قسم اللغة الانجليزية
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/12
Browse
Item Adopting English as a Medium of Instruction in Scientific Disciplines: Perspectives of Students and Teachers at Maghnia University Centre(المركز الجامعي مغنية, 2025-07-27) زغاري سعاد; مرحوم مريمالملخص: تتناول هذه الدراسة تطبيق التعليم باللغة الإنجليزية (EMI) في التخصصات العلمية ضمن التعليم العالي الجزائري، مع التركيز على أنماط استخدام اللغة والتصورات والتحديات التي يواجهها الطلاب وأعضاء هيئة التدريس في مركز جامعة المغير. واعتمادًا على منهجية بحثية مختلطة، جُمعت البيانات عبر استبيانات أُجريت على 80 طالبًا ومقابلات مع 9 أساتذة، وقد أظهرت النتائج أن اللغة الإنجليزية تُستخدم بشكل رئيسي في السياقات الأكاديمية الرسمية مثل المحاضرات والامتحانات، بينما تبقى الفرنسية والدارجة الجزائرية (AA) هي السائدة في المناقشات الصفية والتواصل غير الرسمي، فيما تُستخدم العربية الفصحى الحديثة (MSA) أساسًا في الاختبارات الكتابية. اعترف الطلاب بأهمية اللغة الإنجليزية للنجاح الأكاديمي والفرص المهنية المستقبلية، لكنهم فضلوا استخدام الدارجة لكونها أكثر درايةً لديهم وسلاسة في التواصل، مما يؤيد الفرضيتين الأولى والثانية اللتين تتعلقان باستخدام اللغة حسب السياق والموقف الإيجابي تجاه الإنجليزية في البيئة الأكاديمية.من جانبهم، دعم الأساتذة فكرة EMI من حيث المبدأ، لكنهم أبرزوا تحديات كبيرة تشمل ضعف الكفاءة في اللغة الإنجليزية، نقص الدعم المؤسسي، قلة التدريب، وعدم توفر مواد تعليمية كافية، وهو ما يتوافق مع الفرضية الثالثة المتعلقة بالتحديات المؤسسية والتعليمية. وبناءً على هذه النتائج، تقترح الدراسة انتقالًا تدريجيًا إلى EMI، وتقوية برامج تدريب اللغة الإنجليزية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس، وتطوير موارد تعليمية ثنائية اللغة، وإنشاء أنظمة دعم لغوي مؤسسية مثل مختبرات الترجمة وورش العمل المهنية، بهدف تحقيق تنفيذ أكثر فعالية واستدامة لسياسة EMI في الجامعات الجزائرية. Summary This study investigates the implementation of English as a Medium of Instruction (EMI) in scientific disciplines within Algerian higher education, focusing on the language use patterns, perceptions, and challenges faced by students and teachers at Maghnia University Centre. Utilizing a mixed-methods approach, data were collected through questionnaires from 80 students and interviews with 9 instructors, revealing that while English is predominantly used in formal academic settings such as exams and lectures, French and Algerian Arabic (AA) remain dominant in classroom discussions and informal communication, with Modern Standard Arabic (MSA) being employed mainly for written assessments. Students acknowledged the importance of English for academic success and future employment, yet preferred AA for its familiarity and ease of comprehension, confirming the first two hypotheses related to context-dependent language use and positive academic perception of English. Teachers also supported EMI in theory but highlighted significant barriers such as limited English proficiency, lack of institutional support, insufficient training, and inadequate instructional materials, aligning with the third hypothesis regarding institutional and pedagogical challenges. Based on these findings, the study recommends a gradual transition to EMI , enhanced English language training for both students and faculty , development of bilingual teaching resources , and the establishment of language support systems , such as translation labs and professional workshops, to ensure a more effective and sustainable adoption of EMI in Algerian universities.Item An In -Depth Study of the Arab American Community: Culture Dynamics, Challenges, and Contributions (1880-Present).(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) جغدي فاطمة الزهراءالملخص تتناول هذه الرسالة تجربة الجالية العربية الأمريكية الغنية والمعقدة في الولايات المتحدة. تبدأ بتتبع موجات هجرتهم منذ أواخر القرن التاسع عشر وحتى اليوم، مع التأكيد على كيف أن التنوع الديني والثقافي ساهم في تشكيل هوية العربي الأمريكي. ثم تتطرق الدراسة إلى قضايا رئيسية مثل التمييز، التنميط، وصراعات الهوية، خاصة تلك المتعلقة بفقدان اللغة والصراعات بين الأجيال. وعلى الرغم من هذه التحديات، فقد قدم العرب الأمريكيون مساهمات مهمة في مجالات الأعمال، السياسة، العلوم، التعليم، ووسائل الإعلام. وكان لانخراطهم المدني والثقافي دور محوري في تشكيل الثقافة الأمريكية المعاصرة. وتُبرز الدراسة آليات التأقلم، والمرونة، والنضال المستمر من أجل التمثيل. وفي النهاية، تُصوّر الدراسة العرب الأمريكيين كمكون ديناميكي وأساسي في النسيج الوطني Summary The rich and nuanced experience of the Arab American community in the US is examined in this dissertation. It starts by charting their waves of immigration from the late 19th century to the present, emphasizing how religious and cultural diversity shaped Arab American identity. Major issues like discrimination, stereotyping, and identity struggles—especially those related to language loss and generational conflict—are then covered in the study. Arab Americans have made important contributions to business, politics, science, education, and the media in spite of these challenges. Their civic and cultural involvement has been crucial in forming contemporary American culture. The community's coping mechanisms, resilience, and continuous fight for representation are highlighted in the piece. In the end, the study portrays Arab Americans as a dynamic and essential component of the national.Item BENEFITS AND COSTS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE INTEGRATION IN US ECONOMY(2025-06-25) Raihana MAKHOUKHI; Amel LARIFU.S. businesses in reshaping the economy.AI development rapidly improves, resulting in productivity, cost, and innovation opportunities. This study assesses the economic impacts of AI integration, such as higher employment output, enhanced decision-making via prediction-making patterns, and gaining an advantage over competitors in several industries. However, the paper also addresses the costs and challenges associated with AI integration, including job loss, ethical issues, and implementation expenses. Using a combination of quantitative surveys and qualitative case studies, the research delivers an overview of the adoption of AI in US business. The paper concludes with policy recommendations to maximize AI’s economic benefits while mitigating its costs. الملخص تبحث هذه الورقة البحثية في دمج الذكاء الاصطناعي في الشركات الأمريكية لإعادة تشكيل الاقتصاد. يشهد تطوير الذكاء الاصطناعي تحسنًا سريعًا، مما يُفضي إلى زيادة الإنتاجية وتخفيض التكلفة وفرص الابتكار. تُقيّم هذه الدراسة الآثار الاقتصادية لدمج الذكاء الاصطناعي، مثل زيادة إنتاجية العمل، وتحسين عملية اتخاذ القرارات من خلال أنماط التنبؤ، وتحقيق ميزة تنافسية على المنافسين في العديد من القطاعات. ومع ذلك، تتناول الورقة أيضًا التكاليف والتحديات المرتبطة بتكامل الذكاء الاصطناعي، بما في ذلك فقدان الوظائف، والقضايا الأخلاقية، ونفقات التنفيذ. باستخدام مزيج من المسوحات الكمية ودراسات الحالة النوعية، تُقدم الدراسة لمحة عامة عن تبني الذكاء الاصطناعي في الشركات الأمريكية. وتُختتم الورقة بتوصيات سياسية لتعظيم الفوائد الاقتصادية للذكاء الاصطناعي مع تخفيف تكاليفه.Item Beyond Neutrality: Exploring the Need for a Post-Secular Society in Ian McEwan’s The Children Act(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) أمبارك سهامالملخص أصبح الأدب المعاصر مساحة مثالية تُطرح فيها الصراعات بين السلطة العلمانية والتدين، حيث تتم مواجهتها، التساؤل حولها، وإعادة تخيلها بشكل متكرر. وتُعد رواية قانون الأطفال (2014) للكاتب إيان ماكيوان مثالاً على هذا الديناميك، إذ تقدّم استكشافًا دقيقًا للعلاقة بين القانون والأخلاق والدين في سياق المجتمع البريطاني المعاصر. وانطلاقًا من هذا الأساس، تهدف هذه الرسالة إلى تحليل الرواية من خلال إطار نظري ما بعد علماني، بهدف دراسة كيفية تعامل المجتمعات التعددية مع النزاعات الأخلاقية، لا سيما عندما يتم إقصاء الإيمان لصالح العقلانية العلمانية. تستند هذه الدراسة إلى المنظورات النظرية لما بعد العلمانية كما طوّرها كل من تشارلز تايلور، وتلال أسد، ويورغن هابرماس، لتحليل تصوير الرواية لقيود النظام العلماني عندما يواجه قناعات دينية. وتعتمد المنهجية على مقاربة نوعية تحليلية، تمزج بين النقد الأدبي والأطر النظرية متعددة التخصصات المرتبطة بالفكر ما بعد العلماني. يُظهر التحليل الأدبي الأولي كيف تسلط قانون الأطفال الضوء على الدور المحدود للقانون العلماني عند التعاطي مع قضايا دينية معقدة أخلاقيًا. وتُستخدم نظرية استجابة القارئ لإبراز التفسيرات المتنوعة التي يقدمها القرّاء لمثل هذه المشاهد الأدبية، بينما تكشف النظرية النسوية عن تأثير العوامل الجندرية على الأحكام القضائية. كما تساهم النظرية التحليلية النفسية في استكشاف الآثار النفسية للمقاومة الداخلية التي تعيشها البطلة. من خلال تطبيق نظرية ما بعد العلمانية عبر عدسات نظرية متعددة، تقدّم هذه الدراسة قراءة معمّقة لرواية ماكيوان. إن إدماج تايلور لمفهومي الذات المحصنة والذات المنفتحة في الرواية، إلى جانب النقد الأنثروبولوجي الذي يقدمه أسد للعلمانية، يسلّطان الضوء على الحوار غير المنجز بين الأصوات الدينية والعلمانية، وهو الحوار الذي يراه هابرماس ضروريًا لتحقيق التعايش المجتمعي. تشير نتائج هذا البحث إلى أن ما بعد العلمانية تُثري الفهم المعاصر لكيفية تصوير الأدب للتوترات بين المؤسسات العلمانية والأقليات الدينية. وفي النهاية، تقترح هذه الدراسة إعادة تأويل لرواية قانون الأطفال، يُبرز الحاجة إلى أرضية تفاهم مشتركة كوسيلة لتحقيق التوافق بين المنظورات الدينية والعلمانية. Abstract Contemporary literature has become an ideal setting in which the conflicts between secular authority and religious devotion are confronted, questioned, and frequently reimagined. Ian McEwan’s novel The Children Act (2014) exemplifies this dynamic; an intricate exploration of law, morality, and religion within the context of modern British society. Building on this foundation, this dissertation aims to examine McEwan’s novel from a post-secular theoretical framework in order to analyze how pluralistic societies deal with ethical disputes, particularly when belief is dismissed and secular rationality is privileged. Using the post-secular theoretical views of Charles Taylor, Talal Asad, and Jürgen Habermas, this study investigates the novel’s representation of secular limitations when confronted with religious convictions. The study’s methodology employs a qualitative method of analysis, combining literary criticism with interdisciplinary theoretical frameworks, which revolve around post-secular thought. The initial literary analysis demonstrates how The Children Act highlights the insufficient role of the secular law in the face of a morally complex religious cases. In this vein, reader-response theory illustrates the readers’ various interpretations of such literary scenes. Moreover, the feminist theory reveals how the gendered factors influence the judicial judgements. Furthermore, the psychoanalytic theory explores the psychological consequences of the protagonist’s internal resistance. By applying post-secular theory through multiple interdisciplinary lenses, this study offers a nuanced reading of McEwan’s novel. Taylor’s philosophical incorporation of the buffered and porous self in The Children Act, along with Asad’s anthropological critique of secularism, shed light on the unrealized dialogue between secular and religious voices, which Habermas identifies as essential for achieving social coexistence. The findings of this research indicates that post-secularism enhances the modern understanding of how literature portrays the tensions between secular institutions and religious minorities. Ultimately, the study establishes a reinterpretation of McEwan’s The Children Act, where the need for a mutual ground of understanding can be seen as a means of bringing secular and religious perspectives into harmony.Item British Women Breaking Barriers in WWII Nursing and Military Services and their Post-War Lack of Recognition(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) فتيحة قادري; صليحة مخوخيAbstract The role of British women during World War II represents a pivotal yet often overlooked chapter in the history of societal transformation. This research examines how women, traditionally confined to domestic roles, broke through entrenched legal and social barriers to make significant contributions to nursing services and military operations. By analyzing historical records, legal frameworks and social narratives, the study highlights not only the temporary empowerment women experienced during the war but also the rapid re-imposition of traditional norms in its aftermath. Through an in-depth exploration of women's roles during the Second World War, this dissertation seeks to highlight their contributions and acknowledge their place in historical memory. The findings underscore the paradox of war as both a devastating tragedy and an unwelcome yet powerful catalyst for gender role evolution, emphasizing the need to recognize and honor the silent battles fought by women during Britain's national crisis. الملخص يمثل دور النساء البريطانيات خلال الحرب العالمية الثانية فصلاً محورياً، ومع ذلك غالبًا ما يتم تجاهله في تاريخ التحولات الاجتماعية. يتناول هذا البحث كيف تمكنت النساء، اللاتي كنّ محصورات تقليديًا في الأدوار المنزلية، من كسر الحواجز القانونية والاجتماعية الراسخة والمساهمة بشكل كبير في خدمات التمريض والعمليات العسكرية. من خلال تحليل السجلات التاريخية، والأطر القانونية، والسرديات الاجتماعية، يسلّط هذا البحث الضوء ليس فقط على التمكين المؤقت الذي شهدته النساء خلال الحرب، بل أيضًا على السرعة التي أُعيدت بها الأدوار التقليدية بعد انتهائها. ومن خلال استكشاف معمق لأدوار النساء أثناء الحرب العالمية الثانية، تهدف هذه الأطروحة إلى إبراز مساهماتهن والاعتراف بمكانتهن في الذاكرة التاريخية. وتؤكد النتائج على مفارقة الحرب كونها مأساة مدمرة من جهة، ومحفزاً غير مرحّب به لكنه فعّال من جهة أخرى في تطور الأدوار الجندرية، مما يبرز الحاجة إلى الاعتراف وتكريم المعارك الصامتة التي خاضتها النساء خلال أزمة بريطانيا الوطنية.Item Coexistence, Conflict, and Identity: Understanding the Political Effects of Israel's Establishment on the Relationship between Arab Jews and Arab Muslims in Iraq (1948-1951)(2025-06-25) Hadjer DROUICHE; Zahra BENABDELKRIMSummary This research examines the historical transformation of Arab–Jewish relations in Iraq between 1948 and 1951, following the establishment of the State of Israel and the events of the Palestinian Nakba. It explores how Iraqi Jews—who were once fully integrated citizens—became targets of discrimination, suspicion, and forced migration. The study traces the shift in government policies, the role of Zionist propaganda, and the identity crisis faced by Iraqi Jews during this period.The research draws on historical documents, archival sources, and academic literature to understand how the rise of Israel influenced the perception of Jews in Iraq. It highlights that many Iraqi Jews opposed Zionism and remained loyal to their homeland, yet were pushed to emigrate due to fear, violence, and political pressure. The dissertation also shows that while the state turned against the Jewish community, many Iraqi Arabs defended their Jewish neighbours and rejected the idea that Zionism represents all Jews.By bringing together the themes of coexistence, conflict, and identity, this work fills a critical gap in the study of Arab Jews. It contributes to a more inclusive understanding of Middle Eastern history and challenges simplistic narratives about Jewish identity in the Arab world. الملخص يتناول هذه البحث التحول التاريخي في العلاقة بين العرب واليهود في العراق ما بين عامي 1948 و1951، في أعقاب إنشاء دولة إسرائيل وأحداث النكبة الفلسطينية. تستعرض الدراسة كيف تحوّل اليهود العراقيون، الذين كانوا في السابق مواطنين مندمجين بالكامل في المجتمع، إلى هدف للتمييز والشك والمضايقات، وصولًا إلى الهجرة القسرية. كما توثق التغييرات في سياسات الحكومة العراقية، ودور الدعاية الصهيونية، وأزمة الهوية التي واجهها اليهود العراقيون خلال تلك الفترة. تعتمد الدراسة على وثائق تاريخية ومصادر أرشيفية ومراجع أكاديمية لفهم كيف غيّر صعود إسرائيل نظرة المجتمع العراقي لليهود. وتُبرز أن العديد من اليهود العراقيين رفضوا الصهيونية، وظلّوا أوفياء لوطنهم، لكنهم اضطروا للهجرة نتيجة الخوف والضغوط السياسية والاعتداءات. كما يوضح البحث أن العلاقة بين العرب واليهود لم تكن عدائية بالكامل، حيث دافع كثير من العراقيين عن جيرانهم اليهود، ورفضوا الربط بين الدين اليهودي والصهيونية. من خلال الجمع بين التعايش والصراع والهوية، تسد هذه الدراسة فجوة مهمة في دراسة تاريخ اليهود العرب، وتساهم في بناء فهم أكثر شمولًا وإنصافًا لتاريخ الشرق الأوسط.Item English Proficiency Requirements in Aviation: A Case of Algerian Air Traffic Controllers at Air High School Chahid El-Taib Djabar Tafraoui(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-15)ملخص تتناول هذه الدراسة مستوى الكفاءة في اللغة الإنجليزية والتحديات التواصلية التي يواجهها مراقبو الحركة الجوية الجزائريون في مدرسة تافراوي الجوية العليا. وباستخدام منهجية مختلطة تشمل استبيانات ومقابلات منظمة، تم تقييم مستويات الكفاءة اللغوية لدى المشاركين، وثقوا ثقتهم في استخدام phraseology ICAO، وتم تحديد صعوبات الفهم السمعي واللكنات غير المألوفة كأبرز التحديات. أظهرت النتائج أن معظم المشاركين يتمتعون بمستوى جيد في استخدام اللغة الإنجليزية، لكنهم يواجهون صعوبات تتعلق باللكنات الأجنبية، وسرعة الحديث، وعدم وضوح نطق المصطلحات الطيران الجوي. وقد أوصى المشاركون بضرورة تعزيز التدريب العملي باستخدام المحاكاة الواقعية، والتواصل مع متحدثين أصليين، واستخدام الأدوات التكنولوجية لتحسين المهارات الشفهية. كما أكدت الدراسة أهمية إدخال تدريب متخصص في plain English خاصة في حالات الطوارئ، وأشارت إلى الحاجة الملحة إلى تطوير برامج التعليم لتتناسب مع متطلبات الكفاءة اللغوية لمنظمة الطيران المدني الدولي (ICAO) المستوى 4. وتؤكد هذه النتائج على ضرورة تحسين تدريس اللغة الإنجليزية في مجال الطيران لضمان سلامة العمليات الجوية وفعاليتها في البيئات متعددة اللغات. Summary This study investigates the English language proficiency and communication challenges faced by Algerian air traffic controllers (ATCs) at Tafraoui High Air School. Using a mixed-methods approach, including questionnaires and structured interviews, the research assesses participants’ proficiency levels, confidence in using ICAO phraseology, listening comprehension difficulties, and accent-related barriers. Findings reveal that while most ATCs demonstrate good command of Aviation English, they encounter significant challenges related to unfamiliar accents, fast speech rates, and radio transmission noise. Participants emphasized the importance of listening comprehension and pronunciation clarity, and recommended incorporating real simulations, native speaker interactions, and technology-based tools into training programs. The study emphasises the importance of providing enhanced practical exposure to enhance oral communication skills and ensure compliance with ICAO Level 4 standards. These insights contribute to ongoing efforts to enhance Aviation English training and flight safety in multilingual environments.Item Exploring Social and Political Tensions among Black Americans during the Civil Rights Movement (1954-1968): The Influence of Anger and Aggression(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) موسى فاطمة; غوتي خولةABSTRACT This dissertation examines the role of anger and aggression during the Civil Rights Movement (1954–1968), highlighting how these emotions functioned not merely as reactions to oppression but as deliberate tools for political mobilization. While existing research has largely focused on legal gains and leadership strategies, this study addresses the overlooked emotional dimensions of the movement, asking how anger and aggression were expressed, interpreted, and strategically employed within a framework that publicly emphasized nonviolence. Drawing on interdisciplinary perspectives from psychology, sociology, and political science, the analysis demonstrates that anger fostered solidarity, motivated sustained resistance, and challenged both institutional racism and internal movement boundaries. The findings unravel contrasting emotional philosophies between figures like Martin Luther King Jr., who advocated for disciplined nonviolence, and Malcolm X, who championed righteous anger and self-defense. Illustrative instances such as the Watts and Detroit riots, along with the roles of grassroots organizers, cultural expression, and Black women’s emotional labor, illustrate the movement’s emotional complexity. Ultimately, the study shows that emotional resistance played a critical role in shaping American protest culture and continues to influence contemporary activism. ملخص تتناول هذه الدراسة حركة الحقوق المدنية في الولايات المتحدة الأمريكية (1954–1968) من منظور جديد يركز على البعد العاطفي، وبشكل خاص على مشاعر الغضب والعدوان كقوى سياسية وعاطفية فاعلة في دفع الحركة نحو التغيير. فبينما ركّزت الأدبيات السابقة بشكل كبير على الجوانب الاستراتيجية والقانونية للحركة، تسعى هذه الأطروحة إلى تسليط الضوء على دور المشاعر في تشكيل التكتيكات، والتأثير في الرأي العام، وتحقيق الإنجازات التشريعية. تستعرض الدراسة مراحل تطور الحركة بدءًا من قرار المحكمة العليا في قضية براون ضد مجلس التعليم عام 1954، مرورًا بمقاطعة الحافلات في مونتغومري، ووصولًا إلى إصدار قانون الحقوق المدنية عام 1964 وقانون حقوق التصويت عام 1965. كما تناقش تعددية الحركة من حيث الأيديولوجيات والقيادات، وتُبرز أهمية النضال الشعبي الذي قادته النساء والشباب إلى جانب الشخصيات الكاريزمية مثل مارتن لوثر كينغ الابن ومالكوم إكس. تعتمد الدراسة منهجًا بحثيًا متعدد التخصصات يجمع بين التحليل التاريخي والنفسي والاجتماعي والسياسي، وتستخدم مصادر أولية كخطابات وقصص المشاركين في الاحتجاجات، إلى جانب مصادر ثانوية أكاديمية. ويُستعان بإسهامات مفكرين بارزين مثل فرانتز فانون، وأرلي هوتشيلد، وجيمس جاسبر لتفسير المشاعر كأدوات نضالية واعية وليست مجرد ردود فعل عاطفية. تهدف الدراسة في النهاية إلى تقديم قراءة أعمق وأكثر شمولاً لحركة الحقوق المدنية من خلال التركيز على الديناميكيات العاطفية، وتؤكد أن الغضب كان أداة سياسية واعية تم استغلالها استراتيجيًا لبناء التضامن، واستنهاض الجماهير، ومواجهة الظلم المؤسسي، وهو إرث لا يزال يؤثر في نضالات العدالة العرقية حتى اليوم.Item Exploring Speech Production Difficulties in Children with Autism Spectrum Disorder: A Case Study at El-Nour Association –Centre of Autism Maghnia(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-10) منصوري شيماءSummary: This study explores the speech production challenges faced by children with autism and evaluates therapeutic methods used to support their language development. Using qualitative methods, including interviews and observations at the El Nour Association of Autism in Maghnia, the research identifies common speech issues such as delayed speech, echolalia, and phonological difficulties. Findings highlight that combining structured programs (like ABA, TEACCH, and PECS) with strong parental involvement and individualised, multi-modal therapy is most effective in enhancing language and behavioural outcomes for autistic children. الملخص: تستكشف هذه الدراسة تحديات إنتاج الكالم التي يواجهها األطفال المصابون بالتوحد وتقيّم األساليب العالجية المستخدمة لدعم تطورهم اللغوي. باستخدام األساليب النوعية، بما في ذلك المقابالت والمالحظات في جمعية النور للتوحد في مغنية، يحدد البحث مشاكل النطق الشائعة مثل تأخر الكالم، والصدى، والصعوبات مع (PECS و TEACCH و ABA مثل) الصوتية. تسلط النتائج الضوء على أن الجمع بين البرامج المنظمة مشاركة الوالدين القوية والعالج الفردي متعدد الوسائط هو الاكثر فعالية في تعزيز النتائج اللغوية والسلوكية لألطفال المصابين بالتوحد.Item Exploring the Effect of Visual Perception on Dyslexic Learners’ Reading Performance: A Case Study at El Amal Psychology and Development Centre in Maghnia.(2025-06-10) Khawla MEDJSummary: This dissertation examines how visual perception difficulties influence the reading performance of students with dyslexia. Building on established theories of reading and dyslexia, the research investigates the effects of specific visual perception challenges, including tracking, discrimination, memory, and spatial awareness, on the decoding and comprehension abilities of dyslexic learners. Data were gathered through a structured observation checklist, a reading passage, and semi-structured interviews. The study included perspectives from dyslexic students, therapists, and psychologists, contributing to a more comprehensive understanding of the diagnosis process, intervention methods, and the collaborations between educators and families. The findings indicate that visual perception difficulties significantly impede reading development in dyslexic students, underscoring the necessity of early screening and targeted interventions. It concludes with practical recommendations for educators and parents, highlighting the importance of customised support and interdisciplinary collaboration to improve reading outcomes for students with dyslexia. الملخص: تبحث هذه الأطروحة في كيفية تأثير صعوبات الإدراك البصري على أداء القراءة لدى الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة. واستنادًا إلى النظريات الراسخة في القراءة وعسر القراءة، يبحث البحث في تأثيرات تحديات الإدراك البصري المحددة، بما في ذلك التتبع والتمييز والذاكرة والوعي المكاني، على قدرات فك التشفير والفهم لدى المتعلمين الذين يعانون من عسر القراءة. وقد جُمعت البيانات من خلال قائمة مراجعة منظمة للملاحظة، ومقطع للقراءة، ومقابلات شبه منظمة. وتضمنت الدراسة وجهات نظر الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة والمعالجين والأخصائيين النفسيين، مما ساهم في فهم أكثر شمولاً لعملية التشخيص، وأساليب التدخل، والتعاون بين المعلمين والأسر. تشير النتائج إلى أن صعوبات الإدراك البصري تعيق بشكل كبير تطور القراءة لدى الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة، مما يؤكد ضرورة الفحص المبكر والتدخلات المستهدفة. ويختتم البحث بتوصيات عملية للمعلمين وأولياء الأمور، مع تسليط الضوء على أهمية الدعم المخصص والتعاون متعدد التخصصات لتحسين نتائج القراءة لدى الطلاب الذين يعانون من عسر القراءة.Item Exploring the Impact of TikTok Terminology on Verbal Communication Maghnia TikTok Users as a Case Study(2025-06-17) Ines AzzouziThis study investigates the influence of TikTok terminology on the verbal communication of users in Maghnia. Grounded in sociolinguistics and media discourse theories, the research explores how TikTok-specific slang, expressions, and memes have begun shaping informal spoken language, particularly among young users. The purpose of this study is to determine whether this digital term enhances or disrupts effective communication in both formal and informal contexts. A mixed-methods approach was adopted, combining a questionnaire completed by 100 TikTok users from Maghnia with semi-structured interviews conducted with three local content creators. The findings revealed that TikTok terminology is widely used in informal interactions, such as conversations with friends, but rarely appears in professional or academic settings. Participants generally view this type of language as expressive, entertaining, and socially engaging, although some report occasional misunderstandings, particularly across age groups. The study concludes that TikTok terminology is contributing to a shift in everyday communication practices, offering users new tools for expression while also raising questions about appropriateness and clarity in different contexts .الملخص بالعربية: تبحث هذه الدراسة في تأثير مصطلحات تيك توك على التواصل الشفهي لمستخدمي المنصة في مدينة مغنية. واستنادًا إلى نظريات التداولية الاجتماعية وتحليل الخطاب الرقمي، تستكشف الدراسة كيفية تشكيل تعابير تيك توك ولغتها للخطاب اليومي، خاصة بين فئة الشباب. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد ما إذا كانت هذه اللغة الرقمية تُعزز من مهارات التعبير والتواصل أو تعيق الفهم في السياقات الرسمية وغير الرسمية. تم استخدام منهجية مزدوجة، من خلال استبيان شمل 100 مستخدم من مغنية، إلى جانب مقابلات شبه مهيكلة مع ثلاثة من صناع المحتوى المحليين. أظهرت النتائج أن مصطلحات TikTok تُستخدم بشكل واسع في المواقف غير الرسمية، ولا سيما بين الأصدقاء، في حين نادرًا ما تُستخدم في السياقات المهنية أو الأكاديمية. كما عبّر المشاركون عن نظرة إيجابية لهذه اللغة من حيث طرافتها وسهولة التعبير بها، رغم الإشارة إلى وجود بعض حالات سوء الفهم، خاصة بين الفئات العمرية المختلفة. وتُخلص الدراسة إلى أن مصطلحات TikTokتساهم في إعادة تشكيل طرق التواصل اليومية، من خلال توفير أدوات لغوية جديدة للتعبير، مع الحاجة إلى مراعاة السياق ووضوح المعنىItem From a Victim to an Avenger An Analytic Study of Heathcliff’s Personality throught Post Traumatic Stress Disorder Theory in Emily Bronte’s Wuthering Heights(2025-06-18) Fatna Nedjwa HAMMADI; Souheyla BENMAGHNIAbstract The intersection of literature and psychology offers a rich setting to study the emotional and mental issues of fictional characters via present-day theoretical models. In this vein, the current research aims to analyze the transformation of Heathcliff, a central character in Emily Brontë’s Wuthering Heights, from a victim to an avenger by looking at his psychosocial evolution through the lens of psychoanalytic literary theory and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) theory. Set out to determine how traumatic events form Heathcliff’s identity, behavior, and relationships, also to explore how Brontë’s work is an early stage in the presentation of psychological pain in 19th-century literature. This study is based on psychoanalytic frameworks, which include Freud’s theories of trauma, and looks at a present-day clinical picture of Post-Traumatic Stress Disorder symptoms, specifically, through the use of theoretical analysis and close text study to track the signs of trauma, including re-experiencing, avoidance, negative cognition and mood, and hyperarousal in Heathcliff’s growth. Therefore, the researchers find that Heathcliff’s change from a neglected outcast to a revenger is a result of accumulated trauma, from his childhood to isolation trauma, and he also developed maladaptive coping mechanisms. To this end, this paper underscores the value of integrating psychological theories, particularly trauma studies, into literary criticism to uncover hidden dimensions of character construction and thematic development. Thus, this research study offers a richer, more empathetic understanding of Heathcliff’s character and deepens the appreciation of Brontë’s psychological realism by discussing the novel’s characters and themes. الملخص يتيح تقاطع الأدب وعلم النفس بيئة ثرية لدراسة القضايا العاطفية والنفسية للشخصيات الروائية من خلال نماذج النظرية المعاصرة. وفي هذا السياق، يهدف البحث الحالي إلى تحليل تحول هيثكليف، الشخصية المحورية في رواية “مرتفعات واذرينغ” لإميلي برونتي، من ضحية إلى منتقم، من خلال دراسة تطوره النفسي والاجتماعي من منظور نظرية التحليل النفسي الأدبي ونظرية اضطراب ما بعد الصدمة. حيث، يهدف البحث إلى تحديد كيفية تشكيل الأحداث الصادمة لهوية هيثكليف وسلوكه وعلاقاته، وكذلك إلى استكشاف كيف تمثل أعمال برونتي مرحلة مبكرة في تصوير الألم النفسي في أدب القرن التاسع عشر. و لهذا تستند هذه الدراسة إلى أطر التحليل النفسي، التي تتضمن نظريات فرويد عن الصدمة، وتتناول الصورة السريرية المعاصرة لأعراض اضطراب ما بعد الصدمة، و تحديدا من خلال استخدام التحليل النظري ودراسة النصوص الدقيقة لتتبع علامات الصدمة، بما في ذلك إعادة التجربة، التجنب، الإدراك والمزاج السلبيين، وفرط الإثارة في نمو هيثكليف. لذلك وجد الباحثون أن تحول هيثكليف من منبوذ مهمل إلى منتقم، هو نتيجة لصدمات متراكمة من طفولته إلى صدمة العزلة، كما أن هذا الأخير طور آليات تكيف غير تكيفية. ولتحقيق هذه الغاية، تؤكد هذه الأطروحة على أهمية دمج النظريات النفسية، وخاصة دراسات الصدمات في النقد الادبي للكشف عن الأبعاد الخفية لبناء الشخصية والتطور الموضوعي. وهكذا، تقدم هذه الدراسة البحثية فهما غنيا وأكثر تعاطفا لشخصية هيثكليف، وتعزز تقدير الواقعية النفسية لبرونتي من خلال مناقشة شخصيات الرواية ومواضيعها.Item Grammar Simplified for Fresh Students: First year EFL STUDENT'HANDOUT(Maghnia University Centre, 2022-07-01) RABAHI, HANANESummary The field of grammar receives the least attention in language teaching and learning, mainly for learners whose English is a second or a foreign language. EFL learners find difficulties in applying grammar rules due to the lack of good background knowledge on grammar rules, although they totally agree that grammar tells how and why to use the language. Many scholars write about grammar, but they overcomplicate it. This is why we have thought to produce this guide, aiming to facilitate as much as possible the ways and activities for our new young students. As far as the Algerian context is concerned, teachers reinforce the learners’ grammar level from middle school; however, their level is still weak due to the lack of teaching materials that suit their needs in relation to writing skills, i.e. grammar is taught separately, while it should coordinate in its teaching with modules of writing and reading. This coursebook is designed for first-year EFL students. It contains basic lectures on English grammar, including sentence patterns, articles, nouns, adjectives, adverbs, verb classes, and tenses, which provide ample guidance and practice in sentence building that pave the way for the EFL student to write effectively in the English language. It sets the main rules that can guide the student to form sentences starting from sentence elements, mainly the subject, verb, object, and complement, for the different types of sentences. It also facilitates the way for the EFL learner to insert nouns with adjectives and adverbs to form different types of sentences. These lessons are organized into seven units. Each unit outlines the main headings that build the lectures. Each heading is reinforced with activities, even though the textbook gives a cursory account of the rules, not the activities. For this reason, the researchers do not include a unit for the key answers by the end of the lectures. This booklet provides a thorough citation of the main rules that can help the EFL learner. These rules are reinforced with explanations and examples. The examples are taken from different contexts to give a bird’s eye view of the use of English both in a daily informal setting and a formal context, i.e., bridging the gap between speech and writing. Through their research on grammar rules, EFL students may find views claiming that the grammar rules are changeable and there is a difference between rules used in informal settings, those in standard written forms, and literary texts. Learners need to know these points so that they can understand when to use the right form. It is a gratifying task to pave the way for our students by collecting the sum of our experiences and readings as teachers so that they can be put on the right path in learning the English language, hoping that this abridged guide will be found useful for beginner learners, mainly first-year EFL students.Item Investigating the Challenges of Teaching English as a Foreign Language in the Algerian Primary Schools, The Case of Primary Schools in Maghnia(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) حكيمة عبد العزيزAbstract The introduction of English as a foreign language into the Algerian primary schools is considered a positive step, but its implementation has posed several difficulties for teachers. This dissertation aims at investigating the challenges and obstacles faced by Algerian elementary school teachers of English. It has also suggested some solutions to overcome them. This research is an exploratory case study that holds significance as it contributes to understanding the real classroom challenges of the implementation of English as a foreign language at the primary level and offers insights for educational reform and teacher support. The study used two research tools: a semi- structured teachers' questionnaire and a classroom observation, conducted in three different primary schools in Maghnia. The sample was selected randomly to ensure objectivity and representativeness. The data gathered were analyzed both quantitatively and qualitatively. The findings reveal that teachers encounter many difficulties while teaching English to young learners such as lack of training, overcrowded classrooms, insufficient teaching materials, classroom management, and lack of time. On the basis of these results, some pedagogical recommendations have been suggested to enhance the effectiveness of English as a foreign language instruction in the Algerian primary education. ملخص يُعد إدخال اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس الابتدائية الجزائرية خطوة إيجابية، إلا أن تطبيقها طرح العديد من الصعوبات للمعلمين. تهدف هذه الأطروحة إلى دراسة التحديات والعقبات التي يواجهها معلمو اللغة الإنجليزية في المدارس الابتدائية الجزائرية. كما اقتُرحت بعض الحلول للتغلب عليها. يُعد هذا البحث دراسة حالة استكشافية ذات أهمية لأنها تساهم في فهم التحديات الحقيقية التي تواجه الفصول الدراسية لتطبيق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المرحلة الابتدائية، وتقدم رؤى للإصلاح التعليمي ودعم المعلمين. استَخدمت الدراسة أداتين للبحث: استبيان شبه منظم للمعلمين وملاحظة صفية، أجريت في ثلاث مدارس ابتدائية مختلفة في مغنية. تم اختيار العينة عشوائيًا لضمان الموضوعية والتمثيل. تم تحليل البيانات المجموعة كميًا ونوعيًا. تكشف النتائج أن المعلمين يواجهون العديد من الصعوبات أثناء تدريس اللغة الإنجليزية للمتعلمين الصغار مثل نقص التدريب، اكتظاظ الفصول الدراسية، عدم كفاية المواد التعليمية، إدارة الفصل الدراسي، وضيق الوقت. بناءً على هذه النتائج، تم اقتراح بعض التوصيات التربوية لتعزيز فعالية تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في التعليم الابتدائي الجزائري.Item Investigating the Detective Story through Comparing Edgar Allan Poe’s ‘’The Murders in the Rue Morgue’’ and Sir Arthur Conan Doyle’s ‘’ The Mystery of the Boscombe Pool’’ش(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-19) شنتوف سليمةAbstract This research explores the origins and development of the detective story by comparing Edgar Allan Poe’s The Murders in the Rue Morgue and Sir Arthur Conan Doyle’s The Mystery of the Boscombe Pool. The study argues that Poe, often regarded as the father of detective fiction, laid the foundational elements of the genre through his creation of C. Auguste Dupin and the use of rational analysis and deductive reasoning. In contrast, Conan Doyle refines and popularizes the genre through the character of Sherlock Holmes, who embodies and expands upon Poe’s methods. By analyzing narrative structure, characterization, and investigative techniques, this thesis highlights how Doyle imitates and builds on Poe’s literary model, transforming the detective story into a widely recognized and enduring form. The comparison illustrates both continuity and innovation within the genre, emphasizing Poe’s foundational role and Doyle’s significant contributions to its evolution. Both of these seminal figures have left a profound legacy in the development of modern detective fiction. الملخص يستكشف هذا البحث أصول وتطور القصة البوليسية من خلال مقارنة رواية إدغار آلان بو جرائم القتل في شارع مورغ ورواية السير آرثر كونان دويل لغز بركة بوسكوم. يجادل هذا البحث بأن بو، الذي يُعتبر غالبًا مؤسس الأدب البوليسي، وضع الأسس الأولى لهذا النوع الأدبي من خلال ابتكاره لشخصية "سي. أوغست دوبان" واستخدامه للتحليل المنطقي والاستنتاج العقلي. في المقابل، قام كونان دويل بصقل هذا النوع الأدبي وتعميمه عبر شخصية "شرلوك هولمز"، التي تجسد وتوسع منهج بو. ومن خلال تحليل البناء السردي، وتطوير الشخصيات، وأساليب التحقيق، يُبرز هذا البحث كيف قام دويل بمحاكاة نموذج بو الأدبي والبناء عليه، محوّلاً القصة البوليسية إلى شكل أدبي معروف وراسخ. وتُظهر المقارنة جوانب الاستمرارية والتجديد داخل هذا النوع، مع التأكيد على الدور التأسيسي لبو والمساهمات المهمة لدويل في تطوره. وقد ترك كلا الكاتبين إرثًا عميقًا في تطور الأدب البوليسي الحديث.Item Investigating the Early English Learners’ Oral Speech Production: A Case Study of 5th Grade Pupils at Bouaaza Ahmed Primary School- Mssamda- Maghnia.(2025-06-22) Mimouna LEKEHALThe current research aims to find out the challenges of English oral speech production encountered by 5th grade students at ‘BOUAAZA AHMED’ primary school during the academic year 2024-2025.Oral language development is a critical component of second language acquisition, particularly in the early stages of learning. This investigation has been conducted by using a mixed- methods approach. Additionally, to answer the research questions and test the hypotheses stated in this study; the researcher has used three data collection tools. First, a questionnaire was administered to early English learners; second, two different interviews were conducted, one with English teachers and another one with students; third, a classroom observation was carried out in order to explore the obstacles faced by primary school pupils when practising English orally. The study identifies key obstacles such as pronunciation and articulation difficulties, limited vocabulary, fear of making mistakes, anxiety. In this vein, after collecting the data and analyzing the results, the researcher confirmed the research hypotheses and answered all the research questions. To sum up, the findings reveal that English pronunciation and articulation are the main challenges faced by early learners of English. الملخص يهدف البحث الحالي إلى اكتشاف التحديات التي يواجهها تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي في إنتاج الكلام الشفوي باللغة الإنجليزية في مدرسة "بوعزة أحمد" الابتدائية خلال العام الدراسي 2024-2025. يُعد تطور اللغة الشفوية مكونًا حاسمًا في اكتساب اللغة الثانية، خاصة في المراحل المبكرة من التعلم. لقد تم إجراء هذا البحث باستخدام منهجية مختلطة. بالإضافة إلى ذلك، للإجابة عن أسئلة البحث واختبار الفرضيات المذكورة في هذه الدراسة، استخدم الباحث ثلاث أدوات لجمع البيانات: 1. تم تطبيق استبيان على متعلمي اللغة الإإنجليزية المبتدئين. 2. أُجريت مقابلتان مختلفتان: إحداهما مع أساتذة اللغة الإنجليزية والأخرى مع التلاميذ. 3. أُجريت ملاحظة صفية لاستكشاف العقبات التي يواجهها تلاميذ المرحلة الابتدائية عند ممارسة اللغة الإنجليزية شفوياً. تحدد الدراسة العقبات الرئيسية مثل صعوبات النطق والمخارج الصوتية، والمفردات المحدودة، والخوف من ارتكاب الأخطاء، والقلق. في هذا الصدد، بعد جمع البيانات وتحليل النتائج، أكد الباحث فرضيات البحث وأجاب عن جميع أسئلة البحث. خلاصة القول، تكشف النتائج أن النطق والمخارج الصوتية للغة الإنجليزية هما التحديان الرئيسيان اللذان يواجهان متعلمي اللغة الإنجليزية المبتدئين.Item language development in children with bidialectal parentage a study of dual dialect dynamics(2025-07-02) aouissa choroukThis dissertation meticulously investigates the multifaceted dynamics of language development in children with bidialectal parentage, specifically examining their linguistic experiences within both their home and formal educational settings in the Algerian context. Addressing a notable gap in sociolinguistic and educational research concerning bidialectalism, particularly where parents speak distinct dialects, the study aimed to comprehensively understand children’s dialect use, acquisition patterns, and the perceptions of key stakeholders. To achieve this, a mixed-methods approach was employed : data were systematically collected through questionnaires administered to primary school teachers and semi-structured interviews conducted with parents of bidialectal children. Findings were then triangulated for a robust and holistic perspective. Results consistently indicate that positive family language attitudes significantly foster a supportive environment for bidialectal development, with parents frequently reporting pride and active support for their children’s dual dialect use. Children, in turn, demonstrate sophisticated strategies for dialect differentiation and contextual code-switching, highlighting a remarkable sociolinguistic awareness. While teacher observations revealed varied approaches to dialect use in the classroom, underscoring both potential challenges in academic contexts and adaptive linguistic behaviors, the overall findings unequivocally affirm bidialectism as a valuable cognitive and social asset. The study concludes by validating its core hypotheses, emphasizing the critical interplay between home and school environments in shaping these children’s linguistic journeys, and advocating for inclusive educational practices that leverage their inherent linguistic flexibility to transform bidialectalism into a distinct advantageItem Learners’ Attitudes toward the Duolingo Application for Vocabulary Learning in EFL Context : Case of Bouazza Miloud Secondary School -Maghnia(2025-06-30) Fadia BENSAFSummary 1. English Summary This dissertation investigates the attitudes of second-year EFL learners at Bouazza Miloud Secondary School in Maghnia towards the use of the Duolingo application for vocabulary learning. The study aimed to explore how learners perceive the usefulness, ease of use, and motivational aspects of Duolingo in enhancing their English vocabulary. Using a combination of questionnaires and interviews, the findings revealed that the majority of learners held positive attitudes toward Duolingo. They found it enjoyable, accessible, and effective in supporting vocabulary retention and daily use. The research concludes that integrating mobile applications like Duolingo into EFL classrooms can significantly increase learners’ motivation and engagement in vocabulary learning 2. Arabic Summary الملخص باللغة العربية تتناول هذه المذكرة مواقف تلاميذ السنة الثانية من التعليم الثانوي في ثانوية بوعزة ميلود بمغنية تجاه استخدام تطبيق دولينغو في تعلم المفردات الإنجليزية. وتهدف الدراسة إلى استكشاف مدى إدراك التلاميذ لفائدة التطبيق، وسهولة استخدامه، وجوانبه التحفيزية في تحسين حصيلتهم اللغوية. من خلال استخدام الاستبيانات والمقابلات، أظهرت النتائج أن غالبية التلاميذ لديهم مواقف إيجابية تجاه التطبيق، حيث اعتبروه ممتعًا، سهل الاستخدام، وفعّالًا في ترسيخ المفردات واستعمالها اليومي. وتخلص الدراسة إلى أن دمج التطبيقات التعليمية مثل Duolingo في أقسام اللغة الإنجليزية يمكن أن يعزز بشكل كبير من دافعية التلاميذ وانخراطهم في تعلم المفردات.Item Pupils’ Perceptions and Attitudes towards the Use of Algerian Arabic in First-Year Secondary School EFL Classrooms(2025-06-25) Fatima Zahra SAIDSummary This study examines pupils’ perceptions and attitudes towards the use of AlgerianArabic in Englishas a ForeignLanguage (EFL) classrooms at the first-year secondary level in Algeria. Adopting a mixed-method sresearch design, the investigation combines quantitative data from structured questionnaires with qualitative insights drawn from classroom observations, aiming to evaluate the pedagogical implications of using the mother tongue in EFL contexts. The results indicate that while Algerian Arabic is frequently employed by teachers and learners to clarify complex linguistic content and reduce anxiety, its role in the classroom remains a subject of debate. A considerable proportion of pupils acknowledged its utility in enhancing comprehension—particularly in grammar and vocabulary acquisition—yet concerns persist about its potential to limit immersion in English and delay language proficiency. The study highlights that occasional and purposeful code-switching between English and Algerian Arabic may foster a more inclusive and supportive learning environment. However, it الملخص تهدف هذه الدراسة إلى تحليل آراء ومواقف تلاميذ السنة الأولى من التعليم الثانوي في الجزائر تجاه استخدام العربية الجزائرية في أقسام اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.ولقد اعتمدت الدراسة على تصميم بحتي مختلط جمع جمع بين البيانات الكمية المستخلصة من استبيانات منظمة، والبيانات النوعية الناتجة عن ملاحظات صفية ممنهجة، وذلك بغرض تقييم الأبعاد التربوية لاستخدام اللغة الأم داخل أقسام اللغة الأجنبية. أظهرت النتائج أن العربية الجزائرية تُستخدم بكثرة من قبل المعلمين والمتعلمين بهدف تبسيط المفاهيم اللغوية الصعبة وخفض مستويات القلق داخل القسم. ومع أن جزءًا كبيرًا من التلاميذ يقرّون بدورها الإيجابي في تعزيز الفهم—خصوصًا فيما يتعلق بتعلم القواعد والمفردات—فإن المخاوف لا تزال قائمة بخصوصاحتمال تأثيرها السلبي على الانغماس في اللغة الإنجليزية وتأخير اكتساب الكفاءة اللغوية. وتبرز الدراسة أن الانتقال اللغوي المدروس والجزئي بين الإنجليزية والعربية الجزائرية يمكن أن يسهم في خلق بيئة تعليمية دامجة وداعمة، لكنها تؤكد في الوقت نفسه على أهمية تحقيق توازن تربوي يضمن الاستمرار في التعرض للغة الإنجليزية. وتُسهم هذه النتائج في إثراء النقاشات الجارية حول التعليم الثنائي اللغة وسياسات اللغة داخل السياق الجزائري، داعية إلى دمج مدروس واستراتيجي للغة الأم بما يحقق التكامل بين الجوانب المعرفية والوجدانية في تعلم اللغة.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »