معهد الآداب و اللغات

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/5

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 496
  • Thumbnail Image
    Item
    نحو التعرف الالي على المنطوق العربي.دراسة مخبرية في عينة
    (2025-06-18) رزيق زيان
    الملخّص: تتناول هذه الدّراسة إشكالية تعامل الآلة مع الخطاب الصَّوتي المنطوق، مركّزة على آليات التَّعرف الآلي على اللُّغة العربية في سياق المعالجة الرَّقمية. وقد سعت إلى تحليل الكيفية التي تستقبل بها الآلة الكلام العربي وتفكيك شفرته اعتمادًا على تقنيات مخبرية وأدوات معالجة آلية. أسفرت المرحلة التَّطبيقية عن إعداد نموذج أولي لبرنامج تَعرّف صوتي، يهدف إلى استخراج السِّمات الأكوستية للأصوات المنطوقة بدقَّة، بما يخدم مسار التَّطوير المستقبلي لأنظمة التَّعرّف الصَّوتي العربي. Résumé : Cette recherche aborde la problématique de l’interprétation du langage parlé par les systèmes informatiques, en mettant l’accent sur la reconnaissance automatique de la parole arabe dans le cadre du traitement numérique. L’objectif principal est d’examiner comment le discours oral arabe est perçu et analysé par des dispositifs automatiques, à travers une étude expérimentale menée en laboratoire. Les résultats ont permis la conception d’un prototype de programme capable d’identifier avec précision les paramètres acoustiques des sons, contribuant ainsi aux avancées dans le domaine de la reconnaissance vocale arabe. Summary: This research investigates the issue of how computers interpret spoken Arabic, focusing on the challenges of automatic speech recognition within the framework of digital processing. The core objective is to examine the mechanisms by which Arabic speech is received, analyzed, and decoded using automated technologies, through a laboratory-based experimental approach. The practical phase of the study led to the development of a prototype recognition system capable of accurately detecting the acoustic features of speech sounds, paving the way for improved Arabic voice recognition systems.
  • Thumbnail Image
    Item
    نقد الشعر الملحون في الجزائر
    (2025-05-05) عيوني صبرينة
    ملخص أن النقد الملحون في الجزائر له أبعاد عديدة ومتشعبة. يتباين النقاد في تقديرهم وتحليلهم لهذا النوع من الشعر، حيث يشكل بعضهم استهجانًا للتفرد والابتكار اللغوي والفكري فيه، بينما يرون آخرون أنه يمثل تجسيدًا للثقافة والهوية الجزائرية ويعبر عن تجارب وتاديات الشعب الجزائري. على الرغم من التحفظات التي يمكن أن تكون موجودة بشأن الشعر الملحون، إلا من المشهد الثقافي والأدبي في الجزائر. وباعتباره جزء حيوي ًأنه يظل جزء التراث الأدبي للبلاد، يجب أن يحظى هذا النوع من الشعر بالاهتمام والتقدير والدراسة النقدية، ليس فقط لفهمه وتقديره بل لتعزيز الحوار الثقافي والأدبي في الجزائر ومنطقة الشرق الأوسط بشكل عام. ا لا يتجزأ من التنوع الثقافي والأدبي بهذا، نجد أن نقد الشعر الملحون يشكل جزء في الجزائر، ويعتبر موضوعًا مثيرًا للاهتمام للدارسين والباحثين في حجال الأدب Abstract Malhoun criticism in Algeria has many diverse dimensions. Critics vary in their assessment and analysis of this type of poetry, with some disapproving of its linguistic and intellectual uniqueness and innovation, while others see it as an embodiment of Algerian culture and identity and an expression of the experiences and struggles of the Algerian people. Despite the reservations that may exist regarding malhoun poetry, it remains a vital part of the Algerian cultural and literary scene. Considered a vital part of the country's literary heritage, this type of poetry must receive attention, appreciation, and critical study, not only to understand and appreciate it, but also to promote cultural and literary dialogue in Algeria and the Middle East in general. As such, we find that malhoun poetry criticism constitutes an integral part of cultural and literary diversity in Algeria and is considered an interesting topic for scholars and researchers in the field of literature.
  • Thumbnail Image
    Item
    Grammar Simplified for Fresh Students: First year EFL STUDENT'HANDOUT
    (Maghnia University Centre, 2022-07-01) RABAHI, HANANE
    Summary The field of grammar receives the least attention in language teaching and learning, mainly for learners whose English is a second or a foreign language. EFL learners find difficulties in applying grammar rules due to the lack of good background knowledge on grammar rules, although they totally agree that grammar tells how and why to use the language. Many scholars write about grammar, but they overcomplicate it. This is why we have thought to produce this guide, aiming to facilitate as much as possible the ways and activities for our new young students. As far as the Algerian context is concerned, teachers reinforce the learners’ grammar level from middle school; however, their level is still weak due to the lack of teaching materials that suit their needs in relation to writing skills, i.e. grammar is taught separately, while it should coordinate in its teaching with modules of writing and reading. This coursebook is designed for first-year EFL students. It contains basic lectures on English grammar, including sentence patterns, articles, nouns, adjectives, adverbs, verb classes, and tenses, which provide ample guidance and practice in sentence building that pave the way for the EFL student to write effectively in the English language. It sets the main rules that can guide the student to form sentences starting from sentence elements, mainly the subject, verb, object, and complement, for the different types of sentences. It also facilitates the way for the EFL learner to insert nouns with adjectives and adverbs to form different types of sentences. These lessons are organized into seven units. Each unit outlines the main headings that build the lectures. Each heading is reinforced with activities, even though the textbook gives a cursory account of the rules, not the activities. For this reason, the researchers do not include a unit for the key answers by the end of the lectures. This booklet provides a thorough citation of the main rules that can help the EFL learner. These rules are reinforced with explanations and examples. The examples are taken from different contexts to give a bird’s eye view of the use of English both in a daily informal setting and a formal context, i.e., bridging the gap between speech and writing. Through their research on grammar rules, EFL students may find views claiming that the grammar rules are changeable and there is a difference between rules used in informal settings, those in standard written forms, and literary texts. Learners need to know these points so that they can understand when to use the right form. It is a gratifying task to pave the way for our students by collecting the sum of our experiences and readings as teachers so that they can be put on the right path in learning the English language, hoping that this abridged guide will be found useful for beginner learners, mainly first-year EFL students.
  • Thumbnail Image
    Item
    حفريّات السّرد العربي؛ دراسة في مشروع سعيد يقطين
    (2025-01-11) بن طيب مريم
    الملخص: إن التراث الأدبي العربي يفيض بعطاءاته الفنية في مختلف الكتابات الإبداعية، مما شجع الكثير من النقاد المعاصرين على تجديد البحث في مضامينه، ولعل سعيد يقطين واحد من أولئك الذين شغلهم التراث الأدبي العربي، فاستجمع أطروحاته النقدية في حقل السرد؛ وأقام خلالها بحوثه، وجعلها في خدمة التراث، فاستبان إشكالية الحفر والتنقيب في الكتابات السردية العربية القديمة، واستنبط منها فنيات السرد وأشكاله الحكائية، وركز على بعث الآليات السردية التي تنفتح على مختلف الكتابات الإبداعية الشعرية والنثرية. Sammury: The Arab literary heritage is overflowing with its artistic tenders in various creative writings, which encouraged many contemporary critics to renew research in its contents, and perhaps Saeed Yaqtin is one of those who were occupied by the Arab literary heritage, so he collected his critical theses in the field of narrative, during which he established his research, and made it in the service of heritage, so he identified the problem of digging and excavation in the ancient Arab narrative writings, and derived from them the techniques of narration and its narrative forms, and focused on resurrecting narrative
  • Thumbnail Image
    Item
    اتجاهات النقد المسرحي المعاصر في الجزائر
    (2025-02-18) حبالي محمد امين
    Summary: Contemporary Algerian theatrical criticism relied on different critical trends, mostly ranging between contextual critical trends that study the theatrical text and its various issues from the outside, and systematic critical trends that examine the facts of the theatrical text from within. Contextual critical trends dominated the contemporary Algerian theatrical criticism lesson, and oscillated between historical criticism in which most Algerian theater critics emerged, and they tried to adopt its categories in order to history the theater in Algeria, research its development, and introduce its pioneers, their theatrical texts, and the circumstances of their writing. And the social criticism in which some critics emerged, such as “Ahsan Al-Thalilani,” “Tamer Anwal,” “Idris Qarqawa,” and “Amira Shannouf.” They entered his worlds through the portal of social criticism, and focused on questioning the theatrical text in terms of its contents, and linking them to the political and social realities. While the systematic critical trends have remained conservative in contemporary Algerian theatrical research due to the difficulty of applying their procedures in reading the theatrical text. Rather, it was limited only to the analysis of specific elements, such as the analysis of characters, gestures, and expressive emotions, and deliberative criticism, in which Omar Belkheir emerged, and his deliberative analysis was limited to Arab theatrical models only. خلاصة: اعتمد النّقد المسرحيّ الجزائريّ المعاصر على اتّجاهات نقديّة مختلفة، تراوحت في الأغلب بين اتّجاهات نقديّة سياقية تدرس النّصّ المسرحيّ وقضاياه المختلفة من الخارج، واتّجاهات نقديّة نسقية تتلمّس حقائق النّصّ المسرحيّ من الدّاخل. وقد هيمنت الاتّجاهات النّقديّة السّياقيّة على الدّرس النّقديّ المسرحيّ الجزائريّ المعاصر، وتأرجحت بين النّقد التّاريخيّ الّذي برز فيه معظم نقّاد المسرح الجزائريّ، وحاولوا تبنّي مقولاته من أجل التّأريخ للمسرح في الجزائر والبحث في تطوّره، والتّعريف بروّاده ونصوصهم المسرحيّة وملابسات تأليفها. والنّقد الاجتماعيّ الّذي برز فيه بعض النّقّاد أمثال "أحسن الثّليلاني"، "طامر أنوال" و"إدريس قرقوة"، "أميرة شنّوف"، وولجوا عوالمه من بوّابة النّقد الاجتماعيّ، فركّزوا على مساءلة النّصّ المسرحيّ من حيث مضامينه، وربطها بالواقعين السّياسيّ والاجتماعيّ. في حين أنّ الاتّجاهات النّقديّة النّسقية ظلّ اعتمادها في البحث المسرحيّ الجزائريّ المعاصر محتشما نظرا لصعوبة تطبيق إجراءاتها في قراءة النّصّ المسرحيّ، وتأرجحت بين النّقد السّيميائيّ الّذي برز فيه "عزّ الدّين جلاوجي"، و"فاطمة ديلمي" و"طامر أنوال" و"الشريف الأدرع"، غير أنّ تحليلهم السّيميائيّ لم يشمل تحليل جميع العناصر المكوّنة للنصّ المسرحيّ، بل اقتصر فقط على تحليل عناصر محدّدة كتحليل الشّخصيّات والإيماءات والانفعالات التّعبيريّة، والنّقد التّداوليّ الّذي برز فيه "عمر بلخير" واقتصر تحليله التّداوليّ على نماذج مسرحيّة عربيّة فقط.
  • Thumbnail Image
    Item
    النﱠظَرِيﱠة ُ المُعْجَمِيﱠة ُ في مُقَدِّمَات ِ المَعَاجِم ِ العَرَبِيﱠة - ٌ وَصْف ٌ و تَحْلِيل
    (2025-01-29) خليل سارة
    رس ُ الموضوعاتِɺف 197 ّصݏݵالم: الباحث من ݏݮي ܣّۘ ال ڲʄوכ العتبة ࢼܣم؛ ف݀ݨ أي ّ م ࡩʏ مّةɺعد ّ المقدّمة مȖ يّة البحثݤݨا إليه لتكشف له منɺخﻼل.مّةɺميّة م݀ݨ ونظرًا لما تُؤدّيه من وظائف َ م، ميّة݀ݨ ّة المʈصميم النّظر ࡩʏ غوصȖ ه من قضاياʈوما تحتو،م؛݀ݨ وتخدم ثنايا الم اɺبّع من خﻼلȘّ يّة، والتȋمقدّمات المعاجم العر ڴʄسلّط الضّوء عȘذه الرّسالة لɸ أتت ميّة݀ݨ ّة المʈللنّظر،الزّمن ف ا عɸوتطوّر.يان الموضوعاتȎت ڲʄوخلصت الرّسالة إ اٮڈاحتو ܣّۘ والقضايا الّةʈا النّظرٔڈ يّة وكيف استفادت مȋمقدّمات المعاجم العر ديﺜةݍݰميّة ا݀ݨ الم
  • Thumbnail Image
    Item
    تعدد الاصوات في روايات واسيني الاعرج-قراءة في نماذج
    (2025-03-05) عبد الحكيم طويلب
    امللخص بالعربية: تحاول هذا الدراسةأنتتتبع مفهومالتعددية الصوتيةمن خالل مُنظِّرِّها األول "ميخائيل باختين" في كثير من دراساته األدبية والنقدية، والتي أوضح فيها الحرية التي أكسبتهاهذه التقنيةللشخصيات في التعبير عن مواقفها بصراحة تامة، وكيف استطاعت أن وأفكاره رأيه تخالف كانت وإن حتى عليها الكاتب هيمنة من تتخلص. وتهدف هذه الدراسةباألساس إلى محاولةاإلجابة عن سؤال هام: هل كان للرواية الجزائرية نصيب من هذه التقنية في تطورها ومواكبتها للرواية العاملية،والقفز بها منضيقاألحاديةإلى رحابةالتعددية؟ ومن أجلاإلجابة والتدليل علىهذا السؤال، كان االختيار ملجموعة من النصوص والعيِّنات املختلفة من ثالث روايات لواسيني األعرج: رواية ذاكرة املاء، ورواية سيدة املقام، ورواية مملكة الفراشة،واالسترشادبنظرياتوتقنيات ميخائيلباختينفيمحاولة تتبُّع توظيف مواضعهااألفكار بين والصراعات والشخصيات الحوارات في الصوتي التنوع ذلك في براعته يجسد أن استطاع وكيف نصوصه، في األدبية. للحداثة ومسايرة وجمال براعة من اإلبداعية أعماله أكسب وما واأليديولوجيات،
  • Thumbnail Image
    Item
    النقد النسوي من منظور محمد معتصم من خلال كتابه "المرأة والسرد"
    (2024-06-23) بوكراع موسى
    Study summary: The research aims to shed light on from the perspective of male criticism based on the book Women and Narrative by Muhammad Moatasem. It has been shown that the woman writer did not limit her writings to addressing personal issues related to the body and female identity, but rather extended them to expressing various social and humanitarian issues according to a feminine perspective. الملخص: يهدف البحث إلى تسليط الضوء على النقد النسوي من منظور النقد الذكوري اعتمادا على كتاب " المرأة والسرد لمحمد معتصم، فقد تبيّن أن المرأة الكاتبة لم تحصر كتاباتها في معالجة القضايا الذاتية ذات الصلة بالجسد والهوية الأنثوية بل تعدّها إلى التعبير عن مختلف القضايا الاجتماعية والإنسانية وفق منظور أنثوي
  • Thumbnail Image
    Item
    استراتيجيات تقويم جودة التّعليم -السّنة الخامسة الابتدائيّة أنموذجا-
    (2024-06-27) عائشة بن عودة
    Abstract: This study aims to shed light on the issue of evaluating and evaluating the learner’s work in light of quality assurance, through some new strategies adopted in the primary stage. Perhaps the purpose of applying these strategies is to examine the results and analyze them in order to know whether they work to develop the quality of the educational process. الملخــــــــص: تهدف هذه الدّراسة إلى تسليط الضّوء على قضية تقيّيم و تقويم أعمال المتعلّم في ضوء ضمان الجودة و ذلك عبر بعض الاستراتيجيات الجديدة المعتمدة في الطّور الابتدائي . ولعلّ الغاية من تطبيق هذه الاستراتيجيات هي الوقوف عند النّتائج و تحليلها من أجل معرفة إذا كانت تعمل على تطوير جودة العملية التّعليمية
  • Thumbnail Image
    Item
    القيم الإنسانية في رواية الإعصار والمئذنة لعماد الدين الخليل
    (2024-06-27) امبارك محمد
    Abstract: The Islamic literature is the ultimate literature for the universe, life, and human beings according to the right Islamic perspective The novel is one of the most important genres of literature, it is used to by the novelists to describe their pains, hope, the Islamic and the human cases. Many novelists succeeded to convey their own social and human cases in committed, an honest way; among them, we find ‘’ Imad Dine Khalil ‘’ who considered the literature as an artistic creative description, this; the novel ‘’ Al Isar wa Al Miidana ‘’ is one of the iconic creative works that represents the main noble human values. الملخص: الأدب الإسلامي هو الأدب الشامل للكون والحياة والإنسان وفق التصور الإسلامي الصحيح، والرواية لون من ألوان هذا الأدب اتخذها الأديب للتعبير عن أمال وآلام وقضايا الأمة الإسلامية خاصة والإنسانية عامة. وقد أبدع العديد من الروائيين في نقل قضاياهم وقضايا مجتمعهم وأمتهم على الوجه الصحيح الملتزم الصادق ومن بين هؤلاء نجد "عماد الدين خليل" الذي بعد الأدب في نظره تعبيرا فني إبداعي وتعد روايته "الإعصار والمئذنة "أحد أيقوناته الإبداعية التي جسد فيها بإخلاص جملة من القيم الإنسانية النبيلة.