mental map strategy by a significant group of First Year Master’s students, specializing in applied linguistics, in the Department of Arabic Language and Literature, at Maghnia University Centre, emphasizing its positive role and effectiveness in facilitating the process of learning Linguistic modules in general. Applied Linguistics module was chosen as a sample for our study in particular. الملخّص: تهدف هذه الدّراسة إلى التحقق من مدى فاعلية الخريطة الذهنيّة في تعلم المقاييس اللّغوية بشكل عام، ومقياس اللّسانيات التطبيقيّة بوجه خاص، عند طلبة السّنة الأولى ماستر، بقسم اللّغة والأدب العربي، تخصص لسانيات تطبيقيّة، بالمركز الجامعي-مغنية-، مستعملين أداة الاستبانة للتحقّق من الهدف المبتغى. وانتهت دراستنا هذه بمجموعة من النّتائج أبرزها: اعتماد فئة معتبرة من عيّنة طلبة السّنة أولى ماستر، تخصص لسانيات تطبيقيّة، بقسم اللّغة والأدب العربي، بالمركز الجامعي-مغنية-، على إستراتيجيّة الخريطة الذهنيّة، مؤكدين على دورها الإيجابي ونجاعتها في تسهيل عمليّة تعلّم المقاييس اللّغوية، بما أفضى إلى تحصيلهم الجيّد في امتحانات المقاييس اللّغوية بشكل عام، ومقياس اللّسانيات التطبيقيّة المختار كعيّنة لدراستنا بوجه خاص.
  • Thumbnail Image
    Item
    الإغتراب في رواية "خرائط لشهوة اللّيل " لبشير مفتي
    (2024-06-24) طهراوي توفيق
    • • summary: • This study aims to reveal the characteristics of alienation in the novel “Maps for Night Lust” by Bashir Mufti as a phenomenon closely related to human existence. It was reflected in literature in general and the novel in particular. This term received great attention in the field of literary studies, whether by the West or the Arabs. • The research touched on a definition of the term alienation. Some see it as homesickness, while others see it as a psychological state, which is the individual’s separation from himself and his community, in addition to the view of the Arabs and the West on this phenomenon. • He also talked about the aesthetics of alienation, which are represented in its manifestations, its causes, its types...and finally, a conclusion that included the most important results, including: • Alienation has wide and varied meanings and connotations, as it has many, including self-social and political alienation... • The novel embodied the manifestations of alienation through its recording of the suffering of the characters. • ملخص المذكرة: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن سمات الاغتراب في رواية "الخرائط لشهوة الليل" لبشير مفتي باعتباره ظاهرة لصيقة بالوجود إنساني انعكست على الأدب بصفة عامة وعلى رواية بصفة خاصة وقد حظي هذا المصطلح باهتمام الكبير في مجال الدراسات الأدبية سواء من طرف الغرب أو العرب تطرق البحث إلى تعريف بمصطلح الاغتراب فبعض يرى أنه الحنين إلى الوطن والبعض الآخر أنه حالة نفسية وهو انفصال الفرد عن ذاته ومجتمعه بالإضافة إلى نظرة العرب والغرب على هذه الظاهرة، أيضا تحدث عن جماليات الاغتراب والتي تمثلت في مظاهره .أسبابه أنواعه .....وفي الأخير خاتمة ضمت أهم النتائج منها: • - الاغتراب معاني ودلالات واسعة ومتنوعة كما له عديدة منها للاغتراب الذاتي الاجتماعي السياسي... - جاءت الرواية مجسدة لمظاهر الاغتراب من خلال تسجيلها لمعاناة الشخصيات.
  • Thumbnail Image
    Item
    صـعوبات تعـلّم الـنحو العـربي في الطّـور الابتدائي - السّنة الرّابعة أنموذجا -
    (2024-07-02) عاشور غبد القادر
    Reseach summrry : Arabic grammar education is one of the subject of concern to the educational family ,This is of great importance in adjusting the tongue and preserving the pens from falling into the line , the latter has some problems and difficultues both for the teacher and for the learner, therefor ,the study focused on the issue of" the difficulty of teaching Arabic grammar in primary schools for- fourth year- " their theoretical and applied parts in trying to uncover the most important difficulties impeding grammatical base acquisition with an attempt to provide solutions that will dissipate and facilitate Arabic style education , especially in elementary schools ملخّص الدّراسة: يعدّ تعليم النّحو العربي من بين المواضيع المهمة التّي تشغل الأسرة التّربوية ، وهذا لما له من أهمية كبيرة في ضبط اللسان وصون الأقلام من الوقوع في الخطأ ، حيث أصبح هذا الأخير يعاني من بعض المشاكل والصّعوبات سواء بالنسبة للمعلّم أو المتعلّم ، لهذا انصبّت الدراسة حول موضوع "صعوبات تعلّم النّحو العربي في الطّور الابتدائي – سنة رابعة أنموذجا – " بجزأيها النظري والتطبيقي في محاولة الكشف عن أهم الصّعوبات التّي تعرقل اكتساب القاعدة النّحوية مع محاولة تقديم حلول تذلّل وتيسر تعليم النحو العربي وبالأخص في المدارس الابتدائية .
  • Thumbnail Image
    Item
    إستراتيجيّة التّعلّم النّشط للطّور المتوسّط -السّنة الأولى متوسّط أنموذجاً-
    (2024-06-24) حماد خالدة
    الملخص تتناول هذه الدّراسة إستراتيجية التّعلم النّشط للطّور المتوسّط - السّنة الأولى متوسّط أنموذجاً – لتحديد أهمّية هذه الاستراتيجية في التّحصيل الدّراسي، خصوصاً لتسهيل وتبسيط مادّة القواعد النّحويةّ على المتعلّمين، وذلك بإجراء دراسة ميدانيّة على عيّنة من الأساتذة في بعض المتوسّطات. Abstract This study deals with the active learning strategy for the middle school level, with a focus on the first year of middle school, to determine the importance of this strategy in academic achievement. Specifically, it aims to facilitate and simplify the subject of grammar for learners by conducting a field study with a sample of teachers from several middle schools.