دكتوراه
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/21
Browse
Item تـحـلـيـل مـتـعـدد الأبـعـاد لـلـجـاهـزية الـرقـمـيـة في مـؤسـسات الـتـعـلـيـم العـالـي والـبـحـث الـعـلـمي الـجـزائـريـة(2024-02-19) زين محمدالملخص : مع التقدم التكنولوجي السريع، أصبح التحول الرقمي ضروريًا لنجاح مؤسسات التعليم العالي. تهدف هذه الدراسة إلى تقييم الجاهزية الرقمية لمؤسسات التعليم العالي والبحث العلمي الجزائرية، مع التركيز على استعدادها لتبني الحلول الرقمية في عملياتها التعليمية والإدارية.اعتمدت الدراسة على نهج مختلط، بما في ذلك المقابلات النوعية ومراجعة الأدبيات لتحديد المتغيرات، بالإضافة إلى التحليل الكمي للبيانات التي تم جمعها من 1212 مشاركًا باستخدام نمذجة المعادلات الهيكلية(SEM) . تم تحليل تأثير المتغيرات " البنية التحتية والمهارات الرقمية ودعم الإدارة والإستعداد للتغيير" ، بالإضافة إلى دور "التعلم الإلكتروني والمكتبة الإلكترونية والإدارة الإلكترونية " كمتغيرات وسيطة.أظهرت النتائج أن البنية التحتية والمهارات الرقمية ضرورية لتعزيز الجاهزية الرقمية، في حين يلعب دعم الإدارة العليا والإستعداد المؤسسي للتغيير دورًا حاسمًا في تسهيل التحول الرقمي. كما تساهم المتغيرات الوسيطة في تحسين مستوى الجاهزية الرقمية.تساهم هذه الدراسة من خلال اقتراح إطار عملي لتقييم وتعزيز الجاهزية الرقمية، وتمكين صناع السياسات والإداريين من تطوير استراتيجيات لتحسين البنية التحتية، وتنمية المهارات، ودعم التكيف مع التغيرات الرقمية، وبالتالي دعم التكامل الرقمي الناجح في التعليم العالي. Abstract With the rapid technological advancement, digital transformation has become essential for the success of higher education institutions. This study aims to assess the digital readiness of Algerian higher education and scientific research institutions, focusing on their readiness to adopt digital solutions in their educational and administrative processes.The study adopted a mixed approach, including qualitative interviews and literature review to identify variables, in addition to quantitative analysis of data collected from 1212 participants using structural equation modeling (SEM). The impact of variables such as infrastructure, digital skills, management support, and readiness for change was analyzed, in addition to the role of e-learning, e-library, and e-administration as mediating variables.The results showed that infrastructure and digital skills are essential for enhancing digital readiness, while senior management support and institutional readiness for change play a crucial role in facilitating digital transformation. The mediating variables also contribute to improving the level of digital readiness.This study contributes by proposing a practical framework for assessing and enhancing digital readiness, enabling policy makers and administrators to develop strategies to improve infrastructure, develop skills, and support adaptation to digital changes, thus supporting successful digital integration in highereducation