دكتوراه
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/21
Browse
Item أثر إدارة العلاقة مع الزبائن على تنافسية المؤسسات البنكية : دراسة حالة مجموعة من البنوك العمومية بولاية تلمسان(2024-06-13) بن حامد سيدي محمدالملخص : تعتبر إدارة العلاقة مع الزبائن منا لاستراتيجيات الحديثة التي تساعد المؤسسات على إدارة تفاعلاتها مع زبائنها من خلال تتبع معلوماتهم و التعرف على رغباتهم و احتياجاتهم و العمل على تلبيتها من أجل تحسين وتقوية العلاقة معهم و كسب رضاهم وولائهم و الرفع من قدراتها التنافسية خاصة في ظل بيئة العمل الحديثة الديناميكية و الشديدة التنافسية. وعليه تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مدى أهمية تبني المؤسسات البنكية الجزائرية لإدارة العلاقة مع الزبائن كمنهج تسويقي حديث، و التعرف على تأثير هذه الأخيرة على تنافسية المؤسسات البنكية الجزائرية . ثم تصميم وتوزيع استبيان على عينة مكونة من 1000 زبون من زبائن البنوك العمومية الجزائرية بولاية تلمسان و تم تحليل بيانات باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS2 . و توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن البنوك التجارية العمومية بولاية تلمسان تتبنى إدارة العلاقة مع الزبائن كنهج تسويقي حديث، و وجود علاقة تأثير ايجابية لإدارة العلاقة مع الزبائن على تنافسية البنوك التجارية العمومية بولاية تلمسان. Abstract : Customer Relationship Management (CRM) is a modern strategy that helps organizations manage their interactions with their customers by tracking their information, identifying their wants and needs, and working to meet them in order to improve and strengthen their relationships with them, gain their satisfaction and loyalty, and increase their competitive capabilities, especially in the context of the modern dynamic and highly competitive business environment. Therefore, this study aims to highlight the importance of Algerian banking institutions adopting CRM as a modern marketing approach, and to identify the impact of the latter on the competitiveness of Algerian banking institutions. A questionnaire was designed and distributed to a sample of 1,000 customers of Algerian public banks in the province of Tlemcen, and the data was analyzed using the SPSS25 statistical program. This study reached a number of findings, the most important of which are that public commercial banks in the province of Tlemcen adopt CRM as a modern marketing approach, and that there is a positive impact relationship of CRM on the competitiveness of public commercial banks in the province of Tlemcen.