معهد الآداب و اللغات

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/5

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 863
  • Thumbnail Image
    Item
    أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا
    (2025-09-29) رويبح وليد
    ملخص: نروم في هذه الأطروحة الموسومة ب: أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا، إلى البحث عند علم من أعلام هذا العصر في النحو والصرف والتفسير البياني، هو فاضل السامرائي، نتتبع قضايا النحو والصرف عنده؛ لنرى كيف استثمرها في تفسيره البياني. Summary: In this thesis entitled "The Impact of Grammar and Morphology on the Rhetorical Interpretation of the Qur’an: The Efforts of Fadel Al-Samarrai as a Model", we aim to explore the work of one of the prominent scholars of our time in the fields of grammar, morphology, and rhetorical interpretation—Fadel Al-Samarrai. We trace the grammatical and morphological issues in his work to understand how he employed them in his rhetorical interpretation of the Qur’an.
  • Thumbnail Image
    Item
    أثر التراث الشعبي في القصيدة الجزائرية المعاصرة -حيزية نمودجا
    (2025-10-21) حمزة عبد الوهاب
    ملخص البحث: يكفي أن يُذكر التّراث ليعيش المرء بفكره، الماضي بحوادثه، وشخصيّاته، ونصوصه التّراثيّة. لكن أن يُذكر التّراث، ليعيش المرء، الماضي بمُخلّفاته، والحاضر بمُعطياته، والمستقبل بتطلّعاته، فهذا لا يمكن أن يتحقق إلّا داخل النّصوص الشّعريّة المعاصرة، التي استطاع فيها مُبدعوها، الجمع بين دفتي أسطرهم الشّعريّة، بين الماضي السّحيق بكنوزه التّراثيّة، الغنيّة بالطّاقات التّعبيريّة الهائلة، و بين الحاضر المعاصر، بشتّى أنواع مشاكله ومشاغله وهمومه اليوميّة، و بين المستقبل بمُختلف تطلّعاته، وآماله، وآلامه المُستقبليّة. وهذا كلّه من أجل التّعبير عن أفكارهم، وتصوّراتهم، وهواجسهم، و واقع مُجتمعاتهم الحضاريّة، والقوميّة. تهدف هذه الدّراسة إلى الكشف عن أثر التّراث في القصيدة الجزائريّة المعاصرة، وذلك بنوع من التّوسع والتّخصص ، فأمّا التّوسع وهو أنّها تتناول توظيفه بصفة عامّة من خلال التّعرّض لأهمّ الطرّق والتّقنيات المُتّبعة في ذلك، مع الاستدلال ببعض التجّارب النّاجحة التي أثبت فيها أصحابها كفاءتهم في توظيفه واستثماره. وأمّا التّخصص فإنّها تتناول توظيف التّراث الشّعبيّ بصفة خاصّة، من خلال التّعريف به وبأهمّ أشكاله التّعبيريّة من جهة، وبأشكال وطرق وفنّيّات توظيفه، وأهمّ انعكاساته على البناء الفنّيّ للنّصوص الشّعريّة الجزائريّة المعاصرة من جهة أخرى. مع تخصيص جانب تطبيقيّ، يتناول حضور الشخصيّة التراثية الشّعبيّة الجزائريّة"حيزيّة" في إبداعات بعض الشّعراء الجزائريّين المعاصرين، وذلك من خلال التطرّق لأهمّ المضامين التي تمّ توظيفها فيها، ولأهمّ المخالفات والمزالق التي أوقعت تجارب بعضهم تحت طائل الفشل والإخفاق. Search summary: It is enough to mention heritage for one to live in thought: the past with its events, personalities, and heritage texts. But for heritage to be mentioned so that one lives the past with its remnants, the present with its givens, and the future with its aspirations, this can only be achieved within contemporary poetic texts, whose creators have managed to combine within the pages of their poetic lines: the distant past with its heritage treasures, rich in immense expressive energies; the contemporary present with all its types of problems, concerns, and daily worries; and the future with its various aspirations, hopes, and future pains. All of this is in order to express their ideas, perceptions, anxieties, and the reality of their civilized and national societies. This study aims to reveal the impact of heritage on the contemporary Algerian poem, with a kind of expansion and specialization. As for the expansion, it deals with its employment in general through addressing the most important methods and techniques used in this regard, with evidence from some successful experiences in which their authors demonstrated their competence in employing and investing it. As for the specialization, it specifically addresses the employment of popular heritage, by defining it and its most important expressive forms on one hand, and by defining the forms, methods, and techniques of its employment, and its most important reflections on the artistic structure of contemporary Algerian poetic texts on the other hand. A practical section is dedicated to the presence of the Algerian popular heritage figure "Haiziya" in the creations of some contemporary Algerian poets, by addressing the most important themes in which she was employed, and the most significant violations and pitfalls that led some of their experiences to failure and disappointment.
  • Thumbnail Image
    Item
    The Impact of EFL Teachers’ Motivational Strategies on Learners’ Achievements: A Case Study of Middle School Learners and Teachers in the District of Maghnia
    (المركز الجامعي مغنية, 0008-10-20) Rachid CHETTAR; Oum El Kheir MEBARKI
    eachers often struggle to engage students with varying ability levels and a widespread lack of interest in learning English. This study investigates the motivational strategies used by EFL teachers in Algerian middle schools—specifically in the district of Maghnia—and how these strategies influence learners‘ academic achievement. It also explores the factors that students themselves find most motivating. Data were collected through questionnaires distributed to 80 students and 10 teachers across three middle schools. The study aims to enhance both intrinsic and extrinsic motivation among learners and to identify the classroom practices that most effectively improve English language learning. Beyond helping students perform better on exams, the research seeks to foster a deeper appreciation of English as a global language. By bridging the gap between theory and classroom practice, this study provides practical insights for teachers, curriculum designers, and policymakers. The findings offer valuable recommendations for creating more engaging and learner-centered EFL environments, not only in Maghnia but potentially across the Algerian educational system.
  • Thumbnail Image
    Item
    Introducing Phonetics for first year Students of English
    (Centre University Maghnia, 2023) Nisrine Sahnoune
    This Pedagogical Handouts studie the Phonetics
  • Thumbnail Image
    Item
    اثر الفلسفات الغربية في النص المسرحب الجزائري 1990-2020
    (2025-07-07) غزار سارة
    الملخّص: المسرح يُعرّف بكونه في جوهره عمل إبداعي يفترض الصنعة، ويقوم على ملامح وأحداث تراثية، كما أنّه نموذج فنّي في التّعبير عن الواقع، وباعتبار أنّ المجتمع جزء لا يتجزأ من الوجود، فيحاول الفنان إدراكه وتفسيره، والتّعبير عنه، كما له القدرة أيضا على توليد الجمال. وفي ظلّ التحوّلات الفكرية التّي مسّت حياتنا المُعاصرة، برزت تيارات فلسفيّة غربيّة (الماركسية، الوجودية، العبثية، النّسوية) ، والتّي كان لها تأثير في الإبداع المسرحي، فسعى الكاتب إلى تحقيق تجارب جديدة في إعطاء تصوّر فكري وفلسفي، وتناول موضوعات تتصل بالقضايا السياسية والاجتماعية، والاقتصادية. والفن المسرحيّ يُعنى قبل كلّ شيء بتمثيل الحالات المعنوية، والحقائق وأبعادها. يدرس الكاتب المسرحيّ موضوع مسرحياته، ويرسم لها رسما بداية بالفكرة، ويبحث في مسائل عصره، وطبيعة الإنسان، داعيا إلى بناء عالم جديد قائم على المفهوم الإنساني، فحاول المؤلف أن يخلص إلى موضوعات فلسفية عن الإنسان، والقوانين التاريخيّة، والواقع. وباعتبار أنّ الفلسفات تعتمد على فكر عميق، وبلغة جمالية تُكسبه وضوحا، لجأ المؤلف المسرحيّ إلى استنباط التصورات الفلسفية، وحاول أن يُركبها في قالب جديد. وهذه النصوص المسرحيّة ذات الطابع الفلسفي تُعيد رؤية الحياة بشكل أعمق، مسرح مبني من نسيج الفكر والوجود بهدف ايقاظ الوعي، وأصبح أيضا أداة للمعايشة لأنّ الفلسفة هي عملية استكشاف. والمسرح الجزائريّ في هذه الفترة(2020-1990) أصبح حرّا يحلّق في سماء الإبداع، وجُلّ الأعمال المسرحيّة تعكس تجارب واقعيّة بروح فلسفيّة. summary theater is known to be in its essen ; a creative work that assumes craftsmanship ;and is based on traditional features and events ; it is also an artistic model for expressing reality ;considering that society is an integral part of existence ;so the artist tries to perceive it ;interpret it and express it ;and it also has the ability to generate beauty. in light of the intellectual transformations that affected our contemporary lives ;philosophical currents emerged :marxism ;existentialism ;absurdism ;feminism ;which had an impact on theatrical creativity. the writer sought to acheive new experiences in giving a philosophical intellectual vision ;and dealing with topics related to political ;social ;and economic issues .theatrical art is concerned ;above all ;with representing moral states and facts their dimensions. the play wright studies the subject of his play ;draws a drawing for it ;starting with the idea ;and investigates the issues of his time and the nature of man ;calling for the construction of a new world based on the human concept. the author tried to come up with philosophical topics about man; historical laws; and reality .considering that philosophies depend on deep thought and an aesthetic language that gives it clarity; the play wright resorted to devising philosophical perceptions and tried to sun the size them in a new forum. these theatrical texts have a philosophical nature re-visioning life in a deep way;theater built from the fabric of thought and existence with the aim of awakening awareness;and it has also become a tool for existence.algerian theater in this period 1990-2020;became free and soared in the sky of creativity;and most the atrical works reflect realistic experiences in a philosophical.
  • Thumbnail Image
    Item
    السند البيداغوجي لمقياس فقه اللغة للسنة الأولى جذع مشترك
    (المركز الجامعي مغنية, 2020) دحماني حمزة
    تدرس هذه المحاضرة فقه اللغة العربية ونشأتها ولهجاتها وكذلك اللغات السامية ومستوياتها والإختلافات بينها
  • Thumbnail Image
    Item
    السند البيداغوجي لمحاضرات مقياس علم النفس اللغوي تخصص لسانيات تطبيقية لفائدة طلبة السنة الثالثة ليسانس
    (المركز الجامعي مغنية, 2021) وهيب وهيبة
    تدرس هذه المحاضرات علم النفس اللغوي واكتساب اللغة الأم وتعلم اللغة الثانية وتأخر اللغة عند الطفل وأمراض الكلام وعلاجها
  • Thumbnail Image
    Item
    السند البيداغوجي لمحاضرات مقياس النص الشعري المغاربي موجه لطلبة السنة الثالثة ليسانس تخصص دراسات أدبية
    (المركز الجامعي مغنية, 2021) بلحاجي فتيحة
    تدرس هذه المطبوعة مجموعة من المحاضرات حول الشعر المغاربي الحديث
  • Thumbnail Image
    Item
    السند البيداغوجي لمحاضرات مقياس الأدب الشعبي المغاربي موجه لطلبة السنة الثالثة ليسانس تخصص دراسات أدبية
    (المركز الجامعي مغنية, 2021) بلحاجي فتيحة
    تروم هذه المحاضرات أثر الأجناس الأدبية الشعبية المغارية
  • Thumbnail Image
    Item
    تأَثَيرََتَعَلَيمَيَة َاللَغَة َالإَنَجَلَيزَيَةَعَلَىَ تَعلَيمَيَةََ اللَغَةََ العَرَبَيَةََ لَدَىَ تَلَميذَ الـَمَرَحَلَة الَابَتَدَائَيةََ فَيَ الجَزَائر
    (المركز الجامعي مغنية, 2023-06-22) فريدة بوغرارة; نسيمة بشيري
    مللخص:ا هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع مهم وحديث، أثار جدلا بين أهل االختصاص وأولياء الأمرو ويتمثل في إدراج تعليمية اللغة الإنجليزية في الطور الإبتدائي في الجزائر ومدى تأثيرها على تعليمية اللغة العربية. وتناولنا في هذه الدراسة تأثير اللغة الإنجليزية كلغة ثانية على اللغة الأم وكيفية تعليمها وتعلمها، وكان تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي أنموذج لهذه الدراسة باعتبار هذه المرحلة لبنة أساسية في انطالق المتعلم نحو تكوين تعلماته يف لغة جديدة. Abstract The present research work aims to shed light on an important subject that has raised interest in the educational system recently, as well as aroused controversy among intellectuals and parents which is teaching the English language and its impacts on teaching the Arabic language, especially with primary pupils in Algeria. We are looking into this survey to find out the extent of the impact of the second language at which level English influences the mother tongue, and how it is taught and learned. Therefore, we took the third year of primary school as a model, as it is the starting point and the first pillar in which the learner builds his various learnings, in addition to that it is considered as it is the stage in which the educational system includes the English language