قسم اللغة الانجليزية
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/12
Browse
Item تطبيق المنهج الصوتي الخطي في اكتشاف(2022-06-20) بلحسن عمارةالملخص لتحسين عملية تعليم اللغة العربية وتعلمها قامت وزارة التربية والتعليم بإصلاح المنظومة التربوية وإدخال بعض التعديلات على المناهج الدراسية. ويعد تطبيق المنهج الصوتي الخطي في تعليم اللغة العربية وتعلمها في التعليم الابتدائي أهم وأحدث منهج، بحيث وضع لمعالجة المشاكل القرائية لدى التلاميذ وتعليم القراءة وفق الطريقة المقطعية التي تهدف إلى تنشيط الخيال، وتنمية مهارات الوعي الصوتي لدى التلاميذ وتطويرها. ومن خلال هذا البحث اتضح أن أهم التوصيات التي يمكنني اقتراحها: ضرورة تدريس أسس ومهارات الوعي الصوتي الخطي في مقررات طرائق تدريس اللغة العربية عامة واكتشاف الحرف خاصة وإقامة تكوينات وندوات وإعداد أدلة للمدرسين تشرح بصورة تفصيلية مهارات الوعي الصوتي الخطي وتعطى أمثلة تطبيقية عن كيفية تدريسها وتنميتها في مرحلة الطور الأول من التعليم الابتدائي. Abstract To improve the process of teaching and learning the arabic language, the ministry of education has reformed the educational system and introduced some amendments o the curricula. The application of the linear phonemic approach in teaching and learning the arabic language in primary education is the most important and latest approch, as i twas developed to address students’ reading problems and teaching reading according to the syllabic method, which aims to activate the imagination and develop the students’ phonemic awareness skills/ Through this research, it became clear that the most important recommendations that I can suggest are necessity of teaching the faundations and skills of linear phonemic awareness in the decisions of methods of teaching arabic in general, discovering crafts in partilar, seting up formation and seminars, and preparing guides for teachers that explain in detail the skills of linear phonemic awareness and give pratical examples of how to teach and develop them in the first stage. The first stage of primary educationItem الدراسة الفنولوجية في ضوء سورة الكهف(2022-06-30) بن صايم انفال نهالSummary : Phonology or functional phonology is a large and multi-branched science, and as we mentioned earlier, it is the science that studies sounds as units with a linguistic function that differentiate between meanings, there are two section, a special section on phonological studies above syntax, which concerns the aspect of stress and intonation, the other section is the syntax, which concerns the aspect of stress phonological study or deterministic, which is concerned with silent and the last, as a point that includes everything. I did i rends a table about the differences betweenthe reading of Warsh and Hafs in surat AL-KAHF. Key words: Sura t Al-Kahf, phonology, phoneme, the stress and intonation. Laphonologie ou phonétique fonctionnelle est une science vaste et multi-branches, et comme nous l'avons mentionné précédemment, c'est la science qui étudie les sons comme des unités à fonction linguistique qui différencient les significations, il y a deux sections, une section spéciale sur les études phonologiques au-dessus de la syntaxe , qui concerne l'aspect de l'accent et l'intonation, l'autre section est la syntaxe, qui concerne l'aspect de l'étude phonologique de l'accent ou déterministe, qui concerne le silence et le dernier, comme un point qui comprend tout. J'ai fait un tableau sur les différences entre la lecture de warsh et hafs dans la sourate AL-KAHF. Les mots clés : Surat AL-Kahf , la phonologie, phonème, l’accent et intonation. Résumé La phonologie ou phonétique fonctionnelle est une science vaste et multi-branches, et comme nous l'avons mentionné précédemment, c'est la science qui étudie les sons comme des unités à fonction linguistique qui différencient les significations, il y a deux sections, une section spéciale sur les études phonologiques au-dessus de la syntaxe , qui concerne l'aspect de l'accent et l'intonation, l'autre section est la syntaxe, qui concerne l'aspect de l'étude phonologique de l'accent ou déterministe, qui concerne le silence et le dernier, comme un point qui comprend tout. J'ai fait un tableau sur les différences entre la lecture de warsh et hafs dans la sourate AL-KAHF. الملخص: إن الفونولوجيا أو علم األصوات الوظيفي هو علم كبري ومتعدد الفروع، وكما ذكرنا سابقا أنه العلم الذي يدرس الأصوات باعتبارها وحدات ذات وظيفة لغوية تفرق بني املعاين، حيث حتدد األسس العامة اليت دتيز مجيع اللغات، وسورة الكهف من السور امل ّكية واليت تتميز بوجود الظواهر الفونولوجية فيها، وقد قسمت الدراسات الفونولوجية من خلال حبثي إىل قسمني، قسم خاص بالدراسة الفونولوجية فوق الرتكيبية واليت ختص جانب النرب والتنغيم، أما القسم اآلخر فهو الدراسة الفونولوجية الرتكيبية أو القطعية والذي يهتم باألصوات الصامتة و الصائتة، ويف األخري تنقطة تشمل كل مافعلته قمت بوضع جدول حول اإلختالفات بني قراءيت ورش وحفص في سورة الكهف.Item الحاسوب في خدمة الدراسات اللغوية الإحصائية برنامج SPSS أنمودجا(2022-06-30) شنتوف زكرياءabstract : The study targets the subject of computer technologies in the service of language studies and the extent of their application to the students of the Institute of Arabic language at the University Center in maghnia, where we used the descriptive analytical method and used quantitative analysis according to the estimated statistical method to know the extent of the students own the same Institute of computer technology device. The study found important results that the researchers have computer technology devices, they have the ability to use them in the field of literary and linguistic statistical studie. Résumé : L'étude cible le sujet des technologies informatiques au service des études de langues et l'étendue de leur application aux étudiants de l'Institut de langue arabe du Centre Universitaire de maghnia , où nous avons utilisé la méthode analytique descriptive et utilisé l'analyse quantitative selon la méthode statistique estimée pour connaître l'étendue des les étudiants possèdent le même Institut d'appareils informatiques. L'étude a révélé des résultats importants selon lesquels les chercheurs disposent d'appareils informatiques, ils ont la capacité de les utiliser dans le domaine des études statistiques littéraires et linguistiques. الملخص : تستهدف الدراسة موضوع تقنيات الحاسوب في خدمة الدراسات اللغوية، ومدى تطبيقها على طلاب معهد اللغة العربية بالمركز الجامعي بمغنية، حيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي واستعّنا بالتحليل الكمي،وفقا للأسلوب الاحصائي التقديري لمعرفة مدى امتلاك الطلاب بذات المعهد لأجهزة تكنولوجيا الحاسوب. توصلت الدراسة إلى نتائج مهمة تتمثل في أن للمبحوثين أجهزة تكنولوجيا كالحاسوب يمتلكونها، لهم القدرة على استخدامها في مجال الدراسات الأدبية واللغوية الإحصائية.Item الدراما في رواية فضل الليل على النهار الياسمينة خضرة(2022-06-30) زقنوني حياةSummary : This research aims at shedding on the fact that theire is a strict link in between Drama and novel, each of them has exhanged the tricks of adapting the srtistic narration and both of them have made great efforts so as to transmit the narrative construction to the reciever in a so stressed and pitiful climate. We did try to detect the presente of Drama in the novel entitled " the favour of the night for the day" by the algerian novelist "Yasmina khadra".this through its dramatic construction by reference to its elements such as : the avent, the dialogue and the conflict, we did also explicit their the use of personality in link to both time and place by means of examples, we relate the two chapters the oritical and pratical. ملخص المذكرة: يهدف هذا البحث إلى رصد التّواشج بين الدّراما و الرّواية، فقد تبادل كلّ منهما حيل تطويع السّرد الفنّي، و تضافرت جهودهما لنقل البناء الحكائيّ إلى المتلقّي في جوّ مفعم بالتوتّر و الشّغف. كما سعينا من خلال بحثنا إلى الكشف عن تجلّيات الدّراما في رواية " فضل اللّيل على النّهار" للرّوائي الجزائريّ " ياسمينة خضرا" من خلال دراسة بنائها الدّرامي و الوقوف عند كلّ عنصر من عناصرها الدّرامية من حدث و حوار و صراع، كما فصّلنا في الشّخصية ثمّ الزّمان و المكان. و أرفقنا كلّ عنصر بالتّمثيل و التّحليل، إذ عمدنا من خلال بحثنا إلى الجمع بين الجانب النّظري و التّطبيقي في كلا الفصلين.Item Grammar Simplified for Fresh Students: First year EFL STUDENT'HANDOUT(Maghnia University Centre, 2022-07-01) RABAHI, HANANESummary The field of grammar receives the least attention in language teaching and learning, mainly for learners whose English is a second or a foreign language. EFL learners find difficulties in applying grammar rules due to the lack of good background knowledge on grammar rules, although they totally agree that grammar tells how and why to use the language. Many scholars write about grammar, but they overcomplicate it. This is why we have thought to produce this guide, aiming to facilitate as much as possible the ways and activities for our new young students. As far as the Algerian context is concerned, teachers reinforce the learners’ grammar level from middle school; however, their level is still weak due to the lack of teaching materials that suit their needs in relation to writing skills, i.e. grammar is taught separately, while it should coordinate in its teaching with modules of writing and reading. This coursebook is designed for first-year EFL students. It contains basic lectures on English grammar, including sentence patterns, articles, nouns, adjectives, adverbs, verb classes, and tenses, which provide ample guidance and practice in sentence building that pave the way for the EFL student to write effectively in the English language. It sets the main rules that can guide the student to form sentences starting from sentence elements, mainly the subject, verb, object, and complement, for the different types of sentences. It also facilitates the way for the EFL learner to insert nouns with adjectives and adverbs to form different types of sentences. These lessons are organized into seven units. Each unit outlines the main headings that build the lectures. Each heading is reinforced with activities, even though the textbook gives a cursory account of the rules, not the activities. For this reason, the researchers do not include a unit for the key answers by the end of the lectures. This booklet provides a thorough citation of the main rules that can help the EFL learner. These rules are reinforced with explanations and examples. The examples are taken from different contexts to give a bird’s eye view of the use of English both in a daily informal setting and a formal context, i.e., bridging the gap between speech and writing. Through their research on grammar rules, EFL students may find views claiming that the grammar rules are changeable and there is a difference between rules used in informal settings, those in standard written forms, and literary texts. Learners need to know these points so that they can understand when to use the right form. It is a gratifying task to pave the way for our students by collecting the sum of our experiences and readings as teachers so that they can be put on the right path in learning the English language, hoping that this abridged guide will be found useful for beginner learners, mainly first-year EFL students.Item الكتابة المقنعة وأساليب النقد الحداثي عند بختي بن عودة(2022-07-02) بن قرين مغنيةSummary: Bakhti Ben Auda is considered an icon in modern and contemporary criticism. He introduced additions and in-depth deconstructive philosophical readings in criticism, particularly in modern criticism, as the new writing is a writing that refers the creator to what is imaginary and magical according to the requirements of modernity and beyond. Through our work, we have sought to highlight the importance of the new writing through his works, “The Phenomenon of Writing in New Criticism" and "The Resonance of Modernity". We have also endeavoured to draw the features of Bakhti’s thought and how it contributed to taming the paths of the text between splitting, wounding, erasing, and discovering the plurality of the self. الملخص: يعتبر بختي بن عودة أيقونة في النقد الحديث و المعاصر قدّم إضافات و قراءات فلسفية تفكيكية معمّقة في النقد و على وجه الخصوص النقد الحداثي باعتبار الكتابة الجديدة كتابة تحيل المبدع الى ما هو خيالي و سحري بحسب ما تقتضيه الحداثة و ما بعدها فسعينا من خلال عملنا هذا إلى إبراز أهمية الكتابة الجديدة من خلال مؤلفيه "ظاهرة الكتابة في النقد الجديد و رنين الحداثة ،سعينا كذلك إلى رسم ملامح الفكر البختوي و كيف ساهم في ترويض مسارات النص بين انشطار و جرح و محو و إكتشاف لتعددية الذات..Item الدَّلالَة الِاستعاريّة في النَّحْو العِرْفَاني سورة الأعْرَاف – نموذجًا-(2022-07-02) بن فريد نجاةالملخــــــــص: تتناول هذه الدّراسة الحديث عن نظرية الاستعارة المفهومية و دورها في إبراز دلالة الخطاب القرآني. فالاستعارة المفهومية من أهم معطيات اللّسانيات العرفانية و علم الدّلالة العرفاني، و على أساس هذه النظرية قسم كبير من نسقنا التصوّري و نظامنا الذّهني ، استعاري بطبيعته. و للاستعارة المفهومية دور كبير في إنتاج الخطاب، فقد بني الخطاب القرآني على مجموعة من الاستعارات المفهومية بكل أنماطها: الاستعارة البنيوية ، و الاستعارة الأنطولوجية ، والاستعارة الاتّجاهية. وكان لها دور كبير في انفتاح الخطاب على عدة دلالات و تأويلات، ساهمت في تماسك النّص و اتّساقه. Summary : This study deals with talking about the conceptual metaphor theory and its role in highlighting the significance of the discourse in general and the Quranic discourse in particular. Conceptual metaphor is one of the most important data of cognitive linguistics and cognitive semantics. Based on this theory, a large part of our conceptual system and mental system is metaphysical in nature. The Conceptual metaphor has a great role in the production of the discourse, as the Quranic discourse is lies on a group of conceptual metaphors in all its forms: Structural metaphor, Oriental metaphor, Ontological metaphor. And it has a prominent role opened to several. Interpretations that contributed in the coherence and cohesion of the text .Item التفكيك في النقد الجزائري شوقي الزين نموذجا(2022-07-02) عثماني وفاءملخص: من خلال هذه الدّراسة قمنا بتسليط الضوء على التّفكيك في النقد الجزائري – محمد شوقي الزين أنموذجا، حيث تحدّثنا في بداية الدّراسة عن التفكيك وتجلياته في النّقد الادبي ثم بعدها تناولنا التفكيك والتأويل عند محمد شوقي الزين، و انتقلنا إلى المرجعيات الّتي اعتمد عليها شوقي الزين لإقراءة التفكيك وكذا أهم طروحاته. Summary: Through this study, we shed light on the deconstruction of Algerian criticism - Mohamed Shawky Al-Zein as a model, where we talked at the beginning of the study about deconstruction and its manifestations in literary criticism, then we dealt with deconstruction and interpretation of Muhammad Shawqi Al-Zein, and we moved to the references that Shawqi Al-Zein relied on to read deconstruction as well as his most important proposals.Item أدب الطّفل في المقرر الدّراسي الجزائري - السنة الثالثة إبتدائي أنموذجا-(2022-07-06) دحماني سارةSummary: In this study, we dealt with the subject of children's literature in the Algerian third year of primary school as a model, where interest in this literature began when the interest in children began and made them the future of any society, and children's literature became programmed even in school books. ملخص: تناولنا في هذه الدّراسة موضوع أدب الطّفل في المقرّر الدّراسي الجزائري السّنة الثالثة ابتدائي أنموذجا ، حيث بدأ الاهتمام بهذا الأدب عندما بدأ الاهتمام بالطّفل وجعله مستقبل أي مجتمع، وأصبح أدب الطّفل مبرمجا حتّى في الكتب المدرسية.Item اشكالية ترجمة التعابير المسكوكة في لغة الاقتصاد من الانجليزية الى العربية(2022-07-06) قاشور ايمانملخص: تتناول هذه المذكرة دراسة إشكالية ترجمة التعابير المسكوكة في لغة الاقتصاد من الإنجليزية إلى العربية، حيث تمت ترجمة بعض التعابير المسكوكة التي تعد ظاهرة ثقافية بالدرجة الأولى فهي تكتسي أهمية بالغة في نقل ثقافة الشعوب، غير أن التعابير المسكوكة التي أدرجت في هذه الدراسة تنتمي إلى لغة الاقتصاد فهو أيضا مجال لا يخلو من الدلالات الضمنية التي تزيده جمالا وقوة في المعنى، ومنه تطلبت ترجمتها توفر إجراءات ترجمية مناسبة من أجل إيجاد مكافئ لها في اللغة الهدف حتى تتم الترجمة بطريقة ناجحة، والإجراء الأنسب والأنجع الذي استخدم في ترجمة هذه التعابير المسكوكة في دراستنا هو التكافؤ. Abstract : This memorandum deals with the study of the problem of translating idiomatic expressions in the language of economics from English into arabic, where some idiomatic expressions, which are primarily a cultural phenomenon, have been translated and are of grest importance in the transmission of peoples culture. Its also a field that is not deviod of implicit connotations that inerease its beauty and strength in meaning, and from which its translation required the provision of appropriate translation procedures in order to find an equivalent in the target language in order for the translation to be carried out in a succesfoul manner, and the most appropriate and efficient procedure used in these expressions in our study is equivalence.Item السّمات الأسلوبية للكتابة الأدبية عند طه حسين–دراسة سيكولوجية في نماذج–(2022-07-14) هشام بوعريشةSummary: This research seeks to present a picture about the influence of psychology on the writer Taha Hussein’s style, where we traced the stations that contributed to the formation of this distinguished literary style, and we also monitored in it the most important features that were imprinted and manifested in his writing of irony, repetition and adoption of the narrative style and how it was each time its subjectivity floated and contributed influencing his style. Sommaire: Cette recherche vise à présenter une image de l'influence de la psychologie sur le style de l'écrivain Taha Hussein, où nous avons tracé les stations qui ont contribué à la formation de ce style littéraire distingué, et nous y avons également surveillé les caractéristiques les plus importantes qui ont été imprimées et manifestées dans son écriture de l'ironie, de la répétition et de l'adoption du style narratif et comment c'était à chaque fois sa subjectivité flottait et contribuait à influencer son style. الملخص: يسعى هذا البحث لتقديم صورة حول تأثير النفسية على أسلوب الكاتب طه حسين حيث تتبعنا فيه المحطات التي ساهمت في تكوين هذا الأسلوب الأدبي النقدي المتميز ورصدنا فيه كذلك أهم السمات التي انطبعت وتجلت في كتابته من سخرية وتكرار واعتماد الأسلوب القصصي وكيف كانت في كل مرة تطفو ذاتيته وتساهم في التأثير في أسلوبهItem تأَثَيرََتَعَلَيمَيَة َاللَغَة َالإَنَجَلَيزَيَةَعَلَىَ تَعلَيمَيَةََ اللَغَةََ العَرَبَيَةََ لَدَىَ تَلَميذَ الـَمَرَحَلَة الَابَتَدَائَيةََ فَيَ الجَزَائر(المركز الجامعي مغنية, 2023-06-22) فريدة بوغرارة; نسيمة بشيريمللخص:ا هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع مهم وحديث، أثار جدلا بين أهل االختصاص وأولياء الأمرو ويتمثل في إدراج تعليمية اللغة الإنجليزية في الطور الإبتدائي في الجزائر ومدى تأثيرها على تعليمية اللغة العربية. وتناولنا في هذه الدراسة تأثير اللغة الإنجليزية كلغة ثانية على اللغة الأم وكيفية تعليمها وتعلمها، وكان تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي أنموذج لهذه الدراسة باعتبار هذه المرحلة لبنة أساسية في انطالق المتعلم نحو تكوين تعلماته يف لغة جديدة. Abstract The present research work aims to shed light on an important subject that has raised interest in the educational system recently, as well as aroused controversy among intellectuals and parents which is teaching the English language and its impacts on teaching the Arabic language, especially with primary pupils in Algeria. We are looking into this survey to find out the extent of the impact of the second language at which level English influences the mother tongue, and how it is taught and learned. Therefore, we took the third year of primary school as a model, as it is the starting point and the first pillar in which the learner builds his various learnings, in addition to that it is considered as it is the stage in which the educational system includes the English languageItem تجليات الألم في رواية بنت حب الملوك(المركز الجامعي مغنية, 2024-07-25) بن عيسى شيماء; عثماني منالالملخص: رواية بنت حب الملوك لخديجة عبد الرحيم رواية هادفة ومرآة كاشفة للمجتمع الجزائري إبان العشرية السوداء حيث رصدت لنا تفاصيل وأحداث تلك المرحلة بآلامها ومعاناتها وسط أحلامها وأمانيها كان الفضل في تجسيد ذلك الواقع الأليم المليء بالدم والدموع abstract Le roman La Fille de l'amour des rois de Khadija Abdel Rahim est un roman significatif et un miroir révélateur de la société algérienne pendant la décennie noire, car il nous a documenté les détails et les événements de cette étape avec sa douleur et sa souffrance au milieu ses rêves et ses aspirations. C'était son mérite d'incarner cette réalité douloureuse remplie de sang et de larmes. Summary : The novel "Bint Hob Al-Muluk" by Khadija Abdel Rahim is a purposeful novel and a revealing mirror of Algerian society during the black decade, as it captured for us the details and events of that period with its pain and suffering amidst its dreams and aspirations. It had the merit of embodying that painful reality filled with blood and tearsItem Exploring the Effect of Visual Perception on Dyslexic Learners’ Reading Performance: A Case Study at El Amal Psychology and Development Centre in Maghnia.(2025-06-10) Khawla MEDJSummary: This dissertation examines how visual perception difficulties influence the reading performance of students with dyslexia. Building on established theories of reading and dyslexia, the research investigates the effects of specific visual perception challenges, including tracking, discrimination, memory, and spatial awareness, on the decoding and comprehension abilities of dyslexic learners. Data were gathered through a structured observation checklist, a reading passage, and semi-structured interviews. The study included perspectives from dyslexic students, therapists, and psychologists, contributing to a more comprehensive understanding of the diagnosis process, intervention methods, and the collaborations between educators and families. The findings indicate that visual perception difficulties significantly impede reading development in dyslexic students, underscoring the necessity of early screening and targeted interventions. It concludes with practical recommendations for educators and parents, highlighting the importance of customised support and interdisciplinary collaboration to improve reading outcomes for students with dyslexia. الملخص: تبحث هذه الأطروحة في كيفية تأثير صعوبات الإدراك البصري على أداء القراءة لدى الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة. واستنادًا إلى النظريات الراسخة في القراءة وعسر القراءة، يبحث البحث في تأثيرات تحديات الإدراك البصري المحددة، بما في ذلك التتبع والتمييز والذاكرة والوعي المكاني، على قدرات فك التشفير والفهم لدى المتعلمين الذين يعانون من عسر القراءة. وقد جُمعت البيانات من خلال قائمة مراجعة منظمة للملاحظة، ومقطع للقراءة، ومقابلات شبه منظمة. وتضمنت الدراسة وجهات نظر الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة والمعالجين والأخصائيين النفسيين، مما ساهم في فهم أكثر شمولاً لعملية التشخيص، وأساليب التدخل، والتعاون بين المعلمين والأسر. تشير النتائج إلى أن صعوبات الإدراك البصري تعيق بشكل كبير تطور القراءة لدى الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة، مما يؤكد ضرورة الفحص المبكر والتدخلات المستهدفة. ويختتم البحث بتوصيات عملية للمعلمين وأولياء الأمور، مع تسليط الضوء على أهمية الدعم المخصص والتعاون متعدد التخصصات لتحسين نتائج القراءة لدى الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة.Item Exploring Speech Production Difficulties in Children with Autism Spectrum Disorder: A Case Study at El-Nour Association –Centre of Autism Maghnia(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-10) منصوري شيماءSummary: This study explores the speech production challenges faced by children with autism and evaluates therapeutic methods used to support their language development. Using qualitative methods, including interviews and observations at the El Nour Association of Autism in Maghnia, the research identifies common speech issues such as delayed speech, echolalia, and phonological difficulties. Findings highlight that combining structured programs (like ABA, TEACCH, and PECS) with strong parental involvement and individualised, multi-modal therapy is most effective in enhancing language and behavioural outcomes for autistic children. الملخص: تستكشف هذه الدراسة تحديات إنتاج الكالم التي يواجهها األطفال المصابون بالتوحد وتقيّم األساليب العالجية المستخدمة لدعم تطورهم اللغوي. باستخدام األساليب النوعية، بما في ذلك المقابالت والمالحظات في جمعية النور للتوحد في مغنية، يحدد البحث مشاكل النطق الشائعة مثل تأخر الكالم، والصدى، والصعوبات مع (PECS و TEACCH و ABA مثل) الصوتية. تسلط النتائج الضوء على أن الجمع بين البرامج المنظمة مشاركة الوالدين القوية والعالج الفردي متعدد الوسائط هو الاكثر فعالية في تعزيز النتائج اللغوية والسلوكية لألطفال المصابين بالتوحد.Item The Use of Metacognitive Learning Strategies in Developing First-Year EFL Students' Short and Long- term Working Memory During Listening(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-11) موسى محمدSummary Listening is recognised as a complex cognitive process and an essential skill for second and foreign language learning and acquisition. One well-established approach to supporting and listening development among second and foreign language learners is by applying learning strategies. The primary purpose of this study is to document the use of metacognitive strategies in developing working memory during listening. The population of interest encompasses first-year EFL students and EFL teachers at the Department of English, the University Centre of Maghnia. This study surveys 60 students and 10 teachers to explore their attitudes towards the topic under investigation. It follows the exploratory design with which a mixed methodology is employed. This requires utilising two instruments: a student questionnaire and a teacher interview. Accordingly, two different methods of analysis are used: quantitative analysis using the SPSS software (V.26) and qualitative analysis using content analysis. The results indicate a generally positive attitude towards the role of metacognitive strategies in improving students’ listening memorisation and comprehension. Results are discussed from a theoretical and pedagogical perspective, indicating a strong link between metacognition awareness, memory, and listening. This study further recommends the integration of metacognitive instruction in EFL classrooms to enhance the long-term effects of metacognitive strategies on listening skills. الملخص يُعرف الاستماع بأنه عملية معرفية معقدة ومهارة أساسية لتعلم واكتساب اللغة الثانية والأجنبية. إحدى الطرق المعروفة لتشجيع ودعم تطوير الاستماع بين متعلمي اللغة الثانية والأجنبية هي تطبيق استراتيجيات التعلم. الغرض الأساسي من هذه الدراسة هو توثيق استخدام الاستراتيجيات ما وراء المعرفية في تطوير الذاكرة العاملة أثناء الاستماع. يشمل السكان محل الاهتمام طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الأولى ومعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة مركز مغنيه. ويتم اختيار 60 طالبًا و10 معلمين لاستكشاف مواقفهم تجاه الموضوع قيد البحث. ويستلزم ذلك تنفيذ منهجية مختلطة يتم من خلالها استخدام أداتين بحثيتين: استبيان الطالب ومقابلة المعلم. وبناء على ذلك، يتم استخدام طريقتين مختلفتين للتحليل: التحليل الكمي باستخدام برنامج SPSS والتحليل النوعي باستخدام تحليل المحتوى. وتشير النتائج إلى وجود موقف إيجابي عام تجاه دور الاستراتيجيات ما وراء المعرفية في تعزيز مهارات الحفظ والفهم لدى الطلاب في الاستماع. تمت مناقشة النتائج من منظور نظري وتربوي، مما يشير إلى وجود صلة قوية بين الوعي الميت إدراكي والذاكرة وفهم الاستماع. توصي هذه الدراسة أيضًا بدمج التعليم ما وراء المعرفي في الفصول الدراسية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز التأثير طويل المدى للاستراتيجيات ما وراء المعرفية على مهارات الاستماع.Item English Proficiency Requirements in Aviation: A Case of Algerian Air Traffic Controllers at Air High School Chahid El-Taib Djabar Tafraoui(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-15)ملخص تتناول هذه الدراسة مستوى الكفاءة في اللغة الإنجليزية والتحديات التواصلية التي يواجهها مراقبو الحركة الجوية الجزائريون في مدرسة تافراوي الجوية العليا. وباستخدام منهجية مختلطة تشمل استبيانات ومقابلات منظمة، تم تقييم مستويات الكفاءة اللغوية لدى المشاركين، وثقوا ثقتهم في استخدام phraseology ICAO، وتم تحديد صعوبات الفهم السمعي واللكنات غير المألوفة كأبرز التحديات. أظهرت النتائج أن معظم المشاركين يتمتعون بمستوى جيد في استخدام اللغة الإنجليزية، لكنهم يواجهون صعوبات تتعلق باللكنات الأجنبية، وسرعة الحديث، وعدم وضوح نطق المصطلحات الطيران الجوي. وقد أوصى المشاركون بضرورة تعزيز التدريب العملي باستخدام المحاكاة الواقعية، والتواصل مع متحدثين أصليين، واستخدام الأدوات التكنولوجية لتحسين المهارات الشفهية. كما أكدت الدراسة أهمية إدخال تدريب متخصص في plain English خاصة في حالات الطوارئ، وأشارت إلى الحاجة الملحة إلى تطوير برامج التعليم لتتناسب مع متطلبات الكفاءة اللغوية لمنظمة الطيران المدني الدولي (ICAO) المستوى 4. وتؤكد هذه النتائج على ضرورة تحسين تدريس اللغة الإنجليزية في مجال الطيران لضمان سلامة العمليات الجوية وفعاليتها في البيئات متعددة اللغات. Summary This study investigates the English language proficiency and communication challenges faced by Algerian air traffic controllers (ATCs) at Tafraoui High Air School. Using a mixed-methods approach, including questionnaires and structured interviews, the research assesses participants’ proficiency levels, confidence in using ICAO phraseology, listening comprehension difficulties, and accent-related barriers. Findings reveal that while most ATCs demonstrate good command of Aviation English, they encounter significant challenges related to unfamiliar accents, fast speech rates, and radio transmission noise. Participants emphasized the importance of listening comprehension and pronunciation clarity, and recommended incorporating real simulations, native speaker interactions, and technology-based tools into training programs. The study emphasises the importance of providing enhanced practical exposure to enhance oral communication skills and ensure compliance with ICAO Level 4 standards. These insights contribute to ongoing efforts to enhance Aviation English training and flight safety in multilingual environments.Item Exploring the Impact of TikTok Terminology on Verbal Communication Maghnia TikTok Users as a Case Study(2025-06-17) Ines AzzouziThis study investigates the influence of TikTok terminology on the verbal communication of users in Maghnia. Grounded in sociolinguistics and media discourse theories, the research explores how TikTok-specific slang, expressions, and memes have begun shaping informal spoken language, particularly among young users. The purpose of this study is to determine whether this digital term enhances or disrupts effective communication in both formal and informal contexts. A mixed-methods approach was adopted, combining a questionnaire completed by 100 TikTok users from Maghnia with semi-structured interviews conducted with three local content creators. The findings revealed that TikTok terminology is widely used in informal interactions, such as conversations with friends, but rarely appears in professional or academic settings. Participants generally view this type of language as expressive, entertaining, and socially engaging, although some report occasional misunderstandings, particularly across age groups. The study concludes that TikTok terminology is contributing to a shift in everyday communication practices, offering users new tools for expression while also raising questions about appropriateness and clarity in different contexts .الملخص بالعربية: تبحث هذه الدراسة في تأثير مصطلحات تيك توك على التواصل الشفهي لمستخدمي المنصة في مدينة مغنية. واستنادًا إلى نظريات التداولية الاجتماعية وتحليل الخطاب الرقمي، تستكشف الدراسة كيفية تشكيل تعابير تيك توك ولغتها للخطاب اليومي، خاصة بين فئة الشباب. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد ما إذا كانت هذه اللغة الرقمية تُعزز من مهارات التعبير والتواصل أو تعيق الفهم في السياقات الرسمية وغير الرسمية. تم استخدام منهجية مزدوجة، من خلال استبيان شمل 100 مستخدم من مغنية، إلى جانب مقابلات شبه مهيكلة مع ثلاثة من صناع المحتوى المحليين. أظهرت النتائج أن مصطلحات TikTok تُستخدم بشكل واسع في المواقف غير الرسمية، ولا سيما بين الأصدقاء، في حين نادرًا ما تُستخدم في السياقات المهنية أو الأكاديمية. كما عبّر المشاركون عن نظرة إيجابية لهذه اللغة من حيث طرافتها وسهولة التعبير بها، رغم الإشارة إلى وجود بعض حالات سوء الفهم، خاصة بين الفئات العمرية المختلفة. وتُخلص الدراسة إلى أن مصطلحات TikTokتساهم في إعادة تشكيل طرق التواصل اليومية، من خلال توفير أدوات لغوية جديدة للتعبير، مع الحاجة إلى مراعاة السياق ووضوح المعنىItem From a Victim to an Avenger An Analytic Study of Heathcliff’s Personality throught Post Traumatic Stress Disorder Theory in Emily Bronte’s Wuthering Heights(2025-06-18) Fatna Nedjwa HAMMADI; Souheyla BENMAGHNIAbstract The intersection of literature and psychology offers a rich setting to study the emotional and mental issues of fictional characters via present-day theoretical models. In this vein, the current research aims to analyze the transformation of Heathcliff, a central character in Emily Brontë’s Wuthering Heights, from a victim to an avenger by looking at his psychosocial evolution through the lens of psychoanalytic literary theory and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) theory. Set out to determine how traumatic events form Heathcliff’s identity, behavior, and relationships, also to explore how Brontë’s work is an early stage in the presentation of psychological pain in 19th-century literature. This study is based on psychoanalytic frameworks, which include Freud’s theories of trauma, and looks at a present-day clinical picture of Post-Traumatic Stress Disorder symptoms, specifically, through the use of theoretical analysis and close text study to track the signs of trauma, including re-experiencing, avoidance, negative cognition and mood, and hyperarousal in Heathcliff’s growth. Therefore, the researchers find that Heathcliff’s change from a neglected outcast to a revenger is a result of accumulated trauma, from his childhood to isolation trauma, and he also developed maladaptive coping mechanisms. To this end, this paper underscores the value of integrating psychological theories, particularly trauma studies, into literary criticism to uncover hidden dimensions of character construction and thematic development. Thus, this research study offers a richer, more empathetic understanding of Heathcliff’s character and deepens the appreciation of Brontë’s psychological realism by discussing the novel’s characters and themes. الملخص يتيح تقاطع الأدب وعلم النفس بيئة ثرية لدراسة القضايا العاطفية والنفسية للشخصيات الروائية من خلال نماذج النظرية المعاصرة. وفي هذا السياق، يهدف البحث الحالي إلى تحليل تحول هيثكليف، الشخصية المحورية في رواية “مرتفعات واذرينغ” لإميلي برونتي، من ضحية إلى منتقم، من خلال دراسة تطوره النفسي والاجتماعي من منظور نظرية التحليل النفسي الأدبي ونظرية اضطراب ما بعد الصدمة. حيث، يهدف البحث إلى تحديد كيفية تشكيل الأحداث الصادمة لهوية هيثكليف وسلوكه وعلاقاته، وكذلك إلى استكشاف كيف تمثل أعمال برونتي مرحلة مبكرة في تصوير الألم النفسي في أدب القرن التاسع عشر. و لهذا تستند هذه الدراسة إلى أطر التحليل النفسي، التي تتضمن نظريات فرويد عن الصدمة، وتتناول الصورة السريرية المعاصرة لأعراض اضطراب ما بعد الصدمة، و تحديدا من خلال استخدام التحليل النظري ودراسة النصوص الدقيقة لتتبع علامات الصدمة، بما في ذلك إعادة التجربة، التجنب، الإدراك والمزاج السلبيين، وفرط الإثارة في نمو هيثكليف. لذلك وجد الباحثون أن تحول هيثكليف من منبوذ مهمل إلى منتقم، هو نتيجة لصدمات متراكمة من طفولته إلى صدمة العزلة، كما أن هذا الأخير طور آليات تكيف غير تكيفية. ولتحقيق هذه الغاية، تؤكد هذه الأطروحة على أهمية دمج النظريات النفسية، وخاصة دراسات الصدمات في النقد الادبي للكشف عن الأبعاد الخفية لبناء الشخصية والتطور الموضوعي. وهكذا، تقدم هذه الدراسة البحثية فهما غنيا وأكثر تعاطفا لشخصية هيثكليف، وتعزز تقدير الواقعية النفسية لبرونتي من خلال مناقشة شخصيات الرواية ومواضيعها.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »