ماستر (حقوق)
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/14
Browse
7 results
Search Results
Item المسؤولية الإدارية عن الأخطاء الطبية(University Centre of Maghnia, 2023-07-02) شريف بشرى; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدالملخص ترتكز هذه الدراسة على تبيان أساس وشروط نظام التعويض عن الأخطاء الطبية المرتبطة بالأعمال الطبية الصادرة عن المرافق الصحية العمومية ، وذلك دون الأعمال العلاجية والإدارية من حيث أنها مسؤولية تقوم على أساس الخطأ ، والتي يشترط فيها توافر ثلاثة أركان وهي الخطأ الضرر والعلاقة السببية وانطلاقا من كون هذه المسؤولية هي نظرية قضائية بالدرجة الأولى ، فقد ركزت الدراسة على تبيان كل من القضاء الإداري الفرنسي والجزائري ، من إقرار هذا النوع من المسؤولية ، وذلك باستنباط القواعد التي تحكم التعويض عن الأضرار الناجمة عن الأخطاء الطبية من الاجتهادات القضائية الصادرة عن القضائية Resume: Cette étude vise à clarifier les fondements et les conditions du système d'indemnisation des erreurs médicales liées aux actes médicaux effectués par les établissements de santé publics, à l'exclusion des actes thérapeutiques et administratifs, car ils sont fondés sur la responsabilité pour faute. Cette responsabilité nécessite la présence de trois éléments : la faute, le préjudice et un lien de causalité. Étant donné que cette responsabilité relève principalement d'une théorie judiciaire, l'étude se concentre sur l'explication de la reconnaissance de cette responsabilité par les tribunaux administratifs français et algériens. Elle le fait en déduisant les règles régissant l'indemnisation des dommages résultant d'une erreur médicale des précédents judiciaires. Abstract: This study aims to clarify the foundation and conditions of the medical malpractice compensation system related to medical acts performed by public healthcare facilities, excluding therapeutic and administrative acts, as they are based on liability for fault. This liability requires the presence of three elements: fault, harm, and a causal relationship. Since this liability is primarily a judicial theory, the study focuses on explaining both French and Algerian administrative courts' recognition of this type of liability. It does so by deriving the rules governing compensation for damages resulting from medical malpractice from judicial precedents.Item مسؤولية الإدارة عن الأضرار الناجمة بفعل التجمعات والتجمهرات(University Centre of Maghnia, 2023-07-03) معرف جيهان; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدالملخص: تستعرض هذه الدراسة مسؤولية الإدارة عن الأضرار الناجمة عن التجمعات والتجمهرات باعتبارها إحدى المجالات الهامة التي أقر فيها القضاء الإداري بحق المضرور في الحصول على التعويض على أساس نظرية المخاطر وبالتحديد نظرية المخاطر وباعتبار هذا النوع من المسؤولية يقوم على مجرد تحقق ركن الضرر وربطه بالنشاط الإداري الضار دون الحاجة إلى إثبات خطأ بجانب الإدارة فقد وضع القضاء الإداري قواعد عامة وأخرى خاصة، لإقرار مسؤولية الإدارة بفعل التجمعات والتجمهرات بحيث لا تقوم مسؤولية الإدارة في مثل هذه الحالات إلا إذا كان الضرر الناجم عن التجمعات والتجمهرات ضررا خاص وجسيم، وهي مسؤولية لا تعفو منها الإدارة إلا في حالة القوة القاهرة أو خطأ المضرور Résumé Cette étude passe en revue la responsabilité de l'administration pour les dommages résultant des rassemblements et rassemblements comme l'un des domaines importants dans lesquels la justice administrative a reconnu le droit des lésés à obtenir réparation sur la base de la théorie du risque, en particulier la théorie du risque. Considérant que ce type de responsabilité repose sur la simple vérification de l'élément de dommage et son rattachement à l'activité administrative dommageable sans qu'il soit nécessaire de prouver une erreur de l'administration, la justice administrative a établi des règles générales et d'autres règles particulières, pour établir la responsabilité du l'administration pour l'action des rassemblements et des rassemblements, de sorte que la responsabilité de l'administration dans de tels cas n'existe que si le dommage est Le dommage causé par les rassemblements et les rassemblements est spécial et grave, et c'est une responsabilité que l'administration n'excuse pas sauf en cas de force majeure ou de la faute de la partie lésée. Abstract : This study reviews administrative liability for damages resulting from gatherings and gatherings as one of the important areas in which administrative justice has recognized the right of injured parties to obtain redress based on the theory of risk, in especially the theory of risk. Considering that this type of liability is based on the simple verification of the element of damage and its connection to the harmful administrative activity without it being necessary to prove an error on the part of the administration, administrative justice has established general rules and other special rules, to establish the responsibility of the administration for the action of gatherings and gatherings, so that the responsibility of the administration in such cases exists only if the damage is The damage caused by the gatherings and gatherings is special and serious, and it is a liability that the administration does not excuse except in cases of force majeure or the fault of the injured party.Item مسؤولية الإدارة عن الأضرار الناجمة عن استعمال الأسلحة النارية(University Centre of Maghnia, 2023-07-03) مراد عبد الباسط; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدملخص: ترتكز هذه الدراسة على تبيان الأساس والقواعد التي تحكم مسؤولية الإدارة عن الاضرار الناجمة بفعل استعمال الأسلحة النارية، من حيث أنها مسؤولية تقوم على أساس المخاطر تنعقد بموجبها مسؤولية مرفق الشرطة دون حاجة المضرور إلى إثبات الخطأ إما لكونه معدوما أو مجهولا فهي مسؤولية موضوعية تتقرر عن مجرد تحقق الضرر وإمكانية ربطه مع النشاط الضار. ونظرا لكون هذا النوع من المسؤولية فهي نظرية قضائية بالدرجة الأولى فقد ركزت هذه الدراسة على تبيان موقف كل من القضاء الإداري الفرنسي والجزائري من أضرار مسؤولية الإدارة عن الأضرار الناجمة بفعل استعمال الأسلحة النارية، واستنباط القواعد العامة وكذا الخاصة التي تحكم هذه المسؤولية من خلال الاجتهادات القضائية الصادرة عن القضائيين Abstract: This study aims to clarify the basis and rules governing the liability of administration for damages resulting from the use of firearms.It is a liability based on the principle of risk, where the responsability of the police authority is established without the need to prove fault, whether it is non- existent or unknown It is an objective liability détermined by the mere occurrence of harm and its possible connection to harmful administrative activity.given that this type of liability is primarimly a judicial theory, this study focuses on presenting the stance of both the french and algerian administrative cours regarding the damages arising from the administration s liability for damages resulting from the use of firearms. It also derives the général and specific rules governing this liability through judicial précédents issued by judges. Résumé: Cette étude vise à clarifier les fondements et les règles régissant la responsabilité de l administration pour les dommages causés par l utilisation d armes à feu. Il s agit d une responsabilité basée sur le principe du risque, où la responsabilité de l autorité policière est établie sans qu il soit nécessaire de prouver une faute, qu elle soit inexistante ou inconnue. Il s agit d une responsabilité objective déterminé par la simple survenance d un préjudice et sa possible connexion avec une activité administrative dommageable.étant donné que ce type de responsabilité relève principalement de la position des juridication administratives françaises et algérienne concernant les dommages découlant de la responsabilité de l administration pour les dommages causés par l utisation d armés à feu. Elle tire également les règles générales et spécifiques régissant cette responsabilité à partir des précédents judiciaires rendus par les juges.Item التحقيق في الدعوى الإدارية(University Centre of Maghnia, 2025-06-30) بلخير إلهام; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدالملخــــــص: يعتبر التحقيق في الدعوى الإدارية مرحلة إجرائية وأساسية أمام القضاء الإداري، كون يهدف إلى كشف حقيقة واقعة معينة. وهذا راجع الدور الإيجابي الذي يلعبه القاضي المقرر الذي يعينه رئيس تشكيلة الحكم إلى جانب دور محافظ الدولة من أجل تقديم التماساته، حيث يظهر الدور المنوط للقاضي الإداري ابتداء من افتتاح التحقيق والسير فيه إلى غاية نهايته، ونظرا لأهمية التحقيق في الدعوى الإدارية منح المشرع الجزائري القاضي المقرر وسائل وتدابير تحقيقية مختلفة ومتنوعة كالوسائل مباشرة مثل سماع الشهود وغيرها من وسائل إما وسائل غير مباشرة كالخبرة ... لكن رغم مكانة التي يتميز بها التحقيق في الدعوى الإدارية إلا أنه قد يتعرض إلى عوارض أثناء سيره في الدعوى سواء كانت عوارض غير منهية التحقيق كالتدخل وطلبات مقابلة أو عوارض منهية التحقيق كالادعاء بالتزوير والتنازل Résume : L’instruction d’une affaire administrative est considérée comme un étape procédurale et fondamentale devant la justice administrative, car elle vise à découvrir une réalité factuelle spécifique. Cela est dû au rôle positif joué par le juge rapporteur, qui est nommé par le chef de la formation dirigeante, en plus du rôle du gouverneur de l’état afin de présenter ses requetés, car le rôle attribué au juge administratif apparaît le début de l’enquête et son déroulement jusqu’à sa fin. Compte tenu de l’importance de l’enquête dans le dossier administratif, le législateur Algérien a accordé au juge rapporteur des moyens directs comme l’audition de témoins et autres, et des moyens indirects comme l’expertise cependant, malgré le statut de l’enquête que distingue l’enquête dans le cas administratif, il peut toutefois être exposé à des obstacles au cours du déroulement de l’affaire, qu’il s’agisse d’obstacles qui ne mettent pas fin l’enquête, comme l’intervention et les demandes de réunion, ou d’obstacles l’intervention et les demandes de réunion, ou d’obstacles qui mettent fin à l’enquête, comme les allégations de faux et de renonciation. Abstract : The investigation of the adminstrative case is considered a procedural and essential stage before the adminstrative judiary, as it seeks to uncover a specifs factul reality. This is due to the positive role played by the reporting judge, who is appointed by the head of the ruling formation, in addition to the role of the state governor in order to present his petitions, and the role assigned to the administrative judge appears form the opening of the investigation and its progress until its conclusion in the administrative case the Algerian legislateur granted the diverse investigative methods such as direct means such as hearing witnesses and others, and direct means such as expertise, but despite the position that distinguishes the investigation in the administrative lawsuit, except however, he may be exposed to obstacles during the course of the administrate case, whether they are obstacles that do not end the investigation, such as intervention and requests for a meeting, or obstacles that end the investigation, such as claims of forgery and waiver.Item طرق إبرام الصفقات العمومية في ضوء قانون 23-12(University Centre of Maghnia, 2025-06-29) إماني نادية; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدملخص المذكرة : خلاصة القول أن أحكام القانون 23 – 12 ، المحدد للقواعد العامة لصفقات العمومية جعلت طلب العوض قاعدة عامة لإبرام الصفقات العمومية و هو يلزم المصلحة المتعاقدة باختيار المتعامل المتعاقد الذي يقدم أحسن عرض من حيث المزايا الاقتصادية ، مع احترام المبادئ التي نصت عليها المادة 05 منه ، اذ فسح المجال للمصلحة المتعاقدة باختيار النمط المناسب لها حسب ظروف كل عملية تعاقدية و ذلك بالنص على أشكال طلب العروض و هي طلب العروض المفتوح ، طلب العروض مع اشتراط قدرات دنيا ، طلب العروض المحدود ،المسابقة ، و هذا بإتباع إجراءات معينة أثناء الابرام . كما اعتمد التفاوض بشكليه التفاوض المباشر ، و التفاوض بعد الاستشارة كاستثناء لابرام الصفقات العمومية ، و هي حالات مذكورة على سبيل الحصر في المواد 41 و 42 من قانون السالف الذكر . Memorandum Summary: In summary, the provisions of Law 23-12, which sets the general rules for public procurement, make the request for compensation a general rule for concluding public procurement contracts. It obliges the contracting authority to select the contracting operator that offers the best offer in terms of economic advantages, while respecting the principles stipulated in Article 5 thereof. It allows the contracting authority to choose the appropriate method according to the circumstances of each contracting transaction by stipulating the forms of the request for proposals, namely open requests for proposals, requests for proposals with minimum capacity requirements, limited requests for proposals, and competitions. This is done by following specific procedures during the conclusion. It also adopts the two forms of negotiation: direct negotiation and negotiation after consultation, as an exception for concluding public procurement contracts. These cases are mentioned exclusively in Articles 41 and 42 of the aforementioned law.Item مسؤولية الإدارة عن الأضرار الناجمة عن عدم تنفيذ الأحكام القضائية(University Centre of Maghnia, 2023-06-20) بن عياد نبيلة; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدالملخص تتناول هذه المذكرة موضوع مسؤولية الإدارة عن الأضرار الناجمة عن عدم تنفيذ الأحكام القضائية، الذي يعتبر منالمسائل الهامة وذلك من خلال علاقته بأهم مبدأ دستوري، تقوم عليه الدولة الحديثة ودولة القانون وهو مبدأ المشروعية، وإنعدم تنفيذ أحكام القضاء من طرف الإدارة يعتبر عمل غير مشروع يترتب عنه مسؤوليتها عل أساس الخطأ، أما إذا كان مبرٍّرالإدارة هو استحالة التنفيذ لأسباب تتعلق بالمصلحة العامة والمحافظة على النظامالعام، فمسؤوليتها تقوم على أساس مبدأمساواة أمام الأعباء العامة.ويفرض هذا المبدأ ضرورة تعويض المحكوم له عن الأضرار التي تلحقه جرّاء عدم التنفيذ تأسيسا علىالمسؤولية غير الخطئية، ومردّ ذلك أن الامتناع يقع لفائدة الجماعة، في حين يتحمل المحكوم له ضرر الامتناع، وفي ذلك إخلالواضح بمبدأ المساواة أمام الأعباء العامة. Résumé Cette thèse traite de la question de la responsabilité de l'administration pour les dommages résultant de la non-exécution des décisions judiciaires, qui est considérée comme une question importante en raison de sa relation avec le principe constitutionnel le plus important sur lequel l'État moderne et l'État de droit sont fondés, qui est le principe de légalité, et que la non-exécution des décisions de justice par l'administration est considérée comme un acte illégal dont elle est responsable sur le fondement d'une erreur, Mais si la justification de l'administration est l'impossibilité d'exécution pour des raisons liées à l'intérêt public et la préservation de l'ordre public, sa responsabilité est fondée sur le principe d'égalité devant les charges publiques. Le refoulement est au profit du groupe, tandis que le condamné supporte le mal du refus, et c'est une violation manifeste du principe d'égalité devant les charges publiques. Abstract This dissertation deals with the issue of the administration's responsibility for damages resulting from the non-implementation of judicial rulings, which is considered an important issue through its relationship to the most important constitutional principle on which the modern state and the rule of law are based, which is the principle of legality, and that failure to implement judicial rulings by the administration is considered an illegal act for which it is responsible on the basis of error, But if the justification of the administration is the impossibility of execution for reasons related to the public interest and the preservation of public order, then its responsibility is based on the principle of equality before public burdens. Refrainment is for the benefit of the group, while the convict bears the harm of refusal, and this is a clear violation of the principle of equality in front of public burdens.Item مسؤولية الادارة عن أعمال الضبط الاداري(University Centre of Maghnia, 2021-10-10) بوزي إيمان; تحت إشراف الأستاذ بوزيدي خالدسنستعرض في هذه الدراسة مسؤولية الإدارة عن أعمال الضبط الإداري،من حيث الخطأ كأساس لقيام مسؤولية الإدارة عن أعمال الضبط الإداري،ومن حيث كذلك نظرية المخاطر كأساس لقيام مسؤولية الإدارة عن أعمال الضبط الإداري. Abstrait: Dans cette étude, nous examinerons la responsabilité administrative pour le travail de police administratif, en matière de faute, comme base pour établir la responsabilité administrative pour le travail de police administratif, et en ce qui concerne la théorie du risque comme base pour établir la responsabilité administrative du travail de police administratif. Abstract : In this study, e will review the administrative responsibility for the work ok administrative police, in term of fault as a basis for establishing the administrative responsibility for the work of administrative police, and risk theory as a basis for establishing administrative responsibility for the administrative police work.